به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ اله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح جزییاتی از برنامه ریزی، مهندسی و اجرای عملیات ایررایزینگ اظهار کرد: این اقدام مهم مهندسی توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی (سازنده و بهرهبردار بزرگترین پایانه نفتی در حال احداث در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی) انجام میشود.
عفیفی پور افزود: عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) روشی نوین برای نصب سقفهای فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) است. اجرای این عملیات با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیلها باعث هدر رفت وقت واحتمال بروز سانحه میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در فناوری نصب سقفهای مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام میشود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمندههای قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی میشود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاههای اصلی، مونتاژ و جوشکاری میشود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: ورود ۱۲ دستگاه آرتی جی به بندر شهید رجایی در آینده نزدیک / بنادر کشور پرترافیک هستند
عفیفی پور اظهار کرد: در حال حاضر سقف فوق سنگین ۴۰ هزارتنی یکی از مخزنها بدین روش، نصب شده و در زمان انجام عملیات ایررایزینگ، ۴۰ استادکار ماهر به صورت همزمان به جوشکاری اقدام کرده اند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآوردههای نفتی پالایشگاههای جدید کشور، در حال انجام است که میتواند با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیتهای تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز داشته باشد.
وی بیان کرد: افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان ۵،۵ میلیون تن در سال به منظور تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، میتوان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکتهای خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآوردههای نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محمولههای تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.
سوخترسانی با کشتیها و شناورهای کوچک و بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ میگویند. تامین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان خدمه اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زبالههای کشتی و ... از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک میتوانند زمینه ساز درآمدزاییهای بالایی برای بزرگترین بندر بازرگانی ایران باشند.
انتهای پیام/