به مناسبت ایام سی‌اُمین سالگرد انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری، محسن مهدیان، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌‌ای با انتشار مطلبی در کانال خود به نکات برجسته جلسه انتخاب رهبری مجلس خبرگان پرداخت.

رهبریبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سی سال از انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، خلف صالح حضرت امام روح الله(ره)، به مقام رهبری امت اسلامی می‌گذرد، در این‌ سال‌ها نظام جمهوری اسلامی با وجود عنادورزی‌های همه‌جانبه دشمنان، مسیری رو به رشد و موفق را طی کرده و توانسته از تمام برهه‌های مهم و سرنوشت‌ساز، سربلند بیرون آید.

به مناسبت ایام سی‌اُمین سالگرد انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری، محسن مهدیان، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌‌ای با انتشار مطلبی در کانال خود به نکات برجسته جلسه انتخاب رهبریِ مجلس خبرگان پرداخت.

مهدیان نوشت:

دموکراسی بزرگان

فیلم جلسه خبرگان برای انتخاب رهبری را هرچند بار می بینم بازهم لذت بخش و پرحلاوت است. این جلسه بر قله یک انتخاب به غایت عقلی و اخلاقی نشسته است. زیبایی این نشست تنها به انتخاب منتخب نیست، بلکه به فرآیند انتخاب است که بهترین تعبیر برای آن "دموکراسی بزرگان" است. وقتی انتخاب از درون "اخلاق" و "معنویت" و "عقلانیت" خارج می شود حقیقتا فخرآور است.

این جلسه را تنها از حیث دموکراسی بزرگان تحلیل کنید.

یکم. احساس مسئولیت

پیش از هر چیز زمان جلسه است. تاریخ جلسه چند ساعت بعد از یک حادثه عالم سوز است و همه اعضا به غایت داغدار. اما وظیفه تاریخی شان را یک" نشست فوری" و" انتخاب ویژه" می دانند. وظیفه ای که مردم و قانون اساسی بر عهده آنها قرار داده است.

دوم. استقلال رای

این انتخاب در نهایت استقلال رای است. دو نمونه در فیلم قابل مشاهده است. اول اینکه آیت الله مشکینی می فرماید درست است که امام استعفای آیت الله منتظری را از قائم مقامی پذیرفته اند اما این بحث باید در مجلس خبرگان هم تعیین تکلیف شود و مجدد رای گیری می شود و رای می آورد. نتیجه رای احتمالی و متفاوت خبرگان را خودتان حدس بزنید... دوم اینکه اگرچه نظر حضرت امام رهبری فردی بود، اما آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی، از شورای رهبری دفاع می کنند.

سوم. انتخاب مبتنی بر عقل

نکته دیگر نحوه اشاره آیت الله هاشمی به پیشنهاد حضرت امام است. وی نظر امام به رهبری آیت الله خامنه ای را خیلی ساده مطرح می کنند و گوئی می خواهند توصیه امام مانع تعقل شخصی اعضای خبرگان نشود. از این جهت برای بیان نظر امام ابتدا از جلسه اجازه می گیرند و می گویند "آنچه درباره نظر ایشان برای رهبر آینده مطرح شده است سندش من هستم اگر جلسه تمایل دارد ماجرا را بگویم" و بعد هم تذکر می دهند که "البته امام فرمودند فقط صوت و متن را از من بپذیرید اما ما شاهد هم داریم" و به شاهدانی که در جلسه حاضرند اشاره می کنند. در ادامه نیز اعضا نظرشان را کاملا بر اساس منطق و دلیل و ضرورت انتخاب آیت الله خامنه ای مطرح می کنند.

چهارم. غایت اخلاق و اخلاص

در ادامه یک نفر مخالف حرف می زند و آنهم آیت الله خامنه ایست. نکته اول رشد اخلاقی و سعه وجودی ایشان به جهت فردی است. ذره ای و کمتر از ذره ای به قدرت فکر نمی کنند و بالعکس تمام تلاش شان را می کنند تاریخ به نحو دیگری رقم بخورد.  می گویند اولا باید خون گریست برای جامعه ای که حتا احتمال زعامت یک نفر مثل من مطرح شود. بعد هم اشاره می کنند که از جهت شرعی برای بسیاری از آقایان حرف من حجیت ندارد و می گویند: "همین آقای آذری قمی که اسم من را برای رهبری آوردند آیا حاضرند حکم مرا بپذیرند" و بعد آقای آذری قمی محکم می گوید بله مخالف هم باشم نظر شما صائب است. همین سوال و جواب نیز درس آموز است. دموکراسی وقتی در اختیار بزرگان باشد تمام و کمال زیبایی است و البته حجت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.