طهرانچی گفت: بیش از ۱۱ هزار دانشجوی غیرایرانی که برابر با نیمی از دانشجویان غیرایرانی کشور است در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد با وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم برگزار شد.

ساختار نظام تربیتی نیروی انسانی یکپارچه نیست

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه کشور نیازمند الگوی تربیت نیروی انسانی از دوره دبستان تا دکتری است، گفت: در حال حاضر ساختار نظام تربیتی نیروی انسانی به واسطه تعدد و تکثر نهاد‌های ذیربط یکپارچه نیست و دانشگاه آزاد اسلامی تنها نهاد آموزشی و تربیتی است که یک نظام آموزشی یکپارچه از دوران دبستان تا تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی در اختیار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه آموزش رسمی عمومی، فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های تخصصی را در تمام سطوح ارائه می‌کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت‌ها و توانمندی‌هایی در اختیار دارد که سایر نهاد‌های آموزش عالی از آن بی‌بهره هستند و این دانشگاه به تنهایی ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را تأمین می‌کند، این در حالی است که برخی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی همچون علوم و تحقیقات، اصفهان (خوراسگان)، تهران مرکزی و تهران جنوب از لحاظ امکانات، زیرساخت‌ها، تجهیزات و اساتید در بهترین سطح کیفی و هم‌تراز با دانشگاه‌های برجسته کشور مانند دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف است.

دانشگاه آزاد یک ریال بودجه دولتی هم دریافت نمی‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که حتی یک ریال بودجه دولتی هم دریافت نمی‌کند و با پول مردم ایجاد شده و از محل شهریه‌های دانشجویان توسعه یافته و اداره می‌شود. این دانشگاه دارای ۱۷ هزار هکتار زمین، بیش از ۲۵ میلیون متر مربع ساختمان، ۲۵ هزار عضو هیات علمی تمام وقت و ۴۰ هزار مدرس نیمه وقت است که در مسیر توسعه آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه آموزش در کنار کسب مهارت یکی از اهداف و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی را متفاوت از سایر موسسات آموزش عالی کرده، آموزش در کنار مهارت‌آموزی و کسب علم در کنار کسب مهارت است که این موضوع در سایر بخش‌های نظام آموزش عالی وجود ندارد و عمدتا افرادی که در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند فقط کسب علم می‌کنند و مهارت‌های لازم را متناظر با کسب علم نمی‌آموزند.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مردمی بودن، خیلی سریع‌تر از بخش‌های دیگر که با بودجه نفت اداره می‌شوند، واکنش مردم را نسبت به مسائل درک می‌کند و رفتار مردم به سرعت بر روی شرایط درونی دانشگاه تاثیر می‌گذارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر ساختار این دانشگاه در دوره مدیریتی جدید، تاکید کرد: متناسب‌سازی ساختار دانشگاه در سطح سیاست‌گذاری و براساس ماموریت‌هایی که برای نظام آموزش‌عالی در کشور طراحی شده و ایجاد معاونت‌های تخصصی در حوزه دانش، یکی از کار‌هایی است که در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری و انجام شده است.

ویژگی‌های طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طرح پایش این است که نظام تولیدات علم در دانشگاه آزاد اسلامی را با حل مسائل کشور همسو می‌کند و از لحاظ کیفی، پژوهش و تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی را تحت نظارت قرار می‌دهد. این کار موجب افزایش کیفیت تولید علوم خواهد شد و از تقلب علمی جلوگیری می‌کند.

طهرانچی با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۰ هزار زمینه پژوهشی در قالب طرح پایش احصاء شده و بیش از ۱۰ هزار زمینه پژوهشی در سامانه پایش بارگذاری شده است، گفت: همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه ۹۸ باید موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری خود را از نظام پایش انتخاب کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بسیاری از چالش‌های ملی و منطقه‌ای در نظام پایش شناسایی و احصاء شده است؛ به عنوان نمونه موضوع کفش و چرم در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی پیگیری می‌شود یا پژوهش درباره برخی موضوعات گسترده مانند دریا به صورت کنسرسیومی و توسط چند استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه جوار صنعت یکی دیگر از موضوعات در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: در این الگو، دانشجویانی که در دانشگاه‌های جوار صنعت تحصیل می‌کنند، همزمان با تحصیل در کارخانه و صنایع نیز اشتغال دارند و مهارت آموزی می‌کنند و تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق در استان اصفهان و واحد میبد در استان یزد به عنوان دانشگاه جوار صنعت انتخاب شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با صنعتگران اظهار کرد: در جلساتی که با واحد‌های صنعتی و کارخانجات داشتیم، گلایه و دغدغه صنعتگران متناسب نبودن خروجی دانشگاه‌ها با نیاز صنایع و بازار کار بود. با توجه به این موضوع، ریل دانشگاه آزاد اسلامی را به سمتی تغییر خواهیم داد که دانشجویان این دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار آموزش دیده و مهارت بیاموزند تا اشتغال آن‌ها تضمین شود. همانطور که این کار در دانشگاه آزاد اسلامی موفق بوده و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی واحد تهران جنوب نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان در اولویت جذب در بازار کار بودند.

آموزش کشاورزی یکی از چالش‌های جدی که در کشور است

طهرانچی با اشاره به اهمیت موضوع کشاورزی در کشور یادآور شد: یکی از چالش‌های جدی که در کشور وجود دارد، آموزش کشاورزی است. تاکنون مسیری که آموزش کشاورزی طی کرده، به سمتی در حرکت بوده که اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده با مشکلات جدی در مورد نیروی متخصص حرفه‌ای در حوزه کشاورزی مواجه خواهیم بود، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی طرحی را آغاز کرده که بتواند آموزش، پژوهش و خدمات فناوری علوم کشاورزی را بازمهندسی کرده و چالش غذا و امنیت غذایی را حل کرده و مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه کار‌های زیادی در حوزه توسعه دانش فنی پیشرو در کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به دانش فنی تولید بذر در واحد اصفهان (خوراسگان) یا دانش ربایتک در واحد قزوین اشاره کرد که این دانشگاه را در کنار دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار داده و به شهرت جهانی رسانده است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین‌الملل، گفت: بیش از ۱۱ هزار دانشجوی غیرایرانی که برابر با نیمی از دانشجویان غیرایرانی کشور است در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلی می‌کنند و واحد‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در دیگر کشور‌ها نیز باعث موفقیت‌های بزرگی شده و بسیاری از مدیران ارشد این کشور‌ها افتخار می‌کنند که فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

دانشگاه آزاد جایگاه مهمی در نظام آموزش عالی دارد

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست هدف از برگزاری این نشست را کمک و هماهنگی در ساماندهی آموزش عالی کشور؛ با حفظ یکپارچگی برنامه‌های مرتبط در زیرنظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک زیر نظام مهم، عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی ایران، جایگاه مهمی در این زیر نظام دارد و به طور طبیعی هماهنگی سیاست‌های توسعه آن، بر دستاورد‌های مستقیم و غیرمستقیم نظام آموزش عالی کشور اثرگذار است.

وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی دانشگاه‌های در حال فعالیت در راستای تحقق اسناد بالادستی به‌ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند آمایش آموزش عالی، یکی از اهداف و ماموریت‌های وزارت علوم است، اظهار داشت: از آنجا که وزارت علوم در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی به دانشگاه‌های غیردولتی نظارت مستقیم دارد و در بخش ساماندهی فعلاً بیشتر بر روی دانشگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، متمرکز است، این حرکت تدریجی باید به سوی زیرنظام غیردولتی شامل دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسری پیدا کند.

در ادامه این جلسه، معاونان دانشگاه آزاد اسلامی نکاتی درباره رابطه دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان‌های دولتی مطرح کردند.

تخصیص اعتبارات مربوط به صندوق رفاه دانشجویی که باید به عنوان کمک در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گرفت یکی دیگر از موضوعات طرح شده در این جلسه بود که با توجه به عدم پرداخت از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، مقرر شد کارگروهی تشکیل شده و موضوع را مطابق قانون پیگیری کند.

همچنین قرار شد درباره نظارت، ارزیایی و تضمین کیفیت آموزش عالی همکاری‌های سازنده‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود و دانشگاه آزاد در ارزیابی نهاد‌های آموزش عالی در استان‌ها اعم از آزاد، دولتی، غیرانتفاعی و... مشارکت جدی داشته باشد تا بتوان با همکاری این دو مجموعه، کیفیت آموزش عالی را توسعه داد.

دومین جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه، تیرماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دکتر منوچهر جفره
۱۳:۲۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایکاش جدول این 11 هزار نفر رو که از کدام کشورها در کدام واحدهای دانشگاه ازاد در چه رشته هایی تحصیل میکنند را منتشر میکرد