موردی از تب کریمه کنگو در خراسان شمالی گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: موردی از تب کریمه کنگو در خراسان شمالی گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد مهدی احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان شمالی منجر به فوت شد، گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در خراسان شمالی گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی با تاریخچه ۱۰۰۰ ساله در ایران است، اظهار کرد: این بیماری تقریبا بیماری بومی کشور ما است، سالانه موارد ابتلا را در کشور داریم، ناقل بیماری به صورت طبیعی یک کنه است که در اغلب مناطق وجود دارد، بیماری می‌تواند از دام بیمار به دام سالم یا انسان سالم منتقل شود.
وی با اشاره به اینکه پرندگان درگیر این بیماری نمی‌شوند، گفت: نشخوارکنندگان به عنوان میزبان واسط بیماری را می‌گیرند، اما علائمی بروز نمی‌دهند و در حد تب بسیار خفیف است و بعد از چند هفته مبارزه بیماری از بدن آن‌ها خارج می‌شود و به این دلیل شناسایی در دام خیلی مشکل است.
احمدی افزود: براین اساس تب کریمه می‌تواند از طریق گوشت، خون و فرآورده‌های مختلف به فرد یا دام سالم منتقل شود.
وی در رابطه با اینکه در سال گذشته یک مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان شمالی رخ داد و منجر به فوت فردی در مانه و سملقان شد، گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در خراسان شمالی گزارش نشده است.
احمدی با اشاره به اقدامات در حال انجام در کشتارگاه‌های استان گفت: تمامی کشتارگاه‌ها به سالن پیش سرد گوشت مجهز هستند و گوشت کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در این سردخانه‌ها نگه داری می‌شود تا تمامی ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین برود سپس وارد چرخه بازار شود.
وی افزود: علاوه بر آموزش‌های دامپزشکی مسئولان کشتارگاه‌ها نیز باید به فکر باشند که اقدامات و تمهیدات لازم از جمله لباس کار، دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی را برای مجموعه کاری خود فراهم کنند.
انتهای پیام/ط


موردی از تب کریمه کنگو در خراسان شمالی گزارش نشده است

برچسب ها: دامپزشکی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.