کارشناس مسائل بین الملل گفت: میانجیگری بین کشورها برای کشور میانجی امتیازات بسیاری دارد که بغداد در صدد کسب آنها است .

میانجیگری، امتیاز بزرگی که بغداد در صدد کسب آن استبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمان، عراق و چند کشور دیگر چندین مرتبه آمادگی خود را برای میانجیگری میان ایران و آمریکا اعلام کرده اند، حال این سوال پیش می‌آید که اساسا «میانجیگری» چه تاثیری در ارتقاء جایگاه کشور‌ها در صحنه بین‌الملل دارد؟

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اعلام آمادگی برخی از کشور‌ها مبنی بر میانجیگری میان تهران- واشنگتن گفت: زمانی که پمپئو به عراق سفر کرد، عادل عبدالمهدی گفت که بغداد نمی‌تواند بخشی از تحریم‌ها علیه تهران باشد و خود را کنار کشید.

وی با اشاره به حجم بالای مبادلات میان ایران- عراق و مرز‌های طولانی دو کشور اظهار کرد: اقتصاد تهران و بغداد تنیده در هم بوده و قابل تفکیک نیستند؛ بنابراین اگر بغداد بتواند نقش میانجی را بین تهران و واشنگتن ایفا کند، امتیاز بسیار بزرگی به دست خواهد آورد.

ساجدی در ادامه افزود: پیش‌تر عمان در قبل و بعد از انقلاب نقش میانجی را ایفا می‌کرد و این امر موضوع تازه ای نیست. البته به تازگی ژاپن هم به لیست کشورهای خواهان میانجیگری اضافه شده است. چندی پیش عراق اعلام کرده حاضر است میان ایران و عربستان نیز وساطت کند که اگر این اتفاق بیفتد امتیاز بسیار بزرگی در اختیار بغداد قرار خواهد گرفت و نقش سوییس در اروپا را ایفا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با تاثیر «میانجی‌گر» بودن در ارتقا جایگاه دیپلماتیک کشورها، تصریح کرد: در جنگ جهانی دوم تمام اروپا با خاک یکسان شد و تنها سوییس سالم ماند و البته به ویران کردن سوییس فکر هم نکردند، چراکه حتی شخص هیتلر هم در بانک‌های این کشور حساب باز کرده بود. امروز در خاورمیانه عمان و در آسیا مرکزی ترکمنستان تلاش دارند نقش سوئیس در اروپا را مناطق خود ایفا کنند و در همین راستا هم وارد هیچ گونه معادله سیاسی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: میانجیگر شدن بین کشورها امتیازات ویژه را در اختیار کشور میانجی  قرار می‌دهد؛ در حال حاضر هم هر گاه روابط بین کشورها به سمت تنش و تیرگی برود پیشنهاد مذاکره برای حل مشکلات از سوی ژنو مطرح می‌شود، چرا که این کشور بی طرف بوده و میانجیگری امتیاز و شانس بزرگی است که در حال حاضر نصیب هر کشوری نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدا
۱۰:۳۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بعدازشکست یک مشت غربزده وطن فروش در ایجاد فضای«جنگ یامذاکره و تسلیم» برای مردم؛حالابا قطعی شدن عدم توان آمریکا با قدرت نظامی ایران؛به عنوان تقی زاده های ورشکسته دوباره به دنبال کشوندن کشور به پای میز مذاکره و تحمیل برجامی فضاحت بارتر به کشورند.
آخرین اخبار