به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در ابتدای سال ۹۸، افزایش ورودی و خروجی سدهای کرخه و دز در خوزستان، سبب طغیان رودخانه های کارون، دز و کرخه شد و نتیجه آن چیزی بجز جاری شدن سیلابی ویرانگر در بیشتر روستاها و برخی شهرهای استان نبود.
اهالی روستاها و دانش آموزان در خوزستان با این سیلاب دست به گریبان شده و تعطیلات نوروز را میزبان سیل و خسارت های آن شدند و اردوگاه های اسکان اضطراری کاشانه آن ها شد.
همچنین تعطیلی مدارس، انسداد راه های ارتباطی برخی شهرها و روستاها، از بین رفتن اراضی کشاورزی، تلف شدن احشام و آبگرفتگی و زیر آب رفتن منازل مسکونی، همه و همه، هدیه ناخوشایند سیلاب برای سیل زدگان است.
محروم شدن از رفتن سر کلاس درس همانند سایر دانش آموزان در مناطق مختلف کشور و خطر آسیب های روانی برای سیل زدگان، کودکان و دانش آموزان خوزستانی از دیگر پیامدهای سیل بود.
عزیز ولی پور سلمانوند، کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کارشناسان بر این باورند که مخاطرات طبیعی، با توجه به تعداد آسیب دیدگان، میزان درگیری افراد در درون سیستم اجتماعی و میزان آشفتگی ایجاد شده جزء مسائل اجتماعی به شمار می روند.
وی افزود: در نظام آموزش و پرورش، آنچه مانع توفيق در تحقق اهداف و مقاصد میشود، افت و ترک تحصيلی بوده، همچنین ترک تحصيل دانش آموزان، بازتاب مسائل و مشكلات پيچيده ناشی از مخاطرات سیل و عوامل طبیعی است، به همين دليل حل اين مشكل به آسانی ممكن نیست. ضمن اینکه بازماندن از تحصيل ممكن است ناشی از محروميت از ارتقاء يا نتيجه محدوديت های اجتماعی و اقتصادی باشد.
ولی پور سلمانوند گفت: ترک تحصیل تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش آموزان نیست، بلکه بیشتر از مشکلات اجتماعی و تحصیلی در مدارس ناشی میشود و عواملی چون ضعف امکانات خانوادهها، مدارس و جوامع بر این مشکلات میافزایند.
این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: خانواده ها انتظار دارند فرزندانشان در کنارشان بماند تا لااقل بتوانند از پس امورات زندگی برآیند و مسئولان نیز میتوانند با تهیه کانکس ها پیش ساخته در این شرایط بحرانی به آموزش و تعلیم و تربیت بپردازند و حضور مشاوران و روانشناسان در این مناطق فعال و مثمر ثمر خواهد بود.
وی ادامه داد: راهکار دیگر برای جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان استفاده از وسایل رفت و آمد است که دانشآموزان سیل زده را جابجا کند تا افرادی که در روستاهای دورافتاده هستند مشکلی در رفت و آمد نداشته باشند، همچنین مشاوران و روانشناسان با حضور بین سیل زدگان و مداخلات روانی می توانند احساس آینده ای روشن را برای آن ها ترسیم نمایند و این نوع حوادث را طبیعی جلوه نمایند تا احساس نکنند که همه چیز رو به پایان است و کسی به فکر آینده آن ها و فرزندانشان نیست.
ولی پور سلمانوند در خصوص آسیب های روانی سیل خوزستان بیان داشت: ابعاد گسترده سیل در استان، علاوه بر آبگرفتگی خانه ها، مزارع و تخریب روستاها و راه ها، نگرانی از تبعات اجتماعی را بیشتر کرده است.
کارشناس ارشد روانشناسی به بررسی های بعمل آمده توسط مشاوران و روانشناسان درخصوص مشاهده مشکلات و مصائب سیل زدگان اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که مشاهده نمودند، تعداد بالای کودکانی بود که اقدام به ترک تحصیل کردند، بسیاری از خانواده ها هم بیان می کردند که به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده پس از سیل، توان فرستادن بچه هایشان را به مدرسه نخواهند داشت، بنابراین به نظر می رسد که یکی از عواقب احتمالی سیل افزایش آمار ترک تحصیل دانش آموزان باشد که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود.
وی اذعان داشت: مردم سیل زده مشکلات زیادی را که قبلا در زندگی آن ها وجود داشت را با خود به اردوگاه ها آوردند و به مشکلات سیل افزوده شد؛ مشکلاتی که بسیاری از آن ها ریشه در فقر دارد.
عزیز ولی پور سلمانوند در ادامه اظهار داشت: دست اندرکاران و مسئولان باید به فکر عواقب پس از سیل باشند، شاید نخستین گامی که میتواند به حل بسیاری از مسائل کمک کند، تسریع در پرداخت خسارات مردم است تا هم مرهمی بر زخم های آنها باشد و هم به بازسازی امنیت و اعتماد مردم کمک کند.
وی ابراز امیدواری کرد؛ مسئولان برای حل مشکلات پس از سیل تدابیری بیندیشند، درغیر اینصورت فقر ممکن است بسیاری از مردم را به حاشیه شهرها بکشاند که باعث مضاعف شدن مشکلات خواهد شد.
ولی پور سلمانوند بیان داشت: درباره تاب آوری با ساکنان اردوگاهها صحبت کردیم، زیرا بازگو کردن حادثه و گوش دادن به حرفهای آنها آرام شان می کند.
وی با اشاره به اینکه اساس کار مشاوره بر مبنای بازی است، افزود: بعضی از مشاوران توانا و متخصص در زمینه بازی درمانی نیز به منطقه اعزام شده بودند که با کودکان بازی می کردند، البته بازی های هدفمند برای کاهش هیجان، ترس و خشمی که در حادثه سیل متحمل شده اند.
محمد تقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اقدامات این اداره در سیلاب اخیر بیان داشت: ما ۱۰۰ مدرسه در قالب بیش از یک هزار و۱۶۰ کلاس، ۳۵ سالن ورزشی، ۲ اردوگاه دانش آموزی و فضاهای شبانه روزی آموزش و پرورش را به اسکان سیل زدگان استان اختصاص دادیم و طبقه دوم مدارس یا مکانهای امین را برای انبار وسایل آنها قرار دادیم.
وی افزود: ایستگاههای جامع فرهنگیان را برای برپایی کمکهای نقدی و غیر نقدی برپا کرده و فرهنگیان به منظور حمایت از سیل زدگان در روستاها به ترمیم سیل بندها مشغول شدند، ضمن اینکه کمک به ایاب و ذهاب همکاران و دانش آموزانی که را ه دسترسی آن ها قطع شده بود فراهم گردید.
تقی زاده بیان داشت: هماهنگی ها به منظور ارسال کتابخانه های سیار به مناطق سیل زده استان صورت گرفت، همچنین لیستی از امکانات و ظرفیت های موجود در ۲۴ منطقه و ناحیه آموزشی استان که درگیر پدیده سیلاب شدند تهیه و ظرفیت های اسکان آن مناطق را مشخص کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: با مدیران آموزش و پرورش مناطقی که شهرستان آن ها درگیر سیلاب شد جلسه ای اضطراری تشکیل داده و چگونگی اسکان سیل زدگان را و همکاری با مدیریت بحران را توجیه کردیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از دانش آموزان سیل زده تصریح کرد: اقدامات، تجهیزات و تمهیدات لازم از جمله؛ مدرسه چادری، لوازم التحریر و پوشاک تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.
این مقام مسئول گفت: پیگیری برای سفر وزیر آموزش و پرورش به استان و بازدید از مناطق سیل زده صورت گرفت و دورههای تجمیعی آموزشی و آموزش الکترونیکی برای دانش آموزان سیل زده برگزار و مبلع ۵۰۰ میلیون تومان برای هزینه رفت و آمد این دانش آموزان اختصاص یافت، همچنین بیش از ۱۰ تیم مشاورهای برای ارائه خدمات اجتماعی به خانوادههای سیل زده اعزام شد.
محمد تقی زاده بیان داشت: ۳ کارگروه ویژه این اداره برای تسهیل خدمات رسانی به مناطق سیل زده استان تشکیل شد و بازدیدهای مستمر نمایندگان آموزش و پرورش استان در کمیته پیگیری وضعیت سیل زدگان آموزش و پرورش صورت گرفت.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، خوشبختانه در جریان سیلاب و پس از آن هیچ دانش آموزی ترک تحصیل نکرد و فعالیتهای آموزشی برقرار است و تلاشها برای حمایت از دانش آموزان ادامه دارد.
گزارش از راضیه میرسالاری
انتهای پیام/