بشار جعفری: برخی اعضای شورای امنیت و چند کشور دیگر از پرونده اوضاع انسانی به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن سوریه استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع انسانی در سوریه، گفت: واقعیتی که بر کسی پوشیده نیست این است که مصیبت‌ها و رنج‌های مردم سوریه ناشی از جنایت گروه‌های تروریستی است که با اسامی و عناوین مختلف و وابستگی‌ها و حضور جنگجویان خارجی فعالیت می‌کنند. همچنین واقعیت دیگر این است که برخی اعضای شورای امنیت و چند کشور دیگر از پرونده اوضاع انسانی به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن سوریه استفاده می‌کنند.

او افزود: تا چه زمانی شورای امنیت از اعتلای اصول و قانون بین الملل، منشور سازمان ملل و الزام کشور‌های مذکور به متوقف کردن اقدامات خصمانه علیه سوریه ناتوان باقی می‌ماند؟ این در حالی است که سازمان تروریستی هیئت تحریر الشام بر بخش‌های گسترده‌ای از ادلب سیطره یافته است.

او خطاب به حاضران در نشست و برخی اعضای شورای امنیت گفت: من همچنان منتظر پاسخ این پرسش از سوی شما هستم که واکنش تان در صورتی که با شرایطی مشابه سوریه مواجه شوید و سازمان‌های تروریستی بر کشور‌های شما سیطره یابند، چیست؟ چه زمانی می‌خواهید درک کنید حقی که ما برای دفاع از خود قائل هستیم، همان حقی است که شما برای مقابله با حمله تروریستی به تئاتر باتکلان و روزنامه شارلی ابدو در پاریس برای خود قائل بودید.

جعفری تأکید کرد: نشستی که از سوی نهاد‌های اطلاعاتی ترکیه با حضور جبهه النصره و سازمان‌های تروریستی جیش العزه، احرار الشام، صقور الشام و جیش الاحرار برگزار شد، تبلیغاتی را که درباره گروه‌های موسوم به معارضان میانه رو منتشر می‌شد، از بین برد. شورای امنیت تا چه زمانی از رنج‌ها و مصیبت‌های هزاران غیرنظامی سوری ساکن مناطقی که نیرو‌های خارجی غیرقانونی و شبه نظامیان مزدور در آن حضور دارند چشم پوشی می‌کند؟ آمریکا و سازمان تروریستی "مغاویر الثوره" که مزدور آمریکاست، هزاران غیرنظامی را در اردوگاه الرکبان به گروگان گرفته اند و از خارج شدن آن‌ها و بازگشت به محل سکونتشان و برچیدن این اردوگاه جلوگیری می‌کنند. همچنین اوضاع وخیم اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه دست کمی از اوضاع اردوگاه الرکبان ندارد.

نماینده سوریه در ادامه اظهار کرد: نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) شبه نظامیانی هستند که زیر سایه ائتلاف آمریکایی رشد کردند و این ائتلاف عناصری از گروه تروریستی داعش را به صفوف آن‌ها ملحق کرد. نباید غارت و قاچاق نفت و آثار باستانی و منابع ملی سوریه از سوی آمریکا و نیرو‌های قسد را فراموش کنیم. باید رنج‌ها و مصیبت‌های مردم سوریه در مناطقی که به صورت غیرقانونی تحت اشغال ترکیه قرار دارد، متوقف شود. ما از هیچ تلاشی برای نجات ساکنان ادلب از سیطره گروه‌های تروریستی که از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، فروگذار نمی‌کنیم. از همه کشور‌ها می‌خواهیم شهروندان خود را از صف جنگجویان خارجی در سوریه که تعداد آن‌ها به ده‌ها هزار نفر می‌رسد، خارج کنند. ما برای آزادی جای جای خاک سوریه از حضور غیرقانونی نیرو‌های خارجی، عزم خود را جزم کرده ایم و این حق حاکمیتی و قانونی ما با استناد به اصول قانون بین الملل است.

بشار جعفری افزود: برخی اعضای شورای امنیت همچنان از تاکتیک فریب و گمراه کردن افکار عمومی برای اجرای سیاست‌های خود به منظور سیطره بر جهان و بازگشت به دوران استعمار استفاده می‌کنند. گزارش‌های غربی نشان داده است گروه تروریستی "کلاه سفیدها" ساخته دست سازمان اطلاعات انگلیس هستند. حکومت قطر ده‌ها بار به گروه تروریستی جبهه النصره فدیه پرداخت کرده است. ما خواهان احترام به قانون بین الملل هستیم که از دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار