رئیس دانشکده شریعتی مطرح شد؛

توسعه تعاملات دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صاحبان صنایع پوشاک

گرد با اشاره به اهمیت تعامل با صاحبان صنایع پوشاک گفت: در نظر داریم تا دانشجویان حاذق تعامل بیشتری با این صنعت داشته باشند.

کارگروهبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست سومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی  با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس و مشاور معاون وزیر ارشاد، مرضیه گرد رئیس دانشکده و رئیس این جشنواره، ترابیان دبیر اجرایی و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم گرد ضمن تاکید بر تعامل هرچه بیشتر دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با کارگروه ساماندهی لباس ایرانی اسلامی، وزارت ارشاد همچنین بخش صنعت پوشاک و تولیدکنندگان به بیان توضیحاتی در مورد جزئیات این جشنواره ملی پرداخت و بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این جشنواره استفاده از ظرفیت‌های درونی دانشکده و آموزشکده‌های وابسته به صنعت، و بازار کار و جلب نظر صاحبان کار و صنایع پوشاک است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که در این عرصه بتوانیم موفق به جلب نظر  صاحبان صنایع پوشاک شویم  تا دانشجویان خلاق و حاذق ما عامل بیشتری با آنها داشته باشند.

گرد با اشاره به  آغاز این جشنواره از دی ماه سال ۹۷ بیان کرد: علی‌رغم اینکه شاهد دریافت و داوری بسیاری از آثار ارسالی به این جشنواره بودیم سعی کردیم تا به بخش غیر رقابتی جشنواره هم بپردازیم بنابراین طی این جشنواره شاهد برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی خواهیم بود.

رئیس دانشکده شریعتی اظهار کرد:  امیدوارم  با تعامل هر چه بیشتر دانشگاه‌ها با هم و در ادامه ارتباط با تولیدکنندگان، بتوانیم سطح علمی موضوع مد و لباس کشور را بالا برده و نظرات حاصله را در حوزه‌ آموزش به کار ببندیم.

گرد در خصوص تاثیرگذاری این جشنواره بر لباس های دانشجویی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فنی و حرفه ای به کارگیری علم در عمل است و دانشجویان طی تحصیل علاوه بر پایان نامه تئوری، دو دست لباس هم باید طراحی کرده و تحویل دهند که شاهد خلاقیت و آثار دستی بسیار خوبی در میان دانشجویان خود بوده‌ایم.

تقسیم وظایف  میان دانشگاه‌ها برای راه اندازی جشنواره

در ادامه قبادی این جشنواره را مهم، مستقل و جریان‌ساز دانست و گفت: این جشنواره در سطح وسیع مورد بررسی کارگروه مد و لباس دانشجویی قرار گرفته است و تعدادی از رویکرد‌های برجسته‌ آن، در مجموعه جشنواره فجر تصویب شد تا به  یک ساختار ارزشمند دست یابیم  که همین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی حاصل این اقدام محسوب می‌شود.

وی  یکی از اهداف استقلال این جشنواره را اهمیت مخاطبان آن دانست و افزود: دست اندرکاران این حوزه، دانشجو‌ها و دانشگاهیان هستند؛ هدف ما این بود که ساماندهی خاص همگام با ماموریت‌های مختلفی در حوزه مد و لباس برای دانشگاه‌ها تصویب کنیم؛ به عنوان مثال ماموریت مسئولیت تولید محتوا را به دانشگاه الزهراء، طراحی و کمک به حوزه پارچه را به دانشگاه علم و فرهنگ، رویدادی مناسبتی را به دانشگاه آزاد و در نهایت مسئولیت و ماموریت برگزاری را به دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی واگذار کردیم.

قبادی افزود: به تعبیر دیگر بنا را بر آن نهادیم که اصلی‌ترین دانشگاه‌های تخصصی کشور را در این امر دخیل کرده و در این بین دانشگاه‌هایی دیگر از جمله امیرکبیر را هم به یاری طلبیدیم؛ در اهمیت این موضوع همین می‌تواند کافی باشد که در دانشگاه امیرکبیر رشته‌ جدیدی با عنوان مهندسی پوشاک، دانشجو می‌پذیرد.

دبیر کارگروه مد و لباس و مشاور معاون وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌ها هم به صورت عمومی به این مسئله می‌پردازند، تصریح کرد: دانشکده شریعتی با توجه به پیشینه عملکردی خود توانسته است به صورت حرفه‌ای و علمی به  پیشبرد این موضوع بپردازد.

وی گفت: توجه به ظرفیت‌ها و اهمیت دانشگاه‌ها در طراحی و تولید لباس، معطوف کردن نگاه و ذائقه‌ عمیق جامعه و تولیدکنندگان به این جشنواره و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه ها، کشف کمبود‌ها و نقایص عمده حوزه دانشگاه، از دیگر موارد مورد توجه بود.

وجه تمایز سومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی

همچنین ترابیان تفاوت و تنوع بخش‌های مختلف جشنواره امسال را با سال‌های پیشین در برگزاری مسابقه زنده ایده تا اجرا، به نمایش درآوردن همزمان دستاوردها در نمایشگاه به منظور بازدید حضوری و آنلاین صاحبان صنایع و ارسال آثار کار‌های آقایان در بخش پوشاک مختص مردانه دانست.

ترابیان  بیان کرد: این جشنواره باید بتواند پویاتر از پیش اجرا شود و حلقه واسطه‌ بین دانشجویان خلاق و ایده‌پرداز و صنایع باشد.

ضرورت توجه بیشتر به صنعتگران

همچنین نیک طبع، عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس و رئیس ارتباط با صنعت اظهار کرد: به سخنان صنعتگران باید توجه بیشتری شود چراکه تولیدکننده علم در قسمت صنعت است و باید مبنایی قرار داده شود تا این علم وارد دانشگاه و باعث شکوفایی استعداد‌های دانشجویان خلاق و علاقه‌مند شود.

 قبادی در پاسخ به سوالاتی مبنی  بر نشر کتاب در حوزه مد و لباس اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس، انتشار محتوا در قالب کتاب است و انتشار کتاب، تولید فیلم، اجرای نمایش و موسیقی با استفاده از لباس ایرانی از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این حوزه می‌باشد.

وی افزود: طرح‌ها و آثار برگزیده و دریافت کننده عنوان شیما در دوره‌های مختلف جشنواره‌های مد و لباس فجر با مشارکت حافظ بین الملل در دست چاپ است و مجموعه مقالات برگزیده در جشنواره‌های مختلف فجر چاپ شده است همچنین در سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب به همراه نویسنده و مولف، تقدیر شد.

 قبادی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع طراحی، هنر و علم طراحی در آثار مکتوب در حال فراگیر شدن است و برخی از ناشران و رسانه‌های تخصصی به آن می‌پردازند که در این میان موضوع کتاب با هدف توسعه و انتشار مد و لباس ایرانی در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دانشکده شریعتی طی سال‌های برگزاری جشنواره‌های متعدد مد و لباس، کتاب و ژورنال‌های آثار برگزیده دانشجویان را منتشر و ثبت و ضبط کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار