در مراسم «آیین سخن» با موضوع نگهبانی از زبان فارسی، از خادمان زبان فارسی در عرصه رسانه تجلیل شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم «آیین سخن» ویژه نگهبانی از زبان فارسی امروز (۳۱ اردیبهشت ماه) در استودیو شماره هشت ساختمان شهرداری رادیو برگزار شد.

در پویش آیین سخن که به صورت زنده از رادیو ایران پخش می‌شد، میزگردی با حضور روسای فرهنگستان‌های زبان فارسی و هنر و همین طور معاون صدای رسانه ملی تشکیل و حول راهکار‌های رسانه‌ای برای تسری زبان فارسی در برنامه‌های صدا و سیما بحث شد.

تجلیل از خادمان زبان فارسی در «آیین سخن»/ قدردانی از بانوی قصه‌گوی رادیو

دکتر حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی و بنیاد سعدی در این میزگرد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با شاعران گفت: زبان فارسی سرمایه فرهنگی ماست و صدا و سیما به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین نهاد در پاسداشت این زبان باید ملاحظاتش را افزایش دهد تا آسیب‌ها به زبان فارسی رواج پیدا نکند.

غلامعلی حدادعادل بی جهت بکار بردن واژه‌های بیگانه و غلط خواندن واژه‌های فارسی را آفت خواند و گفت: در ده سال گذشته و به‌دنبال همکاری فرهنگستان با رسانه ملی اتفاقات خوبی برای زبان فارسی رقم خورده است که جای تشکر دارد.

تجلیل از خادمان زبان فارسی در «آیین سخن»/ قدردانی از بانوی قصه‌گوی رادیو

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات عرصه اندیشه است نه اقدامات سلبی، گفت: وظیفه فرهنگستان زبان فارسی ایجابی است و ما نمی‌توانیم واژه‌های تصویب شده را تحمیل کنیم بلکه باید با فرهنگ سازی استفاده از واژه‌های فارسی به جای الفاظ بیگانه، بر اوضاع نظارت کنیم، واژه پیشنهاد دهیم و صدا و سیما ترویج کند.

دکتر شاه آبادی، معاون صدا رسانه ملی هم در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه برخی استفاده از واژه‌های بیگانه را برای خود افتخار می‌دانند، گفت: باید افتخار به کار بردن واژه بیگانه تبدیل به قبح شود. دکتر شاه آبادی با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی دغدغه ملی و جدی است گفت، هشدار مقام معظم رهبری تکلیف و ماموریت رسانه ملی را در این حوزه دو چندان کرده است.

معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه لجام گسیختگی فضای مجازی یکی از آسیب‌هایی است که متوجه زبان فارسی شده است گفت: نهاد‌های نظارتی باید در این زمینه وظیفه سلبی شان را به درستی انجام دهند.

تجلیل از خادمان زبان فارسی در «آیین سخن»/ قدردانی از بانوی قصه‌گوی رادیو

محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران هم در این مراسم با ذکر این نکته که رادیو ایران همواره در جهت ایجاد گفتمان و فرهنگ زبان فارسی و تسری آن به همه ارکان جامعه پیشتاز بوده است، گفت: رادیو ایران در برنامه‌های متنوعی از جمله کافه هنر، صفحه من و پارسی گویان اقدام به تولید و پخش صد‌ها قسمت برنامه با حضور کارشناسان خبره زبان فارسی کرده است. آموزش شیوه‌های درست نویسی، فعالیت در فضای مجازی، تولید موسیقی فاخر ایرانی و برگزاری دوره‌های فشرده برای گویندگان و نویسندگان رادیو نیز از دیگر اقداماتی بود که در رادیو ایران انجام شده است.

در این مراسم از ۱۲ جلد کتاب دانشنامه زبان و ادب فارسی که حاصل ۲۵ سال کار و تلاش صد‌ها نویسنده و پژوهشگر است نیز رونمایی شد.

در پایان این مراسم از مریم نشیبا گوینده با سابقه و پیشکسوت رادیو هم تقدیر به عمل آمد.

برای دیدن سایر عکس ها اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار