به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار خودرو تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل میزان تقاضای بالا در بازار است، چون خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.
قناتی گفت: سال گذشته که با تائید هیات دولت، خروج خودرو از شورای رقابت کلید خورد با این هدف که تولید کنندگان بتوانند محصولات را با قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند.
وی افزود: از مهرماه گذشته صنعت خودرو با مشکلات واسطه گری، تامین خودرو و افزایش قیمت مواد اولیه روبرو شد که نسبت به سه ماهه اول سال ۹۷ با کاهش تولید مواجه شدیم. موضوع اصلی بازار خودرو واسطه گری و تقاضای زیاد از حد است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در بازار فعلی خودرو دو نوع مشتری وجود دارد؛ مشتری حقیقی که برای نیاز مصرفی اقدام به خرید میکند و افرادی که فقط به خاطر حفظ ارزش سرمایه خود ماشین میخرند.
وی در خصوص چرایی فروش فوری با وجود تعهدات قبلی خودروسازان گفت: باید محلی برای تامین نیاز مشتریان واقعی باشد که متقاضی با قیمت مصوب نسبت به خردی اقدام کند که این فروش فوریها با همین هدف صورت میگیرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: وزارت صمت میزان تعهدات معوق و میزان فروش فوری خودروسازان را رصد و به طور هفتگی وضعیت تولید و فروش را چک میکند که بر اساس میزان تولید و به منظور کنترل بازار، بخشی از تولیدات را به فروش فوری اختصاص میدهد.
قناتی تصریح کرد: روند تولیدات خودروسازان در چند ماه اخیر روبه رشد بوده و تا آخر ۹۸ کلیه تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور به مشتریان پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر صمت بیان کرد: پکیج ساماندهی تولید برای صنعت خودرو در نظر گرفته شد که بر اساس آن بخشی از تامین مالی قطعه سازان انجام گرفت و ارز مورد نیاز صنعت خودرو تامین شد همچنین افزایش تولید و کاهش فروش و در نهایت ساماندهی فروش در این بسته در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: فروش فوری ۲ محصول ایران خودرو آغاز شد
وی افزود: با اجرای این بسته ساماندهی تولید، میزان تولید روزانه خودرو از ۱۵۰۰ دستگاه به به بالای ۳۵۰۰ دستگاه در روز رسیده است و این امر انجام تعهدات قبلی خودروسازان را تسهیل میسازد.
این مقام مسئول تصریح کرد: نیاز واقعی بازار خودرو در ایران بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودروست که در سال ۹۵ خودروسازان با وام، مشتریان را تشویق به خرید خودرو کردند، اما تقاضای بیش از حد در بازار به واسطه گری برمی گردد.
قناتی درباره بالابردن بهره وری در تولید گفت: در طرح ساماندهی بخشی به افزایش تولید اختصاص دارد همچنین خودروسازان باید به سمت افزایش تولید داخلی پیش بروند. از تمام فعالان در صنعت مثل شرکتهای دانش بنیان و قطعه سازان و صنایع نظامی برای حضور در این بخش دعوت کرده ایم که این کار در سال گذشته کاهش ارزبری داشته است.
وی بیان کرد: از فروش اموال مازاد قرار است بخشی از نقدینگی مورد نیاز تولید، تامین شود. با افزاش تولید مهمترین هدف برای کمک به تولید ملی و فروش محصولات ملی انجام میشود که از ۲ خودروساز خواسته شده که تعهدات خود را در این زمینه انجام دهند.
قناتی گفت: التهابات بازار به تولید و عرضه و تقاضا مربوط است. اگرچه تولید افزایش یافته در مقابل تقاضا نیز افزایش یافته است، اما کاهش عرضه فوری به التهابات بیشتر در بازار منجر میشود.
وی تاکید کرد: یکی از سیاستهای وزارت صمت این است که با همکاری دستگاههای نظارتی و پلیس فتا از دلال بازی در سایتهای مجازی جلوگیری شود.
بر اساس این گزارش کاظمی طرقی سرپرست معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این سوال که با وجود تعهدات عمل نشده چرا فروش فوری دارید؟ گفت: فروش فوری برای تعادل بازار است. تعهدات خودروسازها به ترتیب اولویت انجام میشود و تنها ۲۰ درصد توان تولید ما به فروش فوری اختصاص دارد.
کاظمی طرقی افزود: فروش فوری طبق دستور وزارت صمت است و با هدف تعادل بازار انجام می گیرد که روند فروش فوری در کاهش قیمت موثر بوده است.
سرپرست معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا افزود: در پایان سال تمام خودروها فاکتور شد و در ابتدای سال ۹۸ خودرویی در پارکینگ نبود.
وی گفت:در شرایط فعلی، بازار خودرو روند کاهشی قیمت را طی می کند.
همچنین گلیاری مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایرانخودرو در ادامه برنامه تصریح کرد: طرح فروش فوری تنظیم بازار که در اسفندماه سال گذشته اجرا شد اثرات بسیار مطلوبی بر قیمتهای بازار گذاشت.
وی افزود: با تصمیم فروش فوری، قیمتها در روزهای پایانی سال و شب عید به سمت تعادل حرکت و التهاب ایجاد شده از طرف دلالان و سودجویان فرونشانده شد و شرایط بازار به ثبات قابل قبولی رسید.
گلیاری اظهار کرد: برای تعادل و کنترل بازار به فروش فوری روی آوردیم و نتیجه آن قیمتها کنترل شد و در برخی موارد پایین آمد.
مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایرانخودرو افزود: واسطهها در پی سود بیشتر هستند و با سیاستهای اتخاذ شده جلوی افزایش لجام گسیخته قیمت گرفته شد.
گلیاری گفت: نگرانی اصلی خودروساز ایفای تعهدات معوقه است، اما شرایط طبق پیش بینیها نبود و دچار مشکلاتی شدیم.
انتهای پیام/