جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان خوزستان عصر یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور جمالي نژاد معاون عمراني وزير كشور، شریعتی، استاندار خوزستان و رئیس قرارگاه و روسای کمیته های قرارگاه و مدیران اجرایی استان در استانداری خوزستان برگزار شد.


به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی نژاد در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه سیل اخیر به ۲۵ استان کشور آسیب‌هایی وارد ساخت، اظهار کرد: به منظور عملکرد مطلوب در بازسازی نقاط سیل زده استان‌ها، قرارگاه بازسازی و نوسازی به دستور رییس جمهوری محترم و به ریاست وزیر محترم کشور و با کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده است و ذیل این قرارگاه در وزارت خانه‌های درگیر با این موضوع نیز زیرمجموعه‌هایی تشکیل شده و ذیل این قرارگاه در استان‌ها کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل‌شده که علاوه بر کار‌های خود استان، اقدامات سایر استان‌های آسیب‌دیده را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: اگرچه اعتبارات ما محدود است، اما تشکیل قرارگاه موجب انسجام در کار‌ها و هدفمندی اقدامات شده است.

وی ادامه داد: با وجود وضعیت سخت اقتصادی و کمبود اعتبارات، اما کار‌ها در حال انجام است و عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده رو به جلو در حرکت است.

جمالی نژاد با تشکر از مدیران اجرایی استان خوزستان به ویژه استاندار خوزستان گفت: استاندار خوزستان فردی جهادی، شبانه روزی و تلاشگر است که لحظه به لحظه در جریان بحران سیل بوده و در هیچ جای کار کم نگذاشته است.

وی با اشاره به ارزیابی حدود ۱۶۹ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق سیل زده کشور، گفت: از این تعداد ۶۸هزار و ۳۱۵ واحد باید مجدد احداث شوند که این اقدام با حمایت دولت و با مسئولیت بنیاد مسکن تا پایان امسال انجام می‌شود.

وی افزود: تاکنون۱۱ شهر و ۲۵۰ روستای آسیب دیده از سیل اخیر در استان خوزستان ارزیابی شدند و بیش از ۱۸ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی هم مورد ارزیابی قرار گرفتند که اطلاعات ۱۵ هزار و ۶۷۲ واحد در سامانه ثبت شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه گفت:۴۷۴ واحد مسکونی شهری خوزستان نیازمند احداث دوباره و ۱۵۶۲ واحد نیازمند تعمیر و در مناطق روستایی خوزستان هم۲۳۸۰ واحد نیازمند احداث دوباره و بیش از ۱۰ هزار واحد نیازمند تعمیرات می‌باشد.

وی در خصوص آمار کلی از واحد‌های ارزیابی شده متاثر از سیل در کل کشور عنوان کرد: ۶۲ هزار و ۳۷۷ واحد در کل کشور مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد احداثی شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد احداثی روستایی است.

وی ادامه داد: ۱۰۱ هزار و ۱۶۲ واحد از کل واحد‌های ارزیابی شده در شهر و روستا نیازمند تعمیر و خسارت‌های معیشتی وارد شده به این مناطق ۱۰۲ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی کل مبلغ تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان را ۴۶۱ میلیارد ریال خواند و عنوان کرد: ۲۷ هزار و ۶۲۴ متقاضی برای دریافت تسهیلات احداثی و تعمیری به قرارگاه نوسازی و بازسازی معرفی شده اند.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه مشکلات استان‌ها رصد، پایش و پیگیری میشود، تصریح کرد: شب گذشته در جلسه‌ای که با حضور کلیه مدیر عاملان بانک‌ها و وزیر کشور تشکیل شد، بر استقرار دفاتر بانکی و اعزام نیرویی از طرف بانک‌ها در مناطقی که دسترسی به بانک سخت است، تاکید شد و هزینه این اقدام را بنیاد مسکن تقبل کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد: در مصوبه اخیر هیئت وزیران اولویت اول در مناطق سیل زده تامین مسکن و در وهله دوم توجه به زیر ساخت‌های استان عنوان شد و مبلغ ۲۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت و بازسازی مناطق سیل زده تخصیص یافت.

جمالی نژاد با اشاره به بلاتکلیفی استان‌های معین در امر بازسازی خاطر نشان کرد: اگر همت کنیم میتوانیم از ظرفیت‌های استان‌های معین و خیرین ساکن در این استان‌ها در امر بازسازی و نو سازی مناطق آسیب دیده به خوبی استفاده کنیم آن‌ها آماده هر گونه امداد رسانی و خدمات هستند.

وی با اشاره به بحث زیر ساخت‌های شهری و روستایی اشاره کرد: اعتباراتی در بخش زیر ساخت‌های شهری و روستایی برای کمک به شهرداران و دهیاران در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه تاکید کرد: در کنار سامانه سجاد، مجموعه کنترل پروژه عمرانی استان‌ها نیز فعال است که پیشرفت اقدامات عمرانی استان‌ها را رصد می‌کند و باید به اتصال به این مجموعه فعالیت‌های عمرانی خود را به منظور پایش و پیگیری ثبت کنید.

وی افرود: خوشبختانه بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین برای مشارکت در امر بازسازی حضور خوبی دارند.

جمالی نژاد ادامه داد: استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند به امر بازسازی کمک کند و این درحالی است که اگر در جایی نیاز به راحت شدن فرآیند‌های اداری باشد وزارت کشور همکاری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: استان‌ها همچنین می‌توانند پیشنهاد‌های خود برای تسهیل در انجام امور را به وزارت کشور ارایه کنند تا در هیات دولت طرح شود.

جمالی نژاد در پایان اذعان کرد: قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده مسئولین را تنها نمی‌گذارد و تا پایان کار در جهت تسهیل در فرآیند‌های اداری و اجرایی و اقدامات مورد نیاز از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
جناب جمالی نژاد.... جناب شریعتمداری....ای تمام تصمیم گیرندگان:
1) قوانین مربوط به ساخت وسازها در حریم رودخانه ها و تخریب بناهای ساخته شده و بناهای معوض با انها را مد نظر داشته باشید...
2) ساخت وسازها را در زمینهای اختلاف با سطح تراز آبهای آزاد در نظر بگیرید برای جبران آسیبها و صدمات محتمل آینده هنگام ساخت طبقه همکف را برای منازل پارکینگ در نظر بگیرید برای مدارس سالن ورزشی یا اجتماعات و نماز خانه تا وسایل و امکانات آموزشی و اداری غرق آبی و تخریب نشوند به آرشیو گزارشات میدانی بحران اگر مراجعه کنید خواهید دید منازلی که پارکینگ داشتند و از نمای سنگ برخوردار بودند هم کمتر آسیب دیدند هم سریعتر از گل ولای سیلاب تخلیه شدند و هم ساکنین با رفتن به طبقات بالائی آسیبها و صدمات وارده را کاهش دادند در مدارس هم همین می تواند الگو باشد یکبار بسازید برای همیشه خسارات احتمالی را به حداقل برسانید تمام خیابانهای شهری و روستائی را در هنگام ساخت مجهز به تخلیه سریع و هدایت آبرفتها و روان آبها کنید تا انباشت آب خود مضاعف بر مصائب دیگر نشود این را هم با برگشت به آرشیو گزارشات میدانی مشاهده خواهید کرد که اگر قبلاً کانالهای بتنی2*2*2*2 در زیر خیابانها تعبیه میشد به راحتی آبها به خارج از مناطق مسکونی هدایت میشد و آبها بر روی هم مرتب اجتماع و ذخیره نمیشد......در ساخت پلها موارد فنی و مهندسی و پیش بینی هائی از این قبیل برای پایه ها و دهانه و ارتفاع و......مورد بررسی دقیق قرار گیرد حتی اگر این پیش بینی ها هر 20سال یکبار لازم برای استفاده باشد.......
آخرین اخبار