بازدید مشاور وزیر جهادکشاورزی از چند طرح در قزوین

مشاور وزیر جهادکشاورزی از طرح باغ گردوی مدرن در بخش کوهین و طرح انتقال آب به اراضی شیبدار طارم سفلی بازدید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فتاح الجنان مشاور وزیر و مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی در سفر به قزوین ابتدا از از بخش‌های مختلف و سیستم آبیاری طرح باغ گردوی مدرن در بخش کوهین شهرستان قزوین بازدید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این بازدید گفت: این باغ ٤٠ هکتاری گردو به روش کشت بافتی از نوع ارقام چندلر و فرنو است و فرانکت و روند هم پایه‌های گرده افشانه که رویشی هستند را دارد.

فاطمه خمسه افزود: این نوع از درختان گردو از سال چهارم وارد بار اقتصادی و از سال ٨ و ٩ به اوج بار اقتصادی می‌رسد.

به گفته وی؛ همچنین تا ٥٠ سال دیگر این درختان به مرحله بهره وری خواهد رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد: این طرح کشاورزی در منطقه کوهین توانسته ٢٥ نفر اشتغال زایی ایجاد کند که برای اجرای این طرح ٧ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سیستم آبیاری درختان گردو در این باغ از نوع زیر سطحی است گفت: در این مجموعه باغی از پیوندک‌های این درختا ن برای اصلاح درختان موجود می‌توان استفاده کرد که ارقام بومی یک تن در هکتار بار می‌دهد، اما این ارقام کشت بافتی ٨ تا ١٠ تن محصول تولید می‌شود.

خمسه، گل دهی خیلی دیرتر از ارقام محلی، مقاومت در برابر سرما و همچنین یکدست بودن گردوها، عملکرد بالا وصادرات خوب را از مهمترین مزایای این گونه باغات ذکر کرد.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی در ادامه از طرح انتقال آب به اراضی شیبدار طارم سفلی دیدن کرد.

فاز اول این پروژه از سوی بانک بانک زمین در سطح ۵۱۱ هکتار برای کشت زیتون از سال ۹۵ آغاز شده است.

برای انتقال آب از رودخانه به ارتفاع ۴۵۰ متری ۲،۵ کیلومتر خط انتقال اصلی نیاز است که تاکنون ۲ کیلومتر ان تکمیل شده است.

همچنین برزای انتقال آب شبکه داخلی و اجرای سیستم آبیاری نوین بیش از ۱۴۰ کیلو متر لوله گذاری انجالم شده است.

آب این طرح در اراضی خاگینه علیا از توابع شهرستان قزوبن برای مصارف کشاورزی از منابع اب سطحی رودخانه شاهرود تامین شده است.

دراین طرح آب از رودخانه شاهرود به ارتفاع ۴۵۰ متری انتقال و سپس به استخر دخیره سازی از طریق ۱۴۰ کیلومتر شبکه انتقال آب به باغات منتقل می‌شود.

فتاح الجنان  مدیر کل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی در بازدید از مراحل اجرای این طرح ابراز اممیدواری کرد با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی این پروژه مهم به اتمام برسد.

انتها یپیام/ک

سفر مدیر کل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی  به قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار