متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل از شیوع بیشتر بیماری پارکینسون در مردان نسبت به زنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علیزاده متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به ۲۳ اردیبهشت روز جهانی پارکینسون، گفت: علائم اختلال حرکتی نشانه اصلی بیماری پارکینسون است.
 
وی با بیان اینکه علت اصلی تخریب این سلول‌ها مشخص نیست، افزود: سموم حشره کش، سموم آفت کش، ماده مخدر، برخی از فلزات مثل منگنز، سرب، ضربات مکرر و سنگین به سر جزء علل احتمالی تخریب این سلول‌ها است.
 
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل ویتامین D و نور کافی آفتاب، ترکیبات حاوی کافئین مثل چای و قهوه را جز علل احتمالی کاهش دهنده بروز بیماری دانست.
 
علیزاده افزود: علایم بالینی این بیماری لرزش یا ترمور (رعشه) به شکل لرزش اندام‌ها در حالت استراحت است که معمولا از اندام‌های یک سمت شروع شده و کندی حرکات در حین بلند شدن، چرخیدن و انجام کار‌های ظریف کند می‌شود.
 
وی گفت: اختلال در راه رفتن ممکن است باعث زمین خوردن بیمار شود، اختلال حس بویایی و اختلال در خواب جزء علائم دیگر بیماری است همچنین فراموشی در ۳۰درصد بیماران پارکینسون دیده می‌شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: کندی حرکات روده‌ای و یبوست، اختلالات ادراری، اختلالات تعریق، مشکلات روانپزشکی مثل افسردگی و اختلال صحبت کردن نوع تکلم این افراد به شکل مونوتون است و تون آن یکنواخت است و همچنین اختلال بلع بخصوص در مراحل پیشرفته در این بیماری دیده می‌شود.
 
وی گفت: در صورت وجود علائم بالا و شک به این بیماری توصیه به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می‌شود.
 
علیزاده افزود: هدف اصلی درمان، کند کردن سیر و پیشرفت بیماری است و هر چه درمان بیمار سریعتر شروع شود، می‌تواند در کند کردن سیر پیشرفت بیماری موثر باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: درمان‌های غیر دارویی مثل فیزیوتراپی و کاردرمانی در موارد خشکی اندام‌ها و گفتار درمانی در موارد اختلال بلع و تکلم کمک کننده است.
 
وی با اشاره به اینکه درمان جراحی در موارد شدید و عدم پاسخ مناسب به درمان می‌تواند استفاده شود، گفت: این بیماران محدودیت رژیم غذایی خاصی ندارند، اما با توجه به شیوع بالای یبوست در این بیماران توصیه به مصرف غذا‌های دارای فیبر زیاد شامل غذا‌های گیاهی و میوه‌ها می‌شود.
 
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: با توجه به احتمال افتادن در این بیماران، به آن‌ها توصیه می‌شود که در حین بلند شدن از جای خود و چرخیدن در حین راه رفتن، آهسته‌تر حرکت کنند چرا که در صورت حرکات سریع در این موارد احتمال افتادن بیمار زیاد می‌شود.
 
این متخصص افزود: کف خانه این بیماران حتی الامکان با موکت پوشانده و قسمت‌های تیز گوشه‌های اتاق‌ها حتما پوشانده شود تا در صورت افتادن بیمار آسیب وارده کمتر شود و حتما دارو‌های تجویز شده به شکل منظم و سر ساعت استفاده شود.
 
انتهای پیام/آ
 
 

شایعتر بودن بیماری پارکینسون در میان مردان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.