نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان ظرفیت بسیار بزرگی در زمینه گردشگری دارد و باید همه دست در دست هم دهیم تا برخی از آثار باستانی و تاریخی مهم این منطقه در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

آثار بزرگ سیستان ظرفیت ثبت جهانی دارندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی  در نشستی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان و رؤسای ادارات میراث فرهنگی حوزه سیستان و مدیر پایگاه شهر سوخته در شهرستان هامون گفت: سیستان ظرفیت بسیار بزرگی در زمینه گردشگری دارد و باید همه دست در دست هم دهیم تا برخی از آثار باستانی و تاریخی مهم این منطقه از جمله آسبادها، کوه خواجه و دهانه غلامان نیز همچون شهرسوخته در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

وی افزود:: منطقه سیستان به سبب داشتن آثار متعدد باستانی، تاریخی و فرهنگی به بهشت باستانشناسان مشهور شده است و این خود نشان دهنده ظرفیت بالای این منطقه برای ثبت جهانی آثار متعدد آن است.

وی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آثار منطقه گفت: آسباد‌های سیستان یک ظرفیت بزرگ است که برای ثبت جهانی این اثر باید زیرساخت‌های آن از جمله راه دسترسی، آب آشامیدنی، امکانات رفاهی و ... فراهم شود.

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها شناخته شوند تا بر اساس آن‌ها برنامه ریزی شود، افزود: اولین حرکت در زمینه توسعه گردشگری در کشور و این منطقه، پیگیری شکل گیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که در ابعاد مختلف می‌تواند تأثیر گذار باشد.

وی بیان کرد: باید زیرساخت‌های گردشگری فراهم و از ظرفیت‌های آثار تاریخی بزرگ این منطقه استفاده شود.

دکتر دهمرده گفت: خط آهن زاهدان از مسیر سیستان می‌گذرد و آب‌های ژرف و گازرسانی به سیستان نیز یک اقدام بزرگ برای این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های لازم صورت خواهد گرفت و برای وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور نیز پیگیری خواهیم کرد.

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته نیز در این نشست اظهار داشت: سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرسوخته سیستان اختصاص داده شد که این اعتبار تنها با پیگیری‌های نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اختصاص یافته است.

مجید کلانوری گفت: در سال‌های اخیر در منطقه حوضدار سیستان تغییرات زیادی صورت گرفته که در یک سایت تاریخی کشور حتی در نیم قرن اخیر چنین تغییراتی حاصل نشده است.

وی افزود: خاستگاه آسباد‌های دنیا سیستان است و امسال نیز پرونده ثبت جهانی این آسباد‌ها تکمیل و ارسال شده و قطعاً این پرونده شکست نخواهد خورد.

مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته بیان کرد: ثبت جهانی آثار دیگری از قبیل کوه خواجه و دهانه غلامان در منطقه سیستان در دستور کار سال‌های آینده میراث فرهنگی استان قرار دارند که اگر این آثار ثبت جهانی شوند در این منطقه یک استقلال و تحول بزرگ را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ع

آسباد‌های سیستان یک ظرفیت بزرگ است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار