سگ‌ها حیواناتی هستند که طی سال‌های طولانی توسط انسان اهلی و از اجداد خود در طبیعت جدا شدند، اما همین حیوانات به اصطلاح اهلی بلای جان حیات وحش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سگ‌ها حیواناتی هستند که طی سالیان طولانی توسط انسان اهلی شده و از اجداد خود در طبیعت جدا شده اند تا برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

این حیوانات غیر طبیعی و دست پرورده بشر در صورت ورود به زیستگاه‌های طبیعی آسیب‌های جبران ناپذیری به حیات وحش زخم خورده ایران وارد می‌کنند.

سگ‌های اهلی
علفخواران وحشی را زخمی و می‌کشند. سگ‌های اهلی با دنبال کردن نشخوارکنندگان وحشی در طولانی مدت باعث ایجاد میوپاتی عضلانی در آن‌ها می‌شوند که حتی اگر توسط خود سگ کشته نشوند با آسیب‌های شدید کلیوی و عضلانی چند روز بیشتر زنده نمی‌ماند.

میزبان اصلی بسیاری از کرم‌های پهن سگ‌های اهلی هستند که در آن‌ها این آلودگی انگلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با دفع مدفوع در چراگاه‌های طبیعی و استفاده علفخواران وحشی از علوفه آلوده در مغز و محوطه بطنی آن‌ها کیست‌هایی تشکیل می‌شود که باعث آسیب جدی به مغز و مرگ علفخوار وحش می‌شود.
 
در حال تکمیل/////سگ‌ها بزرگترین قاتلان حیات وحش

میزان آلودگی به انگل‌هایی که میزبان اصلی آن سگ‌ها هستند در بین نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های طبیعی و پارک‌های ملی اطراف تهران باورکردنی نیست و هر روز حیواناتی که به این دلیل آسیب دیده اند به سازمان محیط زیست ارجاع داده می‌شوند.
 
برخلاف مناطق ذکر شده گزارشات در مورد این آلودگی در نشخوارکنندگان وحشی در دنیا انگشت شمار است.
 
گفتنی است؛ که در ایران کمتر از ۵۰۰ قلاده پلنگ آسیایی زیست می‌کنند. در سال ۱۹۹۴ یک سوم جمعیت شیر‌های سرنگتی تانزانیا به دلیل ابتلا به بیماری دیستمپر تلف شدند که در سال ۱۹۹۶ مشخص شد از سگ‌های اهلی به آن‌ها منقل شده است. در سال ۲۰۰۱ اپیدمی مشابهی از بیماری دیستمپر در شیر‌های نوگوروگورو آن‌ها را تا مرز انقراض پیش برد که از سگ‌های اهلی به آن‌ها منتقل شده بود.

بیماری دیستمپر سگسانان در یوزپلنگ‌ها در نامیبیادر سال ۲۰۱۰ گزارش شده است و تعداد بسیار زیادی از فک‌های خزری، پستانداران دریایی در خطر انقراض در دریای خزر در سال‌های ۱۹۹۷، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به دلیل ابتلا به این بیماری تلف شدند.
 
در حال تکمیل/////سگ‌ها بزرگترین قاتلان حیات وحش
بیماری دیستمپر در گربسانان بزرگ علایمی خاص از جمله کوری، کاهش پرخاشگری، بی تعادلی و در نهایت صد در صد مرگ همراه است. در صورت بروز این اپیدمی چه بر سر پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی خواهد آمد. هیچ دستگاهی در ایران جمعیت بالای ۲۰ عددی یوزپلنگ را در خود جای نداده و کمتر زیستگاهی در دنیا را می‌توان نام برد که جمعیت بالای ۲۰ عدد یوزپلنگ ایرانی را داشته باشد و این یعنی انقراض در صورت بروز این بیماری است.

یوزپلنگ‌ها
این گربه‌سانان خجالتی برخلاف تصور عموم بسیار ضعیف‌تر از سگ‌های درشت جثه چه ولگرد و چه گله است و با مراجعه به گزارشات سال‌های اخیر می‌بینید که سگ‌ها بعد از تلفات جاده‌ای بیشترین جان را از این گربه ۳۵ عددی و به شدت در خطر انقراض گرفته است.

سگ‌های اهلی بی سرپرست می‌توانند به نگهدارنده‌های جدید بیماری‌های بدل شده و این بیماری را بین حیات وحش و جوامع شهری حفظ کنند. بیماری هاری بیماری است که چه در حیوانات و چه در انسان فاقد درمان است و نتیجه آن مرگی دردناک است و ایران از آلوده‌ترین کشور‌ها دراین مهم است.

این‌ها تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از مخاطراتی است که برای حیات وحش ایران توسط سگ‌های بی سرپرست و ولگرد آزاد در زیستگاه‌های طبیعی ایجاد می‌شود. سال‌های است که کشور‌های پیشرفته دنیا با این مشکل رو به رو بوده اند برای آن راهکار داده اند و البته موفق هم شده اند.

۵ یوزپلنگ از بین ۳۵ یوز آسیایی باقی مانده در دنیا توسط سگ‌ها در مدت کمتراز ۳ سال کشته شدند. یوز‌های باقی مانده می‌توانند بعد از جاده‌های مرگ این بار خوراک سگ‌های اهلی آزاد در زیستگاه‌ها شوند.
 
در حال تکمیل/////سگ‌ها بزرگترین قاتلان حیات وحش
کنترل دامپزشکی و اقدامات پیشگیرانه از جمله انجام واکسیناسیون ودرمان ضد انگلی برای سگ‌های مذکور ممکن نیست و واکسیناسیون باید به صورت مداوم و دوره‌ای صورت پذیرد تا تاثیر داشته باشد که انجام این کار برای سگ‌های آزاد در زیستگاه طبیعی مانند یک شوخی است. همچنین عقیم سازی درمورد سگ‌های ولگرد در زیستگاه‌های طبیعی بدون در نظر گرفتن هزینه نجومی که با آن می‌توان حتی مسیر جاده‌های خطرآفرین را تغییر داد که کاری غیر علمی و غیر عملی است چرا که سگ‌های عقیم هم کماکان یوز می‌شکند و بیماری منتقل می‌کنند.

باید بدانید که با غذارسانی به سگ‌های بی سرپرست که دسترسی به زیستگا‌های طبیعی دارند جمعیت آن‌ها را افزایش می‌دهید و باعث شکار مستقیم و غیر مستقیم حیات وحش کشور می‌شوید.

یکی از پایه های اولیه کنترل جمعیت حیوانات اهلی آزاد و بی سرپرست مدیریت صحیح پسماند است این مدیریت متاسفانه در ایران به صورت درست صورت نمی گیرد و همین موضوع منجر به افزایش کلنی های حیوانات اهلی بی سرپرست می وشود. زیستگاه های طبیعی تنها پناه ما است ، کشتن گونه های بسیار نادر و در  خطر با ناآگاهی و بی تدبیری منجر به خطر افتادن ادامه نسل آنها می شود که این کار کمتر از کار شکارچیان غیر مجاز نیست.
 
در حال تکمیل/////سگ‌ها بزرگترین قاتلان حیات وحش
برخی افراد ناآگاه که کمر به کشتار گونه‌هایی همچون پلنگ و یوزپلنگ بستند مانند سلطان‌هایی هستند در گذشته به کشتار شیر و ببر ایرانی دست می زدنند.

گفتنی است؛ بیشتر مواردی که سگ ها به صورت مستقیم به حیات وحش آسیب جدی می رسانند از دیده‌ها پنهان است زیرا در بیشتر موارد لاشه کاملا خورده می شود و باقی مانده ای برای تشخیص نیست.

حمایت از حیوانات به حمایت از سگ های ولگرد محدود نمی‌شود و حیات وحش زخم خورده ما درمقابل این موجود دست ساز بشر نیاز به حمایت دارد.
در حال تکمیل/////سگ‌ها بزرگترین قاتلان حیات وحش
انتهای پیام/
برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۰ دی ۱۴۰۰
امروزه افزایش بی‌رویه سگهای ولگرد به معضل بزرگی در کشور تبدیل شده است علاوه بر خطرات جانی ‌برای انسانها و سایر موجودات محیط زیست را آلوده میکنند در مزارع اطراف شهر و روستا می‌قلتند‌وهمه خیابان های شهروروستا پراز‌فضولات سگهاست‌روی در‌ودیوار و ماشین های ‌پارک‌شده ادرار می‌کنند شب‌ها برای ‌پیدا‌کردن غذا ‌‌در خیابان ها پرسه میزنند و...‌نیاز‌ به یک‌فکر اساسی ‌واقدام عاجل‌لازم است....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
واقعادرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
راه حل های زیادی هستند . جمع آوری درست این سگ ها کافیه در ضمن سگ های ولگرد نه بلاصاحب .
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۱:۲۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
دقیقا درسته اما راه حل نه کشتن سگ هاست نه عقیم سازی نه واکسیناسون نه پناه گاه . راه حل فقط ازاد گذاشتن سگ هاست بدون غذا رسانی اونها مثل همیشه بلدن جمعیت خودشون رو کنترل کنن و اینکه گفتین کنترل پسماند هم واقعا نکنه خیلی خوبیه درکل افراد حامی حیوانات که فقط احساسی هستند باید بدونن فقط سگ ها حیوان نیستند حیات وحش ایران به خطر افتاده
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۰۹:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
وقتی هیچ اطلاع و تجربه ای در این خصوص نداری مجبور نیستی نظر بدی
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۳:۴۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بجای اینکه سگ ها زندانی کنید اجازه دهید همانند قرنها قبل سگ ها به آغوش طبیعت بازگردد
آیا می دانستید
که سگ ها حیواناتی هستند که طی سالیان طولانی توسط انسان اهلی شده واز اجداد خود ازطبیعت جداد شده اند.
تا به عنوان حیوان همراه انسان برای مقاصد مختلف ( شکار - نگهبانی - حابجایی حمل بار مسافر ...همراه گله گوسفند ..)قرار گیرد؟
United States of America
کیوان
۱۱:۲۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سگهای ولگرد در اطراف تهران و در شهرستانهای شهریار و پرند و یا نظر آباد به صورت گله ای در هنگام تاریکی هوا به انسان حمله می کنند بنده بارها مورد حمله 10 الی 15 سگ ولگرد در هنگام دوچرخه سواری در اطراف تهران قرار گرفته ام.ودرخواست معدوم سازی و یا جمع آوری از سطح محلات را دارم.
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار انسان
۲۲:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
حیواناتی وقتی در محلی ساکن میشوند تمام محله رو جزو حیات خلوت خود میکنن و حتی با پارس کردنشون مردم رو میترسونن همون بهتر که بمیرند
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۲۲:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
من قبلان یک تفنگ پنج نیم رنجر۱۲۵ داشتم گه یکباریک سگ که هیچ کاری بمن نداشت بهاش زدم که توگردنش خورد ودرجا خوردزمین ومرد.وبعدانقدربابت تین حیوان ناراحت شدم که تفنگم رابه کسی بخشیدم.چون ان ناله که میکندبایدبترسی از خدا چون تین حیوان برای تیکه نان برای خودش یابرای تولهاش میگردد
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۰۰:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
چرا کشتن آخه شماها دل ندارید رحم ندارید. چرا از سگ ها میگید. الان انسان خیلی داره از نادرترین گونه حیوانات نگهداری خوب میکنه. شما برید باغ وحشهای ایران رو ببنید حالتون به هم میخوره اینقدر کثیف و بد هستن. چرا ما که می‌فهمیم داریم منقرض میکنیم نسلشون رو. سگ اگه یه بدی داره هزار تا خوبی واسه انسان داره. فقط بلد هستید بگید بکشید مگه اون حیوان جون نداره درد رو نمیفهمه آخه. به همون خدا گناه داره
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۹:۰۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
واقعا اینکه یه سری بی وجدان به کشتن حیوون بی گناه دستور دادن اینجا نمیدونم چی بگم بجای کشتار بیایید عقیم سازی کنید پناهگاه بسازید و سگهارو جمع اوری کنید و مکانهای امن نگهداری کنید چطور میشه کشتار کرد یا کدام وجدان کسایی که اینجا کشتارو حمایت کردن چوب این سنگدلی رو خواهند خورد الان فقط سگها دشمن حیات وحشن ؟ دادن مجوز شکار به خارجیها برای پول نسل کشی حیوانات نیست؟ برید ببینید همین باغ وحشها چقدر حیوون بخاطر عدم تدبیرو رسیدگی از بین رفتن مثل پلنگ باغ وحش مشهد که هیچ رسیدگی بهش نشد تا تلف شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
تابه امروز که درطول تاریخ چند میلیاردساله حیات هیچ موجودی به اندازه 1درصد انسان هم اثر منفی نداشته نه هوا نه اقیانوس ها و دریا ها و خشکی ونه حتیتنها محافظ حیات یعنی ازون از دست انسان در امان نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
مگه این حیوانات را غیر از خدای ماخلق کرده که حق زندگی در این جهان را ندارن در ضمن ایران که رتبه های برتر را در تخریب محیط زیست داره نکنه کار سگ هاست
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۸:۱۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
نباید این مخلوقات خدا را اذیت‌کردمیشود به‌جای نفرت‌پراکنی باعقیم کردن‌وسامان‌دهی‌این‌افریده‌های‌خدا‌‌رااز‌زجر‌شکنجه‌‌نجات‌‌داد
Iran (Islamic Republic of)
کتایون
۰۸:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
مطلبی هست که ظاهرا دوستان شهرنشین ازش بیخبرن ایا تابحال با کفتار روبرو شدید؟ من در روستا زندگی می کنم و هاشق حیوانات هستم کفتار موجودی کا با شیرها هم درمبوفته تو روستا مهروفه اگر کفتار دیدی کلکت کندست ایا می دانید سگها جلوی هجوم کفتارها شغالها روباهها و .... به خانه ها می گیرند اگر سگها بصورت گله ای نباشند ایا می دانید چه می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
باید نسلشون رو از روی کره زمین منقرض کرد سگ های ولگرد و وحشی وگرنه روزی میرسه که همین سگها نسل انسانها رو منقرض میکنن. سگها اگرتعدادشان ازیه حدی بیشتر شد دیگه نمیشه جلوگیری کرد. سگها به صورت گله ای به هیچ موجود جنبنده وزنده ای حتی انسان هم رحم نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
اولا دیستمپر سگ سانان به گربه سانان مثل شیر و یوزپلنگ قابل انتقال نیست.خدای مهربون طوری طبیعت رو خلق کرده که بسیاری از بیماری سگ سامان و گربه سانان و انسان ها قابل انتقال به هم نیستند.دوما سگ ها سالیان دراز با ایرانیان بوده.والا اون موقع نسل هیچ حیوانی در ایران منقرض نشده بود.بلکه خود انسان باعث انقراض حتی شیر ایرانی شده.سوما کشتن سگ ها راه چاره نیست.اگر واقعا ازدیاد سگ داشته باشیم میشه مثل کشورهای متمدن زمین های رو دولت در اختیار حامیان بزاره و سگ ها رو به اونجا منتقل کنه و بایک همکاری مسئولانه میشه عقیم سازی رو شروع کرد.تازه مثل ترکیه جاذبه گردشگری بوجود اورد از این طریق
United States of America
کیوان
۱۱:۳۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سگها ناقل اصلی کیست هیداتید می باشند که بسیار کشنده و خطرناک بوده و تقریبا غیر قابل درمان و یا بسیار مزمن و سخت درمان می باشد و می توان باعث از کار افتادن کبد و. یا کوری و یا مرگ مغزی گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
در استرالیا تیم های بزرگی جهت کشتن گربه های اهلی که حیات وحش استرالیارا به خطر انداخته تشکیل شده و دولت برای سر گربه ها مبلغی میپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
نبايد کشته بشن گناه دارن بايد يک فکر اساسي کرد براي آنها
Iran (Islamic Republic of)
صادق 55
۱۲:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
متاسفانه پارکهای شمالشرق تهران (تلو . بوستان یاس فاطمی . صرخه حصار ) پر از گله های سگ شده ومعضل بهداشتی ایجاد شده . لطفا شهرداری نسبت به جمع اوری این سگهای ولگرد اقدام نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
یک تفنگ بادی پنج و نیم بهم بدید با ساچمه های سمی . ظرف یک ماه کل مشهد رو از وجود سگ ولگرد پاکسازی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
این سگ ها را به عشق سگ ها همان سگ بازها بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
ميشه سگهارو نكشت ولي ميشه اونهارو عقيم كرد كه نسلشون كم بشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
پریسا
۱۱:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
واقعا چقدر خودخواه هستید کسانی که راحت حکم کشتن هر موجود زنده ای رو میدید چه سگ چه باشه یا هر حیونی که جون داره .این مشکل سگها نیست سگهای ولگردی که بعضی مواقع باعث صدمه به ما آدمها شدن ناشی از عدم سامان دهی درست شهرداری یا گرسنه بودن این حیونها هست خودما آدمها اگه چیزی واسه خوردن پیدا نکنیم به هم نوع خودمون هم رحم نمیکنیم همه کشورها با معضل حیوانات ولگرد درگیر هستن ولی ساماندهی درستی که به این حیونها میدن از مشکلات و حوادث احتمالی جلوگیری میکنه واقعا اینقدر بی انصاف نباشیم و برای مخلوقات خدا ارزش قایل باشبم
United States of America
کیوان
۱۱:۳۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سگ یا باید صاحب داشته باشد و پلاک داشته باشد و یا معدوم شده از سطح محلات جمع آوری گردد.کسانی که برای برطرف کردن هوس سگ خریده و سپس دلشان را می زند و آنرا بی صاحب رها می سازند مسول می باشند.به خود بنده در هنگام تاریکی هوا بسیار وحشیانه حمله شده است همان سگهای آرام در زیر نور خورشید شب هنگام وحشی می شوند.
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
به عنوان شخصی که فعالیت های حمایتی برای حیوانات الخصوص سگ ها میکنم باید بگم که مطالب ذکر شده در خبر کاملا درست است .
تنها راه حلش هم مدیریت و کمک شهرداری و دولت برای واکسیناسیون و عقیم سازی کنترل شده و اموزش مردم هست .
وجود سگ ولگرد یک مزیت داره که اونم دور نگهداشتن گرگ و حیوانات وحشی از شهر ها و حاشیه ی شهر ها هست و معایب زیاد که تو خبر ذکر شده .
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۱:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
با سلام. آقای نویسنده حرف شما قبول. همینطور که مشکل رو بیان کردید دستت درد نکنه. راه حل مشکل رو هم بگید که باید چیکار کرد. همینطور هم بگید نبودنشون میتونه چه مشکلاتی رو برای چرخه حیات بوجود بیاره.
Iran (Islamic Republic of)
حميد
۱۱:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
من با كشتن موافق نيستم ولي آيا ميدونيد كه با ازدياد سگها خطر براي انسان و مخصوصا كودكان افزايش پيدا ميكنه؟
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۱۱:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سگهای ولگرد گرگهای گرسنه ایی که به گوسفندان یک چوپان حمله کردن ومحیط زیستی که هیچ پاسخی برای مردم روستا ندارد در سال 97 و98 هم اکنون چند قلاده گرگ در روستاهای یزد به مردم روستا خسارات جبران ناپذیری وارد کردند مسئولین لطفا توجه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
آیا میدانید سگ همنوع خود را هم می خورد؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۰:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
اداره محیط زیست فورا اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
قبلا سگهای ولگرد را خود مردم می کشتند و جلوی صدمه شدید به محیط زیست گرفته می شد ولی اکنون با حمایت کسانی که مثلا طرفدار محیط زیست و حقوق حیوانات هستند کسی جرات این کار را ندارد و این یعنی ظلم مضاعف به حیوانات دیگر محیط زیست و کسانی که در معرض حمله این حیوانات خطرناک هستند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
خیلی کشتن دوس دارین اینا جون دارن چه معیاری هست که باید کشته بشن کی گفته سگ ولگرد حیات وحشو تخریب میکنه این آنسان های بی فرهنگ هستن که دارن همه چیزو نابود میکنن این گزارش ها بوی کشتن حیوان های بی گناه را میده خواهشا با حیوانات مهربان باشید
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
بر اساس تجربه ی شخصی میگم ، شهرداری و هیچ ارگانی بدون وجود شکایت مردمی اقدام به کشتن سگ ها نمیکنه که راه حل مرسومی هم هست .
ولی به جای این کار میتونند با هزینه کردند به عقیم سازی و واکسیناسیون بپردازند و جمعیت سگ های ولگرد را کنترل کنند .
و اینکه سگ ولگرد اگر دارای بیماری نباشه یا از طرف انسان مورد ازار قرار نگیره کاملا بی خطر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
جنابعالی مضرات وجود سگ رو بهتر میفهمی یا کارشناسا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
از سگ حرف نزنید بعضی از بازیگران بهشون برمیخوره .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
قابل توجه طرفدارای سینه چاک سگا
سگ = دشمن طبیعت
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۹:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
گروههای مدافع حیوانات فقط بلدن بگن نکشید. یعنی هیچ راه حلی ندارن. بکشید اینها رو. آخه سگی که آرامش آدمها رو از بین برده به چه درد میخوره؟ هیچی ارزش نداره که امنیت زن و بچه مردم به خطر بیوفته.
آخرین اخبار