کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، ویژگی‌های یک افطار مناسب در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهنوش صاحبدل، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: در ماه رمضان به دلیل تحمل گرسنگی و تشنگی در طول روز باید طوری افطار کنیم که دچار مشکل نشویم.

وی بیان کرد: معمولا برای وعده افطاری، تمایل زیادی به نوشیدنی‎ها و خوردنی‎های ماه مبارک رمضان داریم و بیشتر افراد بلافاصله بعد از اذان، به خوردن انواع خوراکی‌ها هجوم می‌برند تا گرسنگی و تشنگی را جبران کنند.

صاحبدل تاکید کرد: خوردن زیاد انواع مواد غذایی و مایعات در افطار، منجر به بروز مشکلاتی در معده می‌شود که برای سلامتی بسیار خطرناک است، اما با مدیریت زمان و مقدار مناسب افطار می‌توان از بروز مشکلات و خطرات سلامتی پیشگیری کرد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درخصوص زمان مناسب افطار در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بهترین زمان افطار سبک، بلافاصله بعد از اذان است. به دلیل اینکه ماه رمضان با فصل گرما و تحمل ساعت‌های طولانی مصادف است، باید افطار از شام حدود یک ساعت فاصله داشته باشد و باید به صورت ۲ وعده جداگانه در نظر گرفته شوند، اما متاسفانه بسیاری از افراد در همان وعده افطار، یک وعده کامل و به مقدار زیادی خوراکی مصرف می‌کنند که کاری بسیار اشتباه است.

مضرات افطار زیاد و سنگین

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: افطار سنگین، باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد و در نتیجه افراد احساس سنگینی کرده و توان انجام فعالیت‎ها را از دست می‌دهند، همچنین پرخوری در افطار باعث کاهش کارایی، چاقی و اضافه وزن می‌شود. تاکید بر این است که میزان وعده‌های غذایی با دیگر ایام سال یکسان باشد، با این تفاوت که جای “صبحانه، ناهار و شام”، را در ماه رمضان “سحری، افطار و شام” می‌گیرد.

مهنوش صاحبدل در ادامه درخصوص خوراکی‌های مناسب برای افطار گفت: اگر افراد بعد از افطار کردن تا ساعاتی از شب بیدار هستند، یک میان وعده مقوی مثل آجیل یا … نیز در نظر بگیرید.

وی، نوشیدن آب گرم و ولرم، شیر گرم و یا چای کمرنگ، شیرینی‌های طبیعی مثل ۲ تا ۳ عدد خرما، کشمش، توت خشک و…، چند لقمه نان و پنیر و سبزی یا نان و پنیر و گردو، یک کاسه کوچک سوپ، آش رقیق، حلیم کم چرب، فرنی، شیربرنج، نشاسته و… را از جمله موارد مناسب برای افطار عنوان کرد.

مصرف زیاد زولبیا و بامیه ممنوع

صاحبدل زولبیا و بامیه را یکی از شیرینجات مورد علاقه افراد در ماه رمضان عنوان کرد و اذعان داشت: این نوع شیرینی طرفداران زیادی دارد،، اما باید توجه داشته باشیم که مصرف بی رویه این شیرینی محبوب، می‌تواند سبب ابتلا به دیابت، سوء هاضمه، اضافه وزن و چاقی شود.

وی افزود: توصیه ما این است که بخاطر مضرات زولبیا و بامیه در طول ماه رمضان، ۲ تا ۳ بار و به عبارتی دیگر هفته‎ای یکبار از آن مصرف کنیم.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: برخلاف زولبیا و بامیه که فقط شیرین هستند و بدون فایده، خرما بخاطر داشتن قند طبیعی، قند مورد نیاز بدن را تامین می‎کند و به دلیل داشتن سدیم و مواد معدنی، باعث تامین نمک و املاح موردنیاز بدن می‌شود، اما باز هم توصیه ما این است که خرما و شیرینی‎های طبیعی به دلیل مسائل مزاج شناسی، به مقدار کم مصرف شوند، زیرا مصرف زیاد خرما، باعث احساس سیری و تمایل نداشتن به خوردن شام می‎شود.

با رعایت نکات افطار و استفاده از مواد غذایی مفید به راحتی می‌توان از بروز مشکلات داخلی پیشگیری کرد. اما در ممنوعات افطار شدیدا توصیه می‎شود از خوردن مواد غذایی سرد، آب سرد، نوشابه‌های گازدار، غذا‌های غلیظ و حجیم، قهوه و… جدا خودداری شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.