عطا محمد نور، رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از شرکت کنندگان نشست صلح مسکو خطاب به طالبان تاکید کرد که فکر ورود فاتحانه به افغانستان را نکنند.

 

طالبان فکر ورود فاتحانه به افغانستان را نکنند/ نشست مسکو باید منجر به توافق آتش بس در عید فطر شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دومین نشست بین الافغانی صلح افغانستان از روز گذشته در مسکو در حال برگزاری است. سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان در روز نخست این نشست با یکدیگر دیدار کرده و درباره برخی مسائل از جمله آتش بس در روزهای عید سعید فطر گفتگو کردند.

عطا محمد نور، رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی و از چهره های مطرح سیاسی افغانستان در سخنرانی خود از طالبان خواست که سطح توقعات خود را پایین بیاروند.

وی اظهار داشت: «طالبان فکر شکست آمریکا و ورود فاتحانه به افغانستان را نکنند چرا که عملی نیست.»

وی بیان داشت: «توقع داریم از این اجلاس به احترام عید ماه مبارک رمضان یک توافق صلح و آتش بس بیرون شود و این جسارت و وطن دوستی دو طرف را نشان می‌دهد.»

نور افزود: «به نام آزادی کشور به حیث یک هدف مقدس در برابر قدرت وقت جنگیدیم، هیچ کدام ما از خانواده خود، قوم و دوستان خود را ندیده‌ایم که شهید نداده باشند، پس بیاییم با عبرت از جنگ خوارج که در صدر اسلام حکم تفکیری صادر می‌شد، میله تفنگ را از سینه مردمانی که مسلمان هستند، کلمه می‌خوانند و به خداوند ایمان دارند برداریم به آنان احترام کنیم و خونشان را نریزیم. این حرفم به هر دو طرف است. قوای مسلح افغانستان و جنگجویان طالبان.»

وی تصریح کرد: با قربانی‌های بی‌شمار، کمر افغانستان به حد کافی خمیده و قامتش شکسته است، اکثریت خانواده‌های افغانستان داغ‌دار هستند. گناه مردم نیست که آمریکا در افغانستان حضور دارد؛ در صورتی که طرف‌های درگیر همدیگر را در آغوش بگیرند و صف واحد را ایجاد کنند، هیچ خارجی در افغانستان حضور نخواهد داشت.

این سیاست مدار برجسته افغانستان از طرف‌های درگیر خواست که از موضع شان تا حدی عقب نشینی نموده و غرور کاذب را کنار بگذارند تا زمینه صلح در افغانستان میسر شود.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی پیشنهاد کرد که نشست بعدی دوحه باید هرچه زودتر در ماه جون سال 2019 میلادی برگزار شده و مذاکرات مستقیم بین الافغانی نتیجه دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.