به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمارهای رسمی مراجع و نهادهای انتظامی و قضائی و پژوهش اجتماعی در این سالها حاکی از آن است که در ماه رمضان ارتکاب جرم در میان مجرمان کمتر از ماههای دیگر است؛ به عنوان مثال سخنگوی نیروی انتظامی در سال ٩٤ از کاهش ٢٠ درصدی جرایم و کاهش ٨ درصدی تخلفات رانندگی در ماه مبارک رمضان خبر داده بود. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، یکی از عوامل موثر بازدارنده جرم در ماههای معنوی، پررنگ شدن گرایشهای مذهبی در افراد، فشار افکار عمومی در پی افزایش میزان تنفر از هنجارشکنان امنیت اجتماعی و ترس مجرمان از اعمال مجازاتهای سنگینتر است. افزایش قابل توجه جنبههای «خودنظارتی» افراد در ایام مذهبی نیز دلیل دیگری است که توسط کارشناسان مطرح شده است.
نظر کارشناس دینی
محمد بانیانی، کارشناس دینی در مورد این آمارها به «شهروند» میگوید: «همانطور که آمارهای ارایه شده نیز تایید میکند، جرم و جنایت در این ماه بسیار کاهش مییابد. نقش مباحث معنوی در این امر قابل انکار نیست و این مسأله مؤید روایی نیز دارد.» او در ادامه میگوید: «در روایات داریم که در روز نخست ماه رمضان شیاطین سرکش دربند میشوند و خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سرکش، هفت تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانى که این ماه [ماه رمضان]سپرى نشده است، نمىتوانند آزاد شوند.» این کارشناس مذهبی در تکمیل توضیحات خود میگوید: «معمولا افراد روزهدار سعی میکنند علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن، از دیگر گناهان نیز پرهیز کنند؛ مثلا کنترل زبان باعث میشود از بسیاری جرمها مانند دعواهای خیابانی یا اختلافات خانوادگی جلوگیری شود. فضای معنوی این ماه افراد را به سمت توبه سوق میدهد. بسیاری از افراد نیز به حرمت بزرگی این ماه، سراغ جرم و جنایت نمیروند، زیرا از قدیم ماه رمضان برای مردم بسیار عزیز بوده است.»
نظر جامعهشناس
مجید ابهری، جامعهشناس درباره نقش ماه رمضان در کاهش جرم و جنایت معتقد است: «از نگاه رفتارشناسی، محیط زندگی و فضای حاکم بر کار در وقوع، پیشبینی و کاهش جرم تأثیر مستقیم دارد و انسان همواره تابعی در شرایط محیطی در ارتکاب به بزهکاری است.» او افزود: «بر اساس پژوهشهای صورتگرفته، در ایام خاص مانند ماه رمضان و محرم آسیبهای اجتماعی بالاخص بزهکاری بهطور چشمگیری کاهش مییابد و فضای معنوی و روحانی حاکم بر این ماه موجب کاهش درگیریهای فیزیکی، قتل و آزارهای جنسی تا حد قابل توجهی میشود.»
او دلیل آن را در ایمان و اعتقادات مذهبی و ذاتی جوانان میداند و تأکید میکند: «ایمان در واقع تنها عامل درونی در بین افراد خلافکار است که میزان تخلفات را در میان آنها به حداقل میرساند. در حال حاضر ۶۵ درصد ساختار جمعیتی کشور کمتر از ۳۰سال دارند که در مقایسه با دیگر کشورها، ایران چهارمین کشور جوان دنیا محسوب میشود.» ابهری همچنین میافزاید: «نیروهای انتظامی نیز بر گفتههای جامعهشناسان صحه میگذارند و میگویند میزان ارتکاب جرم در ماه مبارک رمضان به طرز چشمگیری کاهش مییابد.»
در سالهای اخیر تحقیقات گستردهای نیز با هدف مطالعه ارتباط بین معنویت، مذهب و سلامت روان در انسانها انجام شده است. نتایج این پژوهشها نشان داده که رخدادها، زمانهای مذهبی و موقعیتهای معنوی مانند ماه مبارک رمضان بر رفتار افراد مذهبی و حتی غیر مذهبی موثر است. پژوهشگران در پژوهشی که در سال ۱۳۹۶ انجام شده به بررسی رابطه ماه مبارک رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیبها و مقایسه آن در زنان و مردان پذیرششده در اورژانس بیمارستانهای شهر کرمانشاه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ پرداختهاند. این پژوهش که غلامرضا محسنی، از گروه بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی و راضیه یوسفیان ملا از بیمارستان شهدای تجریش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آن را انجام دادهاند از نوع گذشتهنگر و نیمهتجربی است و جامعه آماری آن را ۱۶۸ هزار و ۷۵۳ بیمار مراجعهکننده به بخش اورژانس بیمارستانهای طالقانی و امام رضا (ع) شهر کرمانشاه، در طول ماه مبارک رمضان و دیگر ماههای سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ تشکیل میدهند. این پژوهش در نخستین شماره دوره
منبع:مجله پژوهش در دین و سلامت
انتهای پیام/