راه آهن آذربایجان با قدمت بیش از ۱۰۰ سال و برخورداری از ادوات و ماشین آلات قدیمی صاحب «باغ موزه» می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،برای راه اندازی این باغ موزه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و هیات همراه به همراه مدیرکل راه آهن آذربایجان از اقلام تاریخی و توانمندی‌های موزه‌ای این اداره کل بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در این بازدید با ابراز خرسندی از امکانات بسیار خوب راه آهن آذربایجان برای راه اندازی «باغ موزه» بر همکاری همه جانبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای تحقق این مهم تاکید کرد.

مرتضی آبدار، افزود: این باغ موزه به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان تا پایان سال جاری افتتاح و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه آهن آذربایجان نیز گفت: راه آهن جمهوری اسلامی در راستای سیاست خدمت به مردم و تغییر فضا‌های عمومی و ایستگاه‌ها اقدام به ایجاد فضا‌های فرهنگی و هنری در ایستگاه‌ها کرده است.

شاپور ارصلانی، افزود: با توجه به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله راه آهن آذربایجان و وجود واگن ها، ماشین آلات و ادوات صنعتی و ریلی در آن که جنبه تاریخی و قدیمی دارند، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به راه اندازی باغ موزه می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ایجاد این موزه، اظهار داشت: در این راستا مکان این موزه به صورت لکه گذاری مشخص شده که پس از کار کارشناسی کارشناسان میراث فرهنگی، مکان آن انتخاب می‌شود.

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: متولی راه اندازی و تامین اعتبار باغ موزه، راه آهن است که با همکاری میراث فرهنگی تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

ارصلانی، ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۰۰ قطعه ریز و درشت قدیمی و تاریخی در راه آهن آذربایجان وجود دارد و ادواتی که جنبه تاریخی و موزه‌ای دارند، پس از تائید میراث فرهنگی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی یادآوری کرد: برخی از واگن ها، ماشین آلات و ادوات موجود در این راه آهن برای به نمایش گذاشتن در این موزه نیاز به بازسازی دارد.

ارصلانی، واگن اتاق چوبی آمریکایی و روسی با قدمت ۱۰۰ سال، ماشین آلات تراش و سنگین صنعتی آلمانی، سه چرخه ریلی، ارابه دستی چرخ آهنی و تلفن ها، قفل‌ها و ابزار مورس قدیمی را از جمله ماشین آلات و ادوات راه آهن آذربایجان اعلام کرد.

 نخستین خط راه آهن ایران در سال ۱۲۹۵ شمسی در حد فاصل تبریز تا بندرشرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس‌ها ساخته شد.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محور‌های تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

 

انتهای پیام/ش

باغ موزه» راه آهن آذربایجان راه اندازی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار