رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از آلوده شدن ۳۰۰ هکتار از اراضی روستا‌های بخش غیزانیه بر اثر سرریز پساب حوضچه‌های نمک زدایی شرکت‌های نفتی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی بنی عگبه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به سرریز شدن ۳ تا ۴ حوضچه پساب مربوط به کارخانه‌های نمک زدایی شرکت نفت و گاز کارون در پی سیلاب و بارندگی‌های اخیر گفت: این پساب به اراضی اطراف این حوضچه‌ها در بخش غیزانیه اهواز نفوذ کرده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی روستای «ملیگط» در این بخش به وسیله آب شور این حوضچه‌ها آلوده شده که نسبت به آن اخطار صادر شده است.

بنی عگبه تصریح کرد: بعد از خشک شدن آب باران، در حال حاضر روی زمین‌ها را لایه‌ای از نمک پوشانده است که شرکت نفت و گاز کارون موظف است آن را پاکسازی کند، ضمن اینکه نمک‌ها باید برداشته شود و به جای خاک آلوده، خاک سالم جایگزین گردد.

این مقام مسئول افزود: با وجود تذکر به شرکت نفت هنوز این اقدامات انجام نشده است.

توقف پاکسازی زمین‌های آلوده به نمک بدلیل اعتراض روستاییان

وحید زارع، مدیر عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون گفت: پاکسازی زمین‌های آلوده به نمک آغاز شده بود، اما به دلیل اعتراض تعدادی از روستاییان متوقف شده است که در این باره با بخشدار در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه این شرکت به رغم محدودیت اقدامات فراوانی در زمینه حفاظت از محیط زیست در منطقه کریت انجام داده، اظهار داشت: تعویض سه هزار متر لوله انتقال پساب و تعمیر چاه تزریقی با دکل و اسید کاری چاه‌های تزریقی به منظور افزایش تزریق پذیری چاه‌های تزریقی از جمله برنامه‌های این شرکت است.

زارع تصریح کرد: استقرار دومین دستگاه پمپ تراک به منظور افزایش میزان ظرفیت پمپاژ و تزریق پساب در چاه‌های دفعی و پیگیری و انجام مقدمات اولیه برای انعقاد قرار تعویض و جایگزینی لوله‌های انتقال پساب موجود با لوله‌های پوشش دار FBE نیز از دیگر اقدامات این شرکت است.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگترین تولید کننده نفت کشور است که خوراک پالایشگاه‌ها و بخش اعظم نفت صادراتی را تأمین می‌کند. شرکت نفت و گاز کارون، بزرگترین زیرمجموعه این شرکت (که بخش زیادی از تأسیسات نفتی و چاه‌های این شرکت در بخش غیزانیه اهواز قرار دارد) روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و ۵۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند. تأسیسات این شرکت‌ها در منطقه نفتی موسوم به «کریت کمپ» آلودگی‌های مختلفی از نظر هوا، آب و خاک برای بخش غیزانیه بوجود آورده‌اند. این در حالیست که نفت به مسئولیت اجتماعی خود در این منطقه نیز عمل نکرده است. به طوری که روستا‌های غیزانیه از کمترین امکانات همچون آب شرب و راه بی بهره هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.