معاون آموزش متوسطه با اشاره به توسعه ابعاد مختلف برنامه‌های مهارت آموزی گفت: نگاه مثبت به کارآفرینی ضروری است.

توسعه پوشش تحصیلی شاخه فنی و حرفه‌ای/ ایجاد نگاه مثبت به  کارآفرینی در دانش آموزان ضرورتی اجتماعی استعلیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه آموزش‌های مهارتی با توجه به ابلاغیه رئیس جمهوری اظهار کرد: بعد از ابلاغیه رئیس جمهوری و سیاست‌هایی که نظام برای توسعه آموزه‌های مهارتی دارد این موضوع  را در چند بعد دنبال می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: یکی از ابعاد توسعه آموزش‌های مهارتی توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای است که تلاش داریم توازن رشته‌ای که در سیاست های ابلاغی و برنامه ششم وجود دارد، محقق شود.

وی با تأکید بر کیفیت‌ بخشی به آموزش‌ها در حوزه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: علاوه بر این موضوع به توسعه پوشش تحصیلی این  شاخه در استان‌هایی که ظرفیت  لازم را دارند، توجه می‌شود.

کمرئی تصریح کرد: در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت هم از سال گذشته طرح «ایران مهارت» در مدارس اجرا می‌شود که این طرح با همکاری وزارت کار و به طور اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای پیش می رود.

توسعه ایران مهارت نیازمند همکاری نهادهای دیگر است

معاون آموزش متوسطه افزود: در این طرح بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفته‌اند تا آنها به طور اختیاری  در بخش مهارت‌های کوتاه مدت برنامه‌ریزی کرده و اهداف در نظر گرفته شده در این حوزه محقق شود.

وی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آینده طرح ایران مهارت توسعه پیدا می‌کند، گفت: سال گذشته با توجه به ظرفیت محدودی که وجود داشت ۱۰ درصد پوشش داشتیم که به تدریج به ۲۰ درصد رسید اما بنا داریم برای سال  آینده این میزان را توسعه دهیم البته ظرفیت محدودی داریم و توسعه طرح  نیازمند مشارکت سایر بخش‌هاست که در حال رایزنی در این مورد هستیم.

کمرئی با اشاره به اجرای «برنامه ویژه مدارس» بیان کرد: در این  طرح هم ظرفیتی برای مهارت آموزی وجود دارد که اکنون در حال طراحی برنامه‌های مربوط به آن هستیم در واقع این کار فرصت مناسبی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند تا در حوزه مهارت آموزی وارد شوند.

تقویت توجه به  مقوله کارآفرینی در دانش‌آموزان

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: علاوه بر برنامه‌های گفته شده به خود اتکایی و تعمیق آموزه‌های موجود در درس کار و فناوری هم توجه داریم که می‌توانیم  از این طریق نگاه مثبت به کار و نگرش کارآفرینانه را در دانش‌آموزان تقویت کنیم تا در جهت ضرورت‌های نظام اجتماعی  پیش رویم.

وی افزود: از جمله ضرورت‌های نظام اجتماعی فعلی ما نگاهی مثبت به کار و کارآفرینی است که باید دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول و به طور ویژه‌تر در دوره متوسط دوم نسبت به این موضوع علاقه‌مند شوند همچنین در متوسطه دوم به طور خاص مهارتی را بیاموزند که این مهارت می‌تواند در قالب مهارت‌های فنی حرفه‌ای، کار دانش یا مهارت‌های مستقل برای دانش‌آموزان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.