فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون از پرهیز از روزه داری در بیمارانی که نارسایی شدید کلیه دارند خبرداد.

معصومه اصغرپور فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: نارسایی کلیه و روزه داری موضوع مهمی است و ضمن اطلاع کامل از نوع بیماری کلیه تصمیم برای روزه گرفتن نیز باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آیا بیماران کلیوی می‌توانند روزه بگیرند، افزود: کسانی که به نارسایی حاد کلیه (ARF) مبتلا هستند باید در بیمارستان بستری شده و سریع‌تر اقدامات درمانی برای آن‌ها انجام شود، تا کارکرد کلیه به سطح نرمال برگردد و در این بیماران روزه گرفتن ممنوع است.

اصغرپور با بیان اینکه کارکرد کلیه در افرادی که نارسائی مزمن کلیه دارند متفاوت است، گفت: افرادی که بیماری مزمن کلیه خفیف دارند در صورتی که مشکل دیگری نداشته باشند می‌توانند روزه بگیرند.

وی افزود: افرادی که بیماری نارسائی مزمن  کلیه متوسط و شدید دارند، نباید روزه بگیرند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون با بیان اینکه آیا بیماران دیالیزی و پیوند کلیه می‌توانند روزه بگیرند، گفت: بیماران دیالیزی بیمارانی هستند که کارکرد کلیه آن‌ها کاملاً از بین رفته و برای کمک به این بیماران باید از درمان‌های جایگزین شامل همو دیالیز و دیالیزصفاقی و پیوند کلیه استفاده می‌شود، بنابراین بیماران دیالیزی وپیوند کلیه نباید روزه بگیرند.

اصغرپور با بیان اینکه آیا افرادی که کلیه آن‌ها پروتئین دفع می‌کند می‌توانند روزه بگیرند، افزود: در صورتی که در این افراد دفع پروتئین کم باشد و تحت درمان و کنترل باشد، می‌توانند روزه بگیرند.

وی گفت:، اما در افرادی که دفع پروتئین در آن‌ها بسیار زیاد باشد و به مرحله سندرم نفروتیک (ادم + فشارخون) رسیده باشد و دفع پروتئین در ادرار ۲۴ بالای ۳gr  باشد، نباید روزه بگیرند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون افزود: در بیمارانی که برای کنترل فشار خون به تعداد زیادی دارو نیاز دارند و ایجاد فاصله در زمان مصرف دارو موجب افزایش فشار خون می‌شود روزه گرفتن در این بیماران خطرناک است.

وی گفت: در بیمارانی که فشار خون در آن‌ها با مصرف یک نوع دارو کنترل می‌شود و با تغییر زمان مصرف دارو‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود، می‌توانند روزه بگیرند.

اصغرپور افزود: روزه داری در بیماران مبتلا به سنگ کلیه، برای جلوگیری از بروز سنگ کلیوی، مصرف مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر در روزه داران توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ م

شرایط روزه گرفتن برای بیماران کلیوی

برچسب ها: علوم پزشکی ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.