ولایتی گفت: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می‌تواند جان یک تا ۶ نفر را نجات دهد.

بیمار مرگ مغزی جان ۶ نفر را نجات می‌دهد/ در اهدای عضو در منطقه حرف اول را می‌زنیمبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در مراسم جشن شفا و و بزرگداشت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی ضمن تقدیر از ایثار و فداکاری خانواده‌های اهداکنندگان، با اشاره به رشد سریع علم پیوند اعضا در کشور، ایران را پرچمدار پیشرفت پزشکی در طول تاریخ برشمرد و تدریس ۶۰۰ ساله کتاب بوعلی سینا در دانشکده‌های پزشکی شرق و غرب دنیا را یادآور شد.

وی تلاش متخصصان و پزشکان در حوزه پیوند و درک و فرهنگ بالای مردم در اهدای عضو را ۲ عامل مهم و موثر در پیشرفت سریع علم پیوند که قله پزشکی است،  عنوان کرد و گفت: از نظر جمعیت و مدت شروع پیوند عضو شاید در دنیا مقام تک رقمی داشته باشیم.

ولایتی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه هر ۲ و نیم ساعت یک ایرانی که به دلیل بیماری‌های پیشرفته قلب، ریه، کلیه و کبد در لیست انتظار پیوند عضو است، به دلیل نرسیدن عضو مناسب، جان خود را از دست می‌دهد و این در حالی است که تقریبا معادل همین تعداد موارد مرگ مغزی وجود دارد که می‌توانند اهدا کننده عضو باشند و جان بیماران را نجات دهند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می‌تواند جان یک تا ۶ نفر را نجات دهد، اما به دلیل نا آشنا بودن عموم مردم به مفهوم غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی و رضایت ندادن به اهدای عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می‌کند بلکه شانس زندگی یک تا ۶ ایرانی نیازمند به پیوند عضو نیز از بین می‌رود.

هزار و هفتصد و ۶ اهدای عضو در سال ۹۷

ولایتی به هزار و هفتصد و ۶ اهدای عضو در سال ۹۷ در کشور اشاره کرد و افزود: یک سوم این اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری  انجام شده و در هر قسمتی از ایران که کسی نیاز به عضو داشته باشد، انتقال عضو به سرعت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ ریه و ۲۵۰ پیوند قلب در این بیمارستان انجام شده و ضروری است رشته پیوند عضو را در دنیا به صورت پیشتاز ادامه دهیم.

ولایتی با بیان اینکه از لحاظ اهدای عضو در منطقه حرف اول را می‌زنیم، اضافه کرد: ما پزشکان توانمند و مردمی فهیم داریم و اولین پیوند ریه حدود ۱۵ سال گذشته در کشور انجام شده و کسی که این پیوند را دریافت کرده در قید حیات است و باید دانست که اهدا و پیوند عضو می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد و فرصت دوباره‌ای برای زندگی اهدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.