هرساله در ایام ماه مبارک رمضان سنت زیبا ودیرینه جشن گلریزان باهدف تلاش برای احیاء وصیانت از کرامت انسانی بستری را برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد فراهم می‌کند.

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، هر وقت اسم گلریزان به میان می‌آید؛ یاد کودکانی می‌افتیم که این روز‌ها چشم به در دوخته و آرزو دارند پدر در خانه باشد وبا دستان کوچکشان دعا می‌کنند در این جشن گلریزان خیرانی حضور به هم رسانند تا زمینه آزادی پدر آن‌ها را فراهم کند.

پدران ومادران سالخورده‌ای که تنها آرزوی زنده ماندنشان آزادی فرزندش ازبند بند‌های زندان است وامیدش باز کردن گره این بند‌ها به دست خیران است و مادری که این روز‌ها در نبود همسر برای فرزندانش هم مادر وهم پدر است و چهره خسته و رنجورش حکایت از این دارد که بار یک زندگی را به تنهایی بردوش می‌کشد.

و یاد زنانی که نبودشان در خانه ها، چرخه ناتمام و ویرانگری از آسیب‌های روانی وعمومی را می‌سازد و فرزندانش درغیاب مادر بیش از همه جسم وجانشان زخم برمی دارد ودرمعرض آشفتگی‌های رفتاری قرارمی گیرند. ویا زنی که همسر است، وازغیابش آرامش خانه رنگ می‌بازد و دلبستگی عاطفی زوجین مخدوش می‌شود.

جشن گلریزان، تلاشی مقدس برای احیاء وصیانت از کرامت انسانی

آری، این‌ها حکایت از مشکلات و درد‌های قشری از جامعه است که این روز‌ها به دلایل مختلف مانند نفقه، مهریه، تصادف، مشکلات مالی وغیره به تحمل حبس محکوم شده اند و بی تردید آسیب‌های اجتماعی ناشی از در بند ماندن پشت میله‌های سرد زندان بر فرد  وجامعه نیز  برکسی پوشیده نیست.

حال اگر چنین واقعیت‌های تلخی خودرا در برابر دیدگان ما قرارمی دهد مانیز آستین‌های همت را بالا زنیم وبا رهایی زندانیان جرائم غیر عمد از پشت میله‌های تنگ زندان، اشک‌های سرد نومیدی را از چشمانشان بشوریم وروزنه‌ای از روشنایی به سویشان بسازیم.

جشنی برای عرضه دل‌های مهربان

ماه مبارک رمضان که به نیمه نزدیک می‌شود در کنار تمام ویژگی‌های ریزو درشتش بیش از هر زمان دیگری واژه‌ای به نام جشن گلریزان را در ذهن‌ها تداعی می‌کند سنت حسنه‌ای که حتی شنیدن نامش هم به انسان انرژی مثبت می‌دهد، جایی که مردم دست به دست هم می‌دهند تا یک فرد گرفتار را با برطرف کردن مشکل مالی اش خوشحال کنند کاری بسیار ارزشمند، اخلاقی وانسانی که حتی اگر به شادکردن دل یک خانواده هم منجر شود دنیایی ارزش دارد.

گلریزان؛ ضیافتی که مهمانانش آبرو می‌خرند

یکی از خیرین کردستانی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: هرجا اسم کارخیر وعام المنفعه باشد همه باید حضور داشته باشیم واین کار را وظیفه خود بدانیم چرا که متعلق به این مملکت ومردم هستیم وچه کاری بهتر از آزادی افرادی گرفتار در بند زندان که بدهکارهستند نه بزهکار.

وی افزود: ماندن افرادی که به واسطه جرایم غیر عمد در زندان به سر می‌برند اثرات تخریبی بسیاری بر روی این افراد وخانواده‌های آن‌ها دارد که غیر قابل جبران است وما می‌توانیم با حضور در این جشن وبا کمک‌های هرچند کوچک وناچیز در تداوم مسیر آزادسازی این قشر از جامعه نقش آفرینی کنیم تا آن‌ها هم طعم بودن در کنار خانواده را تجربه کنند.

وی ادامه داد:مردم، خیران، موسسات خیریه ونهاد‌های متولی باید همواره برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمدحساس باشندتا ضمن برطرف کردن مشکلات این افراد مستحق مانع ایجاد مشکلات وآسیب‌های جدید اجتماعی شوند.

این خیر کردستانی در ادامه با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای اجرای این سنت خداپسندانه است، گفت:اجرای گلریزان به عنوان جشنی که آبروی دیگران را می‌خرد قطعا تاثیر روحی مضاعفی برافراد خیر خواهد داشت.

جشن گلریزان، تلاشی مقدس برای احیاء وصیانت از کرامت انسانی

آزادی ۲۰۱ نفر با کمک خیرین کردستانی

مدیر کل زندان‌های استان کردستان در رابطه با جشن گلریزان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: سال گذشته با همکاری نیکوکاران ۲۰۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد و محکومیت مالی استان آزاد شدندکه در مجموع عملکرد ریالی ستاد دیه استان ۱۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان بود که ۷ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان از این میزان مربوط به گذشت شاکیان از حق و حقوق خود است.

اسحاق ابراهیمی یادآوری کرد: در مدت یاد شده یک میلیارد و ۷۲ میلیون تومان توسط ستاد دیه استان از محل جمع آوری کمک‌های مردمی در جشن گلریزان و یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان هم توسط ستاد دیه کشور به صورت بلاعوض برای جرائم زندانیان جرائم غیرعمد استان پرداخت شد.

ابراهیمی افزود: یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون تومان از محل کمک صندوق خسارت‌های بیمه بدنه، ۲ میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه بانک عامل و ۲۰۰ میلیون تومان هم وام از محل وجوه اداره شده ستاد دیه بوده و ۶۶۲ میلیون تومان هم نقدینگی یا همان آورده خود زندانیان بود.

به گفته وی، در مجموع با عملکرد ۱۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان ستاد دیه استان کردستان در سال گذشته، ۲۰۱ نفر زندانی شامل ۱۹۵ نفر مرد و ۶ زن از زندان آزاد شدند.

جشن گلریزان، تلاشی مقدس برای احیاء وصیانت از کرامت انسانی

آزادسازی ۳۲۸ زندانی جرائم غیرعمد نیازمند همت خیرین

مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت:در حال حاضر ۳۲۸ نفر محکوم مالی در زندان‌های استان به سر می برند که ۲۷۳ نفر از این تعداد بدهکاری مالی، ۴۷ نفر بدهکار مهریه، ۳ نفر بدهکار نفقه و ۵ نفر نیز به دلیل تصادفات و حوادث کارگاهی در زندان هستند.

وی میزان بدهکاری این تعداد زندانی را بیش از ۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر نیکوکاران و خیرین استان مانند گذشته کمک کنند، ستاد دیه هم با رایزنی با شکات، رضایت بخش اعظمی از این بدهکاری را خواهد گرفت.

وی به عواقب زندانی شدن این افراد و مشکلاتی که در ادامه برای خانواده‌های آنان پیش می‌آید پرداخت وگفت:حبس کسانی که به دلیل ارتکاب جرائم غیر عمد راهی زندان شده اند و تنها به این دلیل که استطاعت مالی در پرداخت دیه یا بدهی را ندارند هزینه‌های هنگفتی را در بحث رسیدگی قضایی، درمانی ونگهداری به کشور وارد می‌سازد.

وی ابراز امیدواری کرد مردم کردستان همانند سال‌های گذشته مجموعه زندان و ستاد دیه را کمک کنند تا تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد و محکومین مالی در زندان آزاد شوند.

کمک وهمیاری به مددجویان بدهکاردر جرائم غیر عمد

علی اشرف زانیار مسئول گروه تحقیق وعضو معتمد هیات امنای ستاد دیه استان کردستان هم در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت:این ستاد به صورت هیئت امنایی و با اعضای مشخص شامل مسئولان و افراد معتمد اداره می شود.

وی عنوان کرد:ستاد دیه برای اطمینان از نیازمندی واستحقاق حمایت بودن زندانیان جرائم غیر عمد با اعزام افراد مورد وثوق، تحقیقات میدانی محسوس ونامحسوس از وضعیت خانوادگی ومعیشتی آنان تهیه کرده که برابر مستندات، این افراد مستحق دریافت صد درصد کمک وتامین وپرداخت بدهی هستند.

زانیار اذعان داشت: به افراد مستحق به صورت بلاعوض کمک می شود و افراد زندانی جرائم غیرعمد هم که توان مالی داشته باشند، برای آزادی خودشان مورد استفاده قرار می گیرد.

ستاد دیه حامی زندانیان نیازمند

نماینده ستاددیه استان کردستان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:ستاد دیه استان به عنوان یک تشکل مردم نهاد که مشارکت مردمی در آن حرف اول را می‌زند هرساله به منظور آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمدوحمایت از خانواده زندانیان و با هدف پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در مرکز استان و شهر‌های دارای زندان، جشن گلریزان برگزار می کند.

اسعد ورمزیار افزود: امسال ۱۱ جشن گلریزان روز شانزدهم ماه رمضان برابر با اول خرداد در سینما بهمن سنندج برگزار می شود ضمن اینکه در سایر شهرستان‌های استان نیز از جمله سقز، بانه، مریوان، بیجار، دیواندره، کامیاران، سریش آباد، دلبران و دهگلان نیز جشن گلریزان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد:ستاد دیه در تلاش است تا با شیوه‌های مختلف از جمله گرفتن رضایت شاکیان، جذب کمک‌های مردمی وتسهیلات بانکی زمینه آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد رافراهم کند.

به گفته ورمزیار کمک خیران وگذشت شاکیان در جرائم غیر عمدمنجر به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وفرهنگی برای مددجو و خانواده زندانی وجامعه می‌شود.

نماینده ستاد دیه استان کردستان مشکلات مالی، عدم پرداخت مهریه، نفقه و تصادف را به ترتیب از مهمترین علت‌های زندانی شدن زندانیان جرائم غیر عمد در استان عنوان کرد.

وی از مردم خیر و نوع دوست استان کردستان خواست تا دراین ماه مبارک با حضور خود درجشن‌های گلریزان و اهدای کمک‌های خویش زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد رافراهم کنند.

جشن گلریزان، تلاشی مقدس برای احیاء وصیانت از کرامت انسانی

هنوز هم دستان مهربانی وجود دارد که به هر بهانه ای کمکی به یک فرد در این جامعه کوچک کنند ،هنوز همدلی و وحدت میان مردم موج می زند واین موضوع کوچک نشان از وحدت ویکپارچگی مردم دارد.

این روز‌ها امید‌ها در زندان به جشن گلریزان است و به گردهمایی خیران. پس بیایید این امید‌ها را نا امید نکنیم وبا حضورخود در مراسم جشن گلریزان که همزمان با ۱۶ ماه مبارک رمضان در سینما بهمن سنندج برگزار می‌شود، باردیگر باکمک‌های خود لبخندی برلبان کودکان وخانواده‌های زندانیان آبرومند جرائم غیر عمد جاری کنیم.

گزارش از فاطمه محمدی

انتهای پیام/م

برچسب ها: زندان ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.