مدیرعامل راه آهن از راه‌اندازی قطار تهران - آنکارا از ابتدای تیرماه خبر داد.

قطار تهران آنکارا از ابتدای تیرماه راه اندازی می‌شودبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی، مدیر عامل راه آهن از راه‌اندازی قطار تهران - آنکارا از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: در رایزنی‌های که با کشور ترکیه انجام شد و در سفری که اخیرا به این کشور داشتیم توافق کردیم قطار تهران - آنکارا راه‌اندازی شود.

وی افزود: در این نشست مقرر شد از اوایل تیر ماه هفته‌ای یک بار قطار از تهران به آنکارا و بالعکس اعزام شود.

مدیر عامل راه آهن اظهار کرد: پیش از این از تبریز به وان قطار تردد می‌کرد، اما همزمان با راه‌اندازی قطار تهران- آنکارا، قطار تهران- وان و بالعکس هم راه‌اندازی می‌شود. 

رسولی با اشاره به اینکه قیمت بلیت یک طرفه مسیر ریلی تهران - آنکارا ۴۳ یورو و مسیر تهران - وان ۲۰ یورو تعیین شده است، گفت: میانگین مسیر برای تهران- آنکارا ۶۰ ساعت و برای تهران- وان ۲۲ ساعت با بحث‌های گمرکی و مرزی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تسهیل و حمل‌ونقل بار بین دو کشور را نهایی کرده‌ایم، گفت: هر دو کشور برای افزایش مبادلات ریلی تعرفه‌های خود را اصلاح و تعدیل کردند و برای صاحبان بار و کالا این موضوع تعدیل و نهایی شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن تأکید کرد: در این جلسه در خصوص حرکت واگن‌های CIS به ترکیه هم به توافق رسیدیم و ما از طریق این توافق توانستیم گام بلندی برای افزایش حجم ترانزیت برداریم.

رسولی با اشاره به دیدار با وزیر گردشگری ترکیه و مدیرعامل راه‌آهن، گفت: در این جلسه مقرر شد علاوه بر راه‌اندازی قطار تهران- آنکارا، قطار گردشگری هم در این مسیر راه‌اندازی شود، زیرا که قطار گردشگری تهران- کاراس راه‌اندازی شده است.


بیشتر بخوانید: ایجاد خط ریلی بین تهران و آنکارا/ کامیون‌های ایرانی دیگر در مرز ترکیه متوقف نمی‌شوند


افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار تأیید شد

رسولی با بیان اینکه شورای عالی ترابری افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار را تأیید کرده است، گفت: از ۱۹ خرداد همزمان با پیش فروش بلیت‌های قطار تابستانی افزایش قیمت‌ها اعمال می‌شود و با قیمت‌های جدید به فروش می‌رسد.

رسولی با اشاره به اینکه تمامی این اتفاقات انجام شده در حوزه راه‌آهن جهت رونق تولید به این بخش است، با توجه به آنکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است، گفت: راه‌اندازی مسیر‌های جدید ریلی در راستای اقتصاد مقاومتی است و ارزش افزوده اقتصادی را برای کشور ایجاد می‌کند، از سوی دیگر موجب تسهیل رونق و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه گفت: این نمایشگاه در ابعاد و متراژ ۹ هزار تا ۱۸ هزار متر مربع است و ۱۵۲ شرکت حمل و نقل داخلی و ۷ شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت می‌کند.

رسولی گفت: هرسال با برگزاری این نمایشگاه بحث توسعه و تولید تجهیزات ریلی در کشور مطرح شده و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بیشتری برخوردا است.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: در طول زمان برگزاری این نمایشگاه مجموعه مدیریت راه‌آهن به صورت متمرکز فعالیت خواهند داشت و ما فضای اختصاصی خاصی را جهت مراجعه شرکت‌های غیر دولتی در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: مدیر عامل راه‌آهن در طول برگزاری این نمایشگاه با شرکت و اشخاص حقیقی و حقوقی مذاکرات و جلسات مهمی را برگزار خواهند کرد.

رسولی گفت: شرکت‌هایی از کشور روسیه، چین، لیپونی و ترکیه تا به امروز برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۱۸ برای تولید ناوگان در داخل کشور، مطرح شده است، گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از این تبصره در نظر گرفته شده و در تفاهم‌نامه‌ای که بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه امضا شده است ۴۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ در اختیار این طرح قرار می‌گیرد.

مدیر عامل راه آهن گفت: ۲۰ درصد اعتبار باقی‌مانده شرکت‌های متقاضی خرید واگن و لوکموتیو تأمین می‌کنند و برای این طرح هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت یک هزار دستگاه واگن باری و مسافری خطوط ۶ در نظر گرفته شده است.

رسولی اظهار کرد: در این طرح ۱۵ شرکت حمل ونقلی از ۱۰ شرکت واگن‌ها را خریداری می‌کنند.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه مرحله اول اعتبار این طرح ابلاغ شده و کار آن آغاز شده و هم‌اکنون شرکت‌های سازنده و متقاضیانی که آمادگی بیشتری دارند، جزو اولویت‌های ما برای انتخاب است.

وی اظهار کرد: دو بانک داخلی عاملیت این طرح را قبول کرده به طوری که یک بانک ۵۰ درصد از هزینه‌های عاملیت را پرداخت کرده است.

رسولی با اشاره به اینکه اتصال مراکز با شبکه ریلی و راه‌اندازی لجستیک و ترانزیت در سال‌های گذشته جزو اولویت‌های دولت بوده و به همین دلیل ما از سال‌های گذشته افزایش میزان جابجایی حمل بار از طریق شبکه ریلی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم به طوری که از سال ۹۳ رکورد حمل بار را شکسته‌ایم و برای رونق این موضوع هم امسال منابع و اعتباراتی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دادیم تا به صورت عملیاتی و با رعایت اولویت بتوانند انجام پروژه‌ها را برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه چشم‌انداز خوبی برای بخش حمل ونقل بار پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: شورای حمل ونقل کشور‌های CIF گزارشات بسیار خوبی از ایران ارائه کردند و عضویت راه‌آهن ایران را ارتقا دادند و هم‌اکنون ایران از عضو ناظر به عضو وابسته در این شورا تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: مبادله واگن‌های CIS با کشور‌های مختلف به تفاوت رسیده و ما از این طریق سهم بار ریلی را در کشور افزایش داده‌ایم به طوری که برای جابجایی بار کانتینری چین و ایران در دو ماه گذشته مسیر جدیدی را تعیین کرده و این مسیر هم‌اکنون ۱۳۰۰ کیلومتر فاصله جابجایی بین کشور‌ها را کوتاه می‌کند همچنین نرخ تعرفه‌ها را به گونه‌ای برای عاملین کالا تغییر داده تا کریدور ریلی ایران از رونق بیشتری برخوردار شود.

رسولی به افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار اشاره کرد و گفت: شرکت‌های حمل ونقل ریلی غیر دولتی هستند و تمامی این شرکت‌ها هزینه‌های خود را از جمله تأمین قطعات یدکی و نگهداری آن‌ها را به صورت ارزی پرداخت می‌کنند و این در حالی است که ما از سال ۹۴ تا تیر ماه هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و تنها در خرداد ماه سال گذشته قیمت‌ها را ۱۰ درصد افزایش داده‌ایم، بنابراین شرکت‌های حمل ونقل ریلی با توجه به نوسانات ارزی دچار مشکلات بسیار زیادی شده‌اند.

مدیر عامل راه آهن توضیح داد: افزایش متوسط ۲۲ درصد قیمت بلیت در شورای عالی ترابری به تصویب رسید و این افزایش قیمت نیاز حداقلی شرکت‌ها را تأمین می‌کند، زیرا که تقاضای این شرکت‌ها بسیار بیشتر از این میزان بود و ما با برگزاری جلسات مختلفی که داشته‌ایم توانستیم آن‌ها را به این افزایش قیمت راضی کنیم.

وی افزود: افزایش قیمت بلیت قطار هم زمان با پیش‌فروش بلیت قطار از نوزدهم خرداد ماه اجرایی می‌شود تا نیاز این شرکت‌ها برای تأمین، نگهداری و دستمزد کارگران تا حدودی برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار