سید اسماعیل موسوی در گفتوگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان به توضیح و تحلیل انتخابات آتی مجلس پرداخت.
حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه جعفری؛ ۲۶۳ روز تا برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، در یک روز بهاری، ساعت ۱۲ ظهر به طبقه نهم ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی رفتیم، جایی که از چند روز قبل قرار ملاقاتمان را با دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور هماهنگ کرده بودیم، وقتی به دفتر کاری سید اسماعیل موسوی رسیدیم با گشاده رویی از ما استقبال کرد.
موسوی یکی از کهنهکاران دولتی بوده که قریب به ۲۸ سال است که در وزارت کشور فعالیت میکند؛ او به تازگی از سوی رحمانی فضلی وزیر کشور عهده دار مسئولیت خطیر در امر اطلاع رسانی آن هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندورهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شده است.
به رسم همیشه کار خبرنگاری و پیش از هماهمنگی برای گفتگوی تفصیلی با سخنگوی انتخابات، برای کسب اطلاعات نسبت به اقدامات و سوابق کاری او گشتی در اینترنت و فضای مجازی زدیم، اما کمتر مصاحبهای از او به چشم میخورد، علت را جویا شدیم که اقتضای کارش را دلیل این موضوع بیان کرد. در این گفتگو صمیمی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گزارشی چگونگی روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندورهای پنجمین دوره خبرگان رهبری را به ما ارائه کرد.
موسوی به توصیههای وزیر کشور درباره نحوه اجرایی شدن انتخابات اشاره میکند و میگوید که رحمانی فضلی به مجریان انتخابات در سطح وزارت کشور تا دورترین سمت اعم از بخشداریها و ... تاکید کرده است که هیچ کدام از آنها نباید از جریان خاصی جانبداری کنند، چرا که ما وظیفه اجرای انتخابات را بر عهده داریم.
وی خود را محدود به جریان اصلاح طلب و اصولگرا نمیداند و میگوید «من مدیرکل انتخابات هستم و طبیعی است که در انتخابات هم اصلاح طلب و هم اصولگرا وجود داشته باشد، باید مورد اعتماد و وثوق تمام جریانهای سیاسی در انتخابات باشم، بنابراین سعی خواهم کرد به عنوان یک مدیر حرفهای بهترین شیوه اجرای کار را برگزینم».
در ادامه گفتگوی مشروح باشگاه خبرنگاران جوان با سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی انتخابات کشور را بخوانید:
موسوی: بنده سال ۷۰ با آزمون استخدامی وارد وزارت کشور شدم؛ محل خدمتم در فرمانداری شهرستان دیّر در استان بوشهر بود و فعالیتم را از آنجا شروع کردم. سال ۷۵ در آن شهرستان به عنوان بخشدار بخش بردخون از شهرستان دیّر منصوب شدم و بعد از آن حدود ۵ سال در آن بخش خدمت کردم. همچنین ۳ سال بخشدار بخش مرکزی شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر بودم. در ادامه حدود ۴ سال معاونت فرماندار تنگستان در استان بوشهر را بر عهده داشتم.
۲ سال معاون سیاسی – اجتماعی فرمانداری دشتستان بودم و همچنین حدود ۴ سال به معاونت مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری منصوب شدم. مقطعی مدیرکل حوزه استانداری شدم و مقطعی دیگر سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بودم. ۴ سال هم مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات استان بودم. کمتر از یک سال هم سمت مدیرکل اقتصادی استانداری داشتم و در مجموع از سال ۷۰ تا ۹۷ بنده افتخار همکاری با وزارت کشور را پیدا کردم و در آخر به عنوان مدیرکل ستادی وارد وزارت کشور شدم و حدود ۲۳ سال سابقه مدیریتی در این حوزه را دارم.
موسوی: اقتضای کار من در استان بوده است. من در بخشها، شهرستانها و مرکز استانمشغول فعالیت بودم و طبیعتا انعکاس خبری محدود به همان استان بود. رویکرد آقای وزیر استفاده از افرادی بود که تجربه مدیریتی داشته باشند، و به عبارتی بومیسازی وزارت کشور به وسیله به کارگیری نیروهای درون این وزارتخانه است، لذا در حوزهها و سطوح مختلف عمدتاً از نیروهای وزارت کشور استفاده شده است. غالبا استانداران و معاونین و همچنین فرمانداران و بخشداران از نیروهای درون وزارت کشور انتخاب و منصوب میشوند.بنابر این وزیر کشور دستور دادند طبق همین رویه از بین مدیرانی که در استانها تجربه کار مدیریتی داشتند، مدیران داخل وزارتخانه تعیین و بنده نیز با همین رویه انتخاب شدم. بنده نزدیک به ۲۱ انتخابات در سطح بخش، شهرستان و استان برگزار کردم و تجربه کافی در این حوزه دارم.
موسوی: فضای مجازی امکان بسیار با ارزشی است که توسط آن دولتمردان در سطوح مختلف میتوانند با بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند. طبیعی است که ما هم به تناسب در اولین فرصت، باید از این ابزار با ملاحظات مختلفی که وجود دارد، استفاده کنیم. بنده در واتساپ فعالیت دارم و اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات را در این فضا رصد میکنم. ممکن است به ضرورت کار انتخابات در فرصتهای آینده برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود از شبکههای اجتماعی دیگری هم استفاده کنم.
موسوی: همانگونه که گفتم فضای مجازی یک ابزار بسیار با ارزش برای برقراری ارتباط با مردم است، اما این امکان هم وجود دارد که از این فرصت شایسته عدهای به نحو دیگری استفاده کرده و چالشی را در حوزههای مختلف انتخابات ایجاد کنند؛ مهمترین وظیفه ما این است که اطلاعات درست و به موقع را به مردم برسانیم. به عبارت دیگری صحت اطلاعات و به موقع رسیدن اخبار به مردم از استراتژیهای ما در انتخابات پیش رو است.
ممکن است از این نوع اطلاعرسانی شفاف ما، دیگران به شیوه دیگری استفاده کنند که تبدیل به یک چالش شود. بنای ما بر این است که اگر با چنین مقولهای روبرو شدیم حتماً روشنگری، بازپخش اخبار و بخش درست خبر را برجسته کنیم؛ این آمادگی در ستاد انتخابات وجود دارد که با چنین چالشهایی روبرو شویم، ضمن اینکه رصد اخبار و اطلاعات به صورت مستمر در دستور کار قرار گرفته و در صدد آن هستیم که اجازه ندهیم فضای جامعه با خبرهای کذب ملتهب شود.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور باید مورد وثوق همه جریانهای سیاسی باشد
موسوی: من اگر مدیرکل سیاسی وزارت کشور بودم حتماً این سوال را جواب میدادم، اما اکنون من مدیرکل انتخابات هستم و طبیعی است که در انتخابات هم اصلاح طلب و هم اصولگرا وجود داشته باشد، بر همین اساس بنده باید مورد اعتماد و وثوق تمام جریانهای سیاسی در انتخابات باشم و سعی خواهم کرد به عنوان یک مدیر حرفهای بهترین شیوه اجرای کار را برگزینم که اعتماد و اعتبار انتخابات به قوت خود همچنان باقی بماند و امکان سوء استفادهای از این موضوع وجود نداشته باشد.
انتخابات نه تنها برای وزارت کشور و دولت بلکه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی مهم است. در نظام جمهوری اسلامی و در قانون اساسی وظیفه برگزاری انتخابات بر عهده دولت است، دولت این عهده را به وزارت کشور سپرده و در وزارت کشور دفتر انتخابات، مجری این کار است، لذا کاری که ما انجام میدهیم برای سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، بنده با رویکرد برگزاری هرچه بهتر انتخابات مجلس، مسئولیت انتخابات را بر عهده گرفتم.
موسوی: سخنگو باید اطلاعات جامعی پیرامون تمامی رویدادها، فعالیتها و اتفاقات مربوط به انتخابات داشته باشد، به همین دلیل دستور دادند تا دبیر ستاد به عنوان سخنگوی انتخابات هم پاسخگو باشد. بهترین ابزار ما برای برقراری ارتباط با مردم، رسانه و فضای مجازی است، لذا با توجه به اهمیت این موضوع و با اعتقاد بر اینکه رسانهها هم میتوانند نقش مهمی در انتخابات ایفا و مردم را جهت مشارکت هرچه بیشتر ترغیب کنند، برنامهای را تدوین کردیم که به صورت مستمر نشستهای ماهانه انتخابات با رسانهها داشته باشیم
hنشاالله در پایان خرداد ماه اولین نشست خبری ستاد انتخابات با حضور رئیس ستاد انتخابات برگزار خواهد شد و اهم برنامهها و فعالیتهای ستاد انتخابات را اعلام خواهیم کرد، همچنین پاسخگوی سئوالات همکاران رسانهای خواهیم بود.
موسوی: دهم اردیبهشت عملاً ستاد انتخابات تشکیل شد و اولین اطلاعیه آن هم صادر شد، هر ۲ هفته یک بار نشستهای ستاد انتخابات در حال برگزاری است، تاکنون ۳ جلسه آن را برگزار کردیم و اولین جلسه آن با حضور شخص جناب آقای وزیر تشکیل شد و جلسات بعدی به ریاست رئیس ستاد انتخابات که معاون سیاسی وزیر کشور هستند برگزار شد. این ستاد ۹ عضو دارد که رئیس آن معاون سیاسی وزارت کشور است و دبیر ستاد، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور میباشد.
۶ کمیته اعم از ستاد امنیت انتخابات، کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته حقوقی، کمیته اطلاعرسانی، کمیته حراست و استعلام و کمیته فناوری اطلاعات زیرمجموعه ستاد انتخابات است. علاوه بر این کمیتهها، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور هم عضو ستاد انتخابات هستند. سطح اعضای این ستاد و کمیتهها عموماً معاونین وزیر هستند، یعنی معاونین وزیر به عنوان رئیس کمیتهها برگزیده شدند تا با ظرفیت بهتر امور مربوط به انتخابات را رصد و مدیریت کنند.
موسوی: در اولین جلسه وزیر کشور تأکید کردند که مجریان انتخابات در سطح وزارت کشور تا دورترین سمت اعم از بخشداریها و ... باید بیطرفی کامل داشته باشند و از هیچ جریانی جانبداری نکنند، زیرا وظیفه اجرای انتخابات را بر عهده داریم و تمام همّ و غم ما این است که انتخابات را به نحو درست و شایسته برگزار کنیم.
این دستور وزیر را بلافاصله در سراسر کشور ابلاغ کردیم تا فرمانداران و بخشداران با رویکردی انتخاباتی وارد فضا شوند. نباید رویکرد مجریان انتخابات جانبداری و یا تأیید شخص یا گروهی که ممکن است خدشه به روند انتخابات وارد کند، باشد. مهمترین دستوری که در جلسات ستاد انتخابات صادر شد همین دستور وزیر کشور بود که برای همه لازمالاجرا و تأکیدی بر قانون است.
وظیفه حراست از انتخابات برعهده ستاد امنیت انتخابات است
موسوی: یکی از کمیتههایی که در جریان انتخابات بسیار نقشآفرینی خواهد کرد ستاد امنیت انتخابات است. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور رئیس این ستاد بوده و ساختار این ستاد متشکل از واحدهای نظامی، امنیتی، قضایی و انتظامی است و همکاران ما در قالب ستاد امنیتی تمامی موضوعات در حوزه امنیتی را رصد و برای آن برنامهریزی میکنند. انتخابات، فصلی به نام تبلیغات دارد که در آن زمان جامعه به هیجان کامل میرسد و نامزدها در صدد تبلیغات خود هستند.
در زمان انتخابات، نامزدها نشستهای تبلیغاتی خود را برگزار میکنند و ما باید در تأمین امنیت آنها کوشا باشیم و برنامههای خود را اجرا کنیم. روز انتخابات که روز رأیگیری است، امنیت در شعب اخذ رأی، حوزههای انتخابیه بسیار مهم خواهد بود و پس از آن هم در گامها و مراحل دیگر از انتخابات ما باید نهایت امنیت را برای آسایش خاطر مردم فراهم کنیم. رویکرد ستاد انتخابات این است که تمامی نشستهای انتخاباتی مجوز داشته و قانونی باشد. انشاالله همکاران ما در ستاد امنیت انتخابات نهایت تلاش خود را خواهند کرد تا دغدغهای از بابت تامین امنیت برای نامزدها حین تبلیغات وجود نداشته باشد.
ستاد انتخابات برای برخورد با تخلفات احتمالی نامزدها کاملا آماده است
موسوی: خوشبختانه قانون انتخابات مجلس در زمینه تخلف قانون کاملی است، موادی که در این قانون تصویب شده به صراحت اعلام میکند که کدام فعالیتها تخلف است و برای این تخلف و جرم چه مجازاتی پیشبینی شده است. اگر تخلف از ناحیه مجریان انتخابات باشد در هر مرحله از انتخابات به دستور وزیر و مقاماتی که تفویض اختیار به آنها شده، با متخلفین برخورد میشود و مطابق با مجازاتی که در قانون پیشبینی شده با آنها برخورد خواهد شد. گروه دیگری به نام ناظرین در شعبهها وجود دارند و اگر تخلفی را ببینند قطعاً شورای نگهبان و هیاتهای نظارت با متخلفین برخورد خواهند کرد.
اگر تخلف از ناحیه نامزدهای تأیید شده باشد، قانون اعلام میکند که امکان بازداشت یا احضار آنها وجود ندارد و بعد از انتخابات با آنها برخورد خواهد شد، البته اگر رئیس قوه قضائیه دستور دهد رویه فرق خواهد کرد، معمولاً تخلفات نامزدها به بعد از انتخابات منتقل میشود و دستگاه قضایی ورود میکند و با متخلفین برخورد میکند.
اگر تخلفی از سوی گروهی که به عنوان هواداران نامزدها در انتخابات حضور دارند، انجام شود، بعد از ارتکاب تخلف و جرم در ایام انتخابات احضار و با آنها برخورد خواهد شد. در قانون دیده شده است که دستگاه قضایی شعبههای ویژهای را برای رسیدگی به جرایم و تخلفات پیش بینی میکند و خارج از روال معمول و به صورت فوری به جرایم انجام شده رسیدگی خواهد کرد و احکام مورد نیاز را صادر میکند.
موسوی: انتخابات ۲۵ فرآیند دارد و تا این لحظه ما ۲۴ فرایند آن را به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهیم کرد. یک مرحله آخر که بسیار مهم بوده و مربوط به روز انتخابات و رأی گیری است، به صورت نیمه الکترونیک انجام میشود؛ چرا که آن مرحله آخر دو بخش مهم و اساسی دارد: بخش اول اینکه طبق تفاهمات وزارت کشور با شورای نگهبان مقرر شد تا احراز هویت افراد رأی دهنده با تأمین تجهیزات مورد نیاز در شعب اخذ رأی، بصورت احراز هویت الکترونیک انجام شود.
کارکرد احراز هویت الکترونیکی این است که پس از دریافت بانک اطلاعاتی مشخصات افراد از سازمان ثبت احوال کشور، با ورود کد ملی آنها این امکان فراهم میشود تا در شعب اخذ رأی اطلاعات افراد رأی دهنده با اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت احوال تطبیق داده شود؛ لذا اگر یقین حاصل کردیم که مانعی ندارد و تضادی در تطبیق مشخصات افراد نیست رأی فرد را گرفته و برای او مجوز صادر میکنیم. این یک بخش مهمی از انتخابات الکترونیک است که انتظار داریم و در پی آن هستیم که در سراسر کشور این بخش عملیاتی شود.
بخش دوم چگونگی رأی دادن مردم در روز انتخابات است. ما ۴۰ سال است که انتخابات را با استفاده از صندوق اخذ رأی معمول اجرا میکنیم. ما در دوره گذشته انتخابات شورای اسلامی در شهرهای ۷ نفره و ۹ نفره که عضو شورا هستند این امکان را فراهم کردیم تا در ۱۳۹ شهر انتخابات تمام الکترونیک برگزار کنیم و دیگر در شعبهها و شهرها خبری از برگه رأی وجود نداشت، بلکه مردم به پای صندوقهای رأی الکترونیکی رفتند و کد شناسایی خود را وارد میکردند و پس از دیدن اطلاعات نامزدها در مانیتور به آنها رای میدادند. این کار فرصت را برای ما فراهم میکرد که در کمترین زمان بعد از پایان انتخابات نتیجه انتخابات را اعلام کنیم بدین صورت که نتیجه آرا به صورت هوشمند تجمیع میشد و حداکثر یک ساعت بعد از انتخابات میتوانستیم نتایج را اعلام کنیم.
کمترین زمان رای گیری مردم در شرایط آب و هوایی (گرما و سرما) و راحتی مجریان در زمان انتخابات بسیار مهم است، مجریان از ۸ صبح تا پاسی از شب در شعب اخذ رأی حضور داشته و باید مسئولیت مهم خود را به درستی انجام دهند. انتخابات الکترونیک میتواند کمک کند تا فرآیند و عملیاتی که برای آن روز تعیین شده به نحو درست و در سهولت کامل انجام شود.
ما باید اطمینان خاطری برای ناظرین انتخابات اعم از شورای نگهبان و هیأتهای نظارت که نظارت میکنند فراهم کنیم و در آخر اینکه بتوانیم در سریعترین وقت ممکن نتیجه انتخابات را اعلام کنیم. اگر این اتفاق بیافتد با انتخابات الکترونیک ما به هدف نهایی خود رسیدهایم. معتقدیم که با مکانیزم طراحی شده، انتخابات الکترونیک وارد پروسه مهم و اساسی انتخابات شدهاست. بسیار امیدواریم که در این دوره بتوانیم به بهترین شکل از این ابزار استفاده کنیم و آن را به کار بگیریم. توافقات اولیه برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در ۱۳۹ شهر با پیگیریهای آقای وزیر و با شورای نگهبان صورت گرفته است.
البته این کار مستلزم کار کارشناسی است، اکنون نشستهای تخصصی بین کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در حال انجام است، اگر این تفاهم کلی انجام شود قادر خواهیم بود که در این ۱۳۹ شهر انتخابات را تمام الکترونیک برگزار کنیم و خوشبختانه ابزار این کار موجود است.
موسوی: فضای انتخابات نسبت به سالهای گذشته بسیار تغییر کرده، فضای مجازی نه تنها فرصت و وسیلهای برای برقراری ارتباطات بلکه فرصتی ایدهآل برای نامزدهایی است که در انتخابات شرکت میکنند تا خود را از این طریق به مردم معرفی کنند. یکی از اقدامات ستاد انتخابات طراحی سامانه یکپارچه تبلیغات انتخاباتی است، این سامانه به منظور پیشگیری از تخلفاتی که در این راستا وجود دارد طراحی شده است. آمادگی داریم تا در زمان مشخص به نامزدهایی که وارد انتخابات میشوند دسترسی بدهیم تا وبلاگهای شخصی، صفحه مجازی و کانالهای ارتباطی خود را در این سامانه ثبت کنند. خروجی ثبت این وبلاگ و صفحات شخصی آنها در این سامانه، سخن کاندیداها با مردم است.
برخی اوقات شاهد ایجاد سایتهای بی نام و نشان هستیم که برای تخریب گروهها و یا نامزدها اطلاعات غیر واقعی را منتشر میکنند و راهاندازی این سامانه میتواند از این اقدامات جلوگیری کند، لذا به محض اینکه این سامانه راه اندازی شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت، اطلاع رسانی جزئی تری در این مورد خواهیم داشت و همچنین از نامزدها برای ثبت صفحههای شخصی دعوت به عمل خواهیم آورد. در طراحی این سامانه تمامی دستگاههایی مانند وزارت ارتباطات که میتوانستند مؤثر واقع شوند به کار گرفته شدند و وزارت ارتباطات متولی این قضیه است.
موسوی: سخن ما با داوطلبان این است که مجلس محلی برای قانون گذاری بوده و مهمترین خصیصه افرادی که وارد مجلس میشوند پایبندی به قانون است، لذا اگر قانون موردی را منع کرده از امروز تا روز انتخابات بیشترین انتظاری که از داوطلبانی میرود پایبندی به قانون است. تبلیغات پیش هنگام و زودهنگام در انتخابات ممنوع بوده و افرادی که میخواهند موارد مجلس شوند نسبت به این موضوع توجه کنند.
نامزدها باید خود را به دانش قانون گذاری تجهیز کنند و اگر در این راستا تجربهای دارند به کار بگیرند و یا از دانش و تجربیات افراد دیگر استفاده کنند که خروجی آن شکل گیری مجلسی برای رفع مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی باشد؛ این انتظار به حقی است که متولیان انتخابات و مردم از کاندیداها دارند و امیدواریم کمترین قانونگریزی را از ناحیه داوطلبان داشته باشیم.
انتهای پیام /
در شهرستان ما انتخابات شورا به صورت الکتریکی برگزار شد و در اون برای کاندید ها کد های رو تخصیص داده بودن که باید وارد میکردید ولی متاسفانه چون بخشی از رای دهنگان سواد نداشتن و بخش دیگری بلد نبودن با دستگاه کار بکنند و البته کند بودن اینترت در اسنعلام هویت رای دهنده نیز بخشی از ضعف کار بود متاسفانه اشکالاتی پیش اومد و شخص رای دهنده نتوانست به کاندید های مورد نظر خود رای بدهد چون طرف حول میشد و معمولا از کسانی که به عنوان نمایند کاندید سر صندوق بودن کد ها رو میخواستند که شخص کد رو اشتباه و به نفع خود میگفت البته دیگر سر صندوق ها هم اعتراض نمیکردند چون توافق کرده بودن به هر حال تجربه واقعا بدی بود تا جای که خود کاندید ها هم معترض شدن .درخواستی که از وزارت کشور داریم در این رابطه حتما مشکلات رو اصلاح کنند و سیستم هاشون رو در اهراز هویت رای دهنده تغییر بدهند و به جای اینکه از ثبت احوال استعلام کنند میتونند پایگاه داده مستقل در هر شهری تعربف کنند تا ترافیک کم بشه
بله شهروند الکترونیک و دولت الکترونیک از بین برنده تمام مفاسد می تواند باشد