مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: کشت گیاهان علوفه‌ای در سطح مزارع دیم این شهرستان در حال توسعه است.

توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای دیم در مزارع دیم فامنینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، جعفر کاویانی دلشاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به سیاست‌های جهاد کشاورزی در استفاده از اراضی آیش و توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای دیم نظیر ماشک در این شهرستان گفت: در حال حاضر انواع کشت‌های مناسب تناوب دیم نظیر حبوبات دیم و گلرنگ و ماشک در اراضی شهرستان کمتر از ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه میانگین بلند مدت بارندگی شهرستان که کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است، گفت: در سال زراعی جاری با وجود مجموع بارندگی ۵۴۱ میلیمتری شاهد پراکنش مطلوب بارندگی‌ها نبوده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین عنوان کرد: در سال زراعی جاری توسعه و ترویج کشت ۱۲ هکتار ماشک در سطح مزارع دیم این شهرستان اقدام شده است.

کاویانی دلشاد بیان کرد: ماشک گیاهی یکساله از خانواده لگومینوز است که همانند سایر گیاهان این خانواده موجب اصلاح و تقویت خاک می‌شود و نیتروژن را در خاک تثبیت می‌کند.

وی ادامه داد: ماشک به دلیل عملکرد بالا، خوش خوراکی و کیفیت بالای علوفه می‌تواند در تغذیه دام‌های منطقه مؤثر باشد و از آن به عنوان گزینه‌ای مطلوب در تناوب با غلات در مزارع دیم و بعد از محصولاتی مانند گندم استفاده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین افزود: بذر ماشک کشت شده از توده محلی ساتیوا بوده که از ارومیه تأمین و تهیه شده است که ۱۰ هکتار از کشت انجام شده به صورت خالص و ۲ هکتار به صورت کشت مخلوط بوده است.

انتهای پیام/ب

کشت ۱۲ هکتار ماشک در مزارع دیم فامنین

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.