مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برخی افراد در حال بهره‌برداری سیاسی از قضیه «کاوه سودا» هستند، گفت: عده‌ای مسائل زیست محیطی را پله‌ای برای ارتقای خود میبینند.

بهره‌برداری سیاسی عده‌ای از قضیه «کاوه سودا» /مجوزی برای قطع درختان ارسباران صادر نشده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ،امروز طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز در مصلی امام خمینی (ره) این شهر، اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور حدود ۱۳ درصد عرصه‌های محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی را مدیریت می‌کند.

وی افزود: مساحت جنگل‌های ارسباران ۱۸۸ هزار هکتار است که فقط ۸۰ هزار هکتار آن در عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست است و بقیه آن که ۱۰۰ هزار هکتار می‌باشد در اختیار اداره منابع طبیعی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، موضوع قطع درختان جنگل‌های ارسباران را مورد اشاره قرار داده و گفت: در سال گذشته دولت برای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال محدودیتی ایجاد کرده و به تعبیری تنفس داد و به تبع آن افراد از استان‌های دیگر برای تامین چوب به جنگل‌های آذربایجان‌شرقی هجوم آوردند.

وی با بیان اینکه زرع درختان صنعتی از جمله صنوبر از قدیم رایج بوده و منبع درآمد برخی کشاورزان است، گفت: در منطقه ارسباران از قدیم‌الایام بخشی از کشاورزان مسوولیت زرع درختان صنعتی را داشته‌اند.

قاسمی تاکید کرد: به هیچ وجه برای بهره‌برداری از چوب جنگل‌های حفاظت‌شده استان آذربایجان‌شرقی مجوزی صادر نشده است و با تمام متخلفین در این خصوص برخورد کرده و خواهیم کرد.

به گفته وی، محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی درخواست قطع درختان باغات شخصی در محدوده جنگل‌های ارسباران را ارائه کرده است تا از هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی نیز جلوگیری شود.

وی با قدردانی از حساسیت مردم و تمام رسانه‌ها نسبت به قطع و حمل و نقل چوب در سطح استان، تصریح کرد: برخی افراد، ماشین‌های حامل چوب که از استان‌های دیگر آمده و از جاده‌های آذربایجان‌شرقی عبور می‌کنند را به حساب جنگل‌های ارسباران میگذارند در حالیکه اصلا چنین نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ها در خصوص آلایندگی چند واحد تولیدی خاص استان مطرح شده، گفت: برخی واحد‌های تولیدی استان دارای پتانسیل آلایندگی هستند، اما با اقداماتی که توسط اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی انجام شده و میشود، بحث آلایندگی واحد‌ها به حداقل رسیده و البته گاهی شیطنت‌های رسانه‌ای در این باره صورت گرفته است.

وی، درباره بحث آلایندگی پالایشگاه تبریز گفت: پالایشگاه تبریز از سال ۵۶ با هدف تولید فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسیده، اما با وجود پتانسیل آلایندگی، تمام ضوابط ابلاغی محیط زیست را همواره رعایت کرده‌اند.

قاسمی افزود: پالایشگاه تبریز از سال ۹۳ هم‌پای دولت و ملت در راستای تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت باعث کاهش آلایندگی و همچنین کاهش تعداد روز‌های ناسالم هوای تبریز شده چراکه بخش عمده آلایندگی کلانشهر تبریز مربوط به کیفیت سوخت خودرو‌ها بود.

وی در ادامه به موضوع آلایندگی واحد تولیدی «کاوه سودا» اشاره و اظهار کرد: «کاوه سودا» واحدی‌ست که سال ۸۳ در مراغه به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه، آب و آهک و آمونیاک را مخلوط کرده و در نهایت کربنات‌سدیم تولید می‌کند که ماده اولیه کارخانجات شیشه و شوینده کشور است.

قاسمی اذعان داشت: کاوه سودا نیز پتانسیل آلایندگی دارد، اما ضوابطی برای رعایت مسائل زیست‌محیطی مبنی بر ایجاد حوضچه‌هایی جهت نگهداری و رفع آلودگی پساب این واحد ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در گذشته متاسفانه با شکستن دیواره یکی از حوضچه‌های پساب این واحد [کاوه سودا]بخشی از پساب در اراضی و خاک‌های اطراف آن محل نفوذ کرده و خساراتی بوجود آورده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برخی افراد در حال بهره‌برداری سیاسی از قضیه کاوه سودا هستند، گفت: امروز برخی افراد که در همان زمانی که حوضچه‌ها شکسته بود در مسند قدرت بودند، تهمت‌هایی ناروا مبنی بر مسامحه و یا رفع تکلیف صوری به اداره کل محیط زیست استان وارد می‌کنند.

وی ضمن اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از دانشگاهیان و مسوولان مرتبط با این امر، جهت بررسی و مطالعه میزان آلایندگی و تعیین خسارت واحد کاوه سودا به محیط زیست، گفت: محققان و دانشگاهیان به دعوت محیط زیست در حال بررسی احتمال نفوذ پساب کاوه سودا به آب‌های زیر زمینی هستند و در صورت اثبات این موضوع، برخورد لازم با واحد مورد نظر انجام خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای مسائل زیست محیطی را پله‌ای برای ارتقای خود میبینند و از مردم در خواست داریم نگذارند چنین افرادی از مسائل محیط زیستی جهت منافع تبلیغاتی و انتخاباتی خود بهره ببرند.

 

انتهای پیام/

 

مجوزی برای قطع درختان ارسباران صادر نشده است

 

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.