وی گفت: مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری یکی از مراکز بسیار موثر و خوشنام در کشور است که با توجه به رسالتی که برای کمک به توسعه کشور در حوزههای مختلف فناوری، صنعتی و همچنین کمک به تصمیمسازی دارد انجام فعالیتهای اثر بخش و پایداری را در کارنامه خود ثبت کرده است.
آدمنژاد گفت: حوزه حمل و نقل به عنوان یک بخش زیربنایی و تاثیرگذار در توسعه کشور یکی از حوزههای فعالیتهای این مرکز به شمار میرود که به واسطه آن امروز برای امضای تفاهم نامه میان معاونت حمل و نقل و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری دور هم جمع شدهایم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: با گفتگوهایی که صورت گرفت بر سر چند زمینه همکاری مشترک با محوریت تبادل دانش و اطلاعات فنی و علمی به توافق رسیدیم که اجرای آن میتواند راهگشای برخی از موضوعات کلان حوزه حمل و نقل باشد.
وی درباره برخی از موضوعات این تفاهم نامه گفت: همکاری در زمینه ایجاد و راهاندازی ستاد ایمنی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران از مهمترین بندهای این تفاهم نامه به شمار میرود.
آدمنژاد با بیان اینکه امروزه وجود نهاد متمرکز برای رصد سانحه برای ارتقا ایمنی حل و نقل به عنوان یکی از ضرورتهای هر کشوری شناخته میشود، گفت: جلسات مستمری با سازمانهای مرتبط در شیوههای مختلف حمل و نقل در حال برگزاری است و این ستاد به دنبال پیدا کردن مقصر نیست و فعالیتهای آن منجر به شناسایی علل سوانح، پیشگیری از وقوع مجدد آنها، کاهش هیزنههای ناشی از تصادفات سوانح و افزایش سطح رضایتمندی جامعه میشود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: همکاری در زمینه انتقال فناوریها و رفع نیازهای فناورانه حوزه حمل و نقل با نگاه ویژه به توسعه سامانههای حمل و نقل هوشمند از دیگر موارد این تفاهم نامه است البته باید این نکته را یادآوری کنیم که حرکت در مسیر هوشمندسازی حمل و نقل و استفاده از فناوریهای نوین به خصوص بر محور داده تداوم و توسعه همکاریهای بین المللی در حوزه حمل و نقل و افزایش کارآمدی لجستیک و حضور در زنجیره تامین میشود.
وی بیان کرد: همکاری و هم اندیشی در تهیه و تدوین مدلهای اقتصادی حمل و نقل، همکاری در زمینه پیشبرد اهداف کشور در حوزه حمل و نقل هم از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
آدمنژاد با اشاره به اینکه همکاری در تدوین نظام نامه و ایجاد پورتال آماری حمل و نقل کشور و همچنین همکاری در زمینه رسد و تحلیل نیازها و بازخوردهای کاربران و ذینفعان حمل و نقل در رسانههای اجتماعی با نگاه مسئولیت اجتماعی از دیگر بندهای این تفاهم نامه است، گفت: امروزه سازمانهایی موفق میشوند که به رویکرد مدیریت نوین روی آورده و برنامهریزیها و سیاست گذاریهای خود را بیش از پیش بر محور نیازهای مخاطبان و کاربر این خود صورت دهند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما برای انجام مسئولیت اجتماعی در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت مناسب و در دسترس رسانه و فضای مجازی به پایش موضوعات مرتبط با حمل و نقل و تحلیلهای کارشناسانه و تخصصی از نیازهای مردم آگاه شویم و آنها را لحاظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی جادهها متوقف نشده استن، گفت: ۲ هزار دوربین را در جادهها نصب کرده ایم که نیازمند مدیریت قابل تامل است و شاید نصب این دروبینها ایده عالی برای هوشمند سازیتر کردن جادهها باشد.
آدمنژاد گفت: حمل و نقل باید رقابت پذیر باشد و اگر رقابت پذیری وجود نداشته باشد نمیتوانیم نسبت به گذشته عملکرد خود را بهبود ببخشیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: نگاه درست به مشتریان و ارائه خدمات قابل اطمینان از مهمترین اهداف در حوزه هوشمند سازی جادهها است.
وی با اشاره به اینکه هنوز در راه هوشمند سازی و تجاری سازی حمل و نقل مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: سالانه هزاران میلیارد تومان به دلیل نبود نظام لجستیک بار در کشور ضرر و زیان میدهیم که این موضوع باید هرچه سریعتر اصلاح شود.
آدمنژاد یادآوری کرد: نظام لجستیک بار آن نیست که یک مسیر را در کشور درست کنیم و تردد را در آنجا ایجاد کنیم بلکه هم اکنون بزرگترین پروژه در دنیا راه اندازی مجدد راه ابریشم است که زیرساختهای این راه از ایران میگذرد، بنابراین باید بتوانیم نظام لجستیک را در کشور راهاندازی کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه نظام لجستیک بار همکاریهای خوبی با وزارت صمت در دستور کار قرار دادهایم و تفاهمنامههای این حوزه هم به زودی منعقد میشود.
وی با اشاره به اینکه دیتاهای جریان کالا و مسافر باید قابل دسترس باشد، گفت: خروجی تمام مسیرها در رابطه با بار و مسافر باید دارای مدیریت باشد و ما در این حوزه سعی خواهیم کرد کنترلها و نظارتهای مضاعفی داشته باشیم.
آدم نژاد با اشاره به اینکه فاز اول طرح جامع حمل و نقل به اتمام رسید، گفت: در این فاز مدلهایی که بر اساس تقاضا باشد را طراحی خواهیم کرد و امیدواریم امسال به نتایج خوبی دست یابیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون تن در جادههای کشور جا به جا میشود، گفت: هم اکنون ۳۰ منطقه برای راه اندازی مراکز لجستیکی مکانیابی کردهایم و در آینده نزدیک هم نوع جدیدی از توزیع کالا را در اطراف شهرها ایجاد خواهیم کرد.
انتهای پیام/