انارکی گفت: ایجاد فرصت برای تبلیغ برندهای ایرانی پوشاک در رسانه ها، استفاده از هنرمندان و ورزشکاران از برندهای ایرانی میتواند فضای فرهنگی برای برند سازی ایجاد کند.
محمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت پوشاک کشور اظهار کرد: میزان مصرف پوشاک کشور در سال ۹۶، ۸.۱ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۵.۵ میلیارد دلار در کشور تولید شده است.
وی افزود: از مجموع پوشاک مصرفی کشور کمتر از ۶۰ میلیون دلار واردات رسمی داشته ایم و حدود ۲.۶ میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد شده است، این میزان قاچاق ضمن خروج وحشتناک ارز، باعث از دست رفتن چند صد هزار شغل در کشور شده است.
انارکی با اشاره به افزایش قیمت ارز، شروع تحریمها و محدودیتهای ایجاد شده گفت: برای کاهش میزان قاچاق ایجاد فرصت، بهبود فضای کلی کسب و کار در کشور، برندسازی، افزایش کیفیت، کاهش هزینهها وفرهنگ سازی بایستی مورد توجه باشد.
نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تحقق این مهم، تمامی مسئولان و بخشها به همراه بخش تولید و مردم باید مشارکت کنند چرا که همواره با رونق خرید کالای باکیفیت ایرانی، تولیدات بی کیفیت به سمت تولید باکیفیت حرکت خواهند کرد.
وی به بیان راهکار برای ساخت برند ایرانی پرداخت و گفت: ایجاد فرصت برای تبلیغ برندهای ایرانی پوشاک در رسانه ها، ایجاد کمپینهای مختلف، استفاده مسئولان، هنرمندان و ورزشکاران از برندهای ایرانی میتواند فضای فرهنگی برای برند سازی را ایجاد کند. از این رو تبلیغات برای ایجاد برند و تثبیت آن بسیار موثر است. بخش اصلی کار تبلیغ را کیفیت به عهده دارد. بخش دیگر تبلیغات مربوط به رسانه است و بخش دیگر و ماندگار آن تحت تاثیر کیفیت، تبلیغات چهره به چهره است. البته افراد محبوب و تاثیرگذار هم میتوانند در برند سازی نقش بسزایی داشته باشند.
بیشتر بخوانید: کاهش قاچاق در بازار پیراهن فروشان/ قیمت پیراهن ۲۵ درصد افزایش یافت
انارکی با اشاره به دلایل بی کیفیت بودن تولیدات ایرانی گفت: مهمترین دلیل آن بهای تمام شده بالای تولید در کنار نبود بهره وری مناسب، زمان بر بودن اخذ مجوز، تسهیلات گران قیمت، نیمه تعطیلی صنایع ریسندگی در جهت تولید پارچه در کشور نیز مزید بر علت بوده است. عدم تخصص در برند سازی برای واحدهای کوچک و نبود مراکز پشتیبان جهت مشاوره در خصوص برندسازی و بازاریابی است.
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی به نقش دولت در کاهش قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: دولت میتواند با بهبود فضای کسب و کار، در نظر گرفتن مشوق، تسهیلات ارزان، ایجاد فضای فرهنگی و تبلیغی به مصرف پوشاک داخلی کمک کند. تبدیل تهدید تحریم به فرصت و عدم توجیه پذیری قاچاق با ارز آزاد شاید بتواند در ایجاد پایگاه قویتر تولیدی و مردمی موثر باشد.
وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از تولیدات مرغوب کشور با برندهای خارجی به فروش میرسند و این نشان از حجم شکاف ایجاد شده دراعتماد ایرانیان نسبت به پوشاک ایرانی است و این حجم از شکاف با توجه به ظرفیتهای موجود در کشور، با توجه به دیگاه مردمی در خصوص منافع ملی قابل پوشش است. بی تردید هم افزایی بخشهای مختلف میتواند چشم انداز روشنی را برای صنعت پوشاک کشور رقم زند.
انتهای پیام/