رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کازرون گفت: هشت و نیم کیلومتر آتش بر در بستر دریاچه پریشان ایجاد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کازرون گفت: در راستای جلوگیری از حریق و صدمات جبران ناپذیر به عرصه‌های زیست محیطی حدود هشت و نیم کیلومتر از قسمت‌های شمالی تا شمال شرقی حاشیه تالاب پریشان از خطروقوع حریق مصون ماند.

وی افزود: این آتش بر در مراتع دهستان فامور و روستا‌های زوالی وشهرنجان و دیگر روستا‌های فامور در اطراف دریاچه پریشان ایجاد شده است.

محبوب با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مدیریت بحران شهرستان کازرون و تاکید زیاد فرماندار و اعضای مدیریت بحران این شهرستان مبنی بر احداث «آتش بر» در حریم دریاچه حفاظت شده پریشان، اظهارداشت: این اقدام در راستای همکاری و تعامل با مجموعه محیط زیست استان و حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی و طبیعی انجام شده است.

وی با اشاره به شرایط بسیار حساس پوشش گیاهی خشک در بستر دریاچه و همچنین احتمال آتش سوزی‌های گسترده در آن گفت: امکانات کنونی به هیچ عنوان جوابگوی حوادثی نظیر حریق در تالابی با این وسعت نیست و لازم است تجهیزات و ابزار گسترده‌تری برای خاموش کردن حریق تهیه شود.

محبوب با تاکید بر همکاری و تعامل منابع طبیعی با محیط زیست درراستای اقدامات پیشگیرانه از حریق گفت: با افزایش درجه حرارت وگرمای بیش از حد هوا احتمال وقوع حریق‌های متعدد در این دریاچه بدلیل خشک بودن بستر و تراکم زیاد پوشش گیاهی بسیار زیاد است.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های پیشگیرانه در منطقه حفاظت شده تالاب پریشان با قرق شبانه روزی اکیپ‌های اطفا حریق منابع طبیعی اظهار داشت: به دلیل بارندگی‌های خوب سال جاری در داخل تالاب علف‌های فصلی و درختچه‌های گز به وفور رشد کرده و این مسئله محیط مستعدی برای آتش سوزی در این دریاچه ایجاد نموده است.

وی افزود: درصورت بی احتیاطی وحتی یک جرقه می‌تواند موجب آتش سوزی گسترده‌ای شده و در مدت زمان کوتاهی به چندین هکتار از مراتع تالاب آسیب برساند.

وی ضمن اشاره به آتش سوزی زیر سطحی تالاب پریشان در تابستان سال گذشته وهمکاری‌های گسترده نیرو‌های منابع طبیعی با محیط زیست در این منطقه اظهار داشت: گرچه این دریاچه جز مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره محیط زیست فارس است، اما تمامی نیرو‌های منابع طبیعی استان در چهار چوب همکاری جمعی زیست‌محیطی در کنار سایر نهاد‌های امدادی و گروه‌های مردمی آماده همکاری با این نیرو‌ها در جهت پایداری و حفاظت از مناطق طبیعی و زیست محیطی استان هستند.

دریاچه پریشان دارای چهار هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت و در ضلع شرقی شهرستان کازرون و جنوب غربی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/م

آتش بر در بستر دریاچه پریشان

برچسب ها: منابع طبیعی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار