کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان از واکسیناسیون منظم دام‌های استان در مقابل بیماری‌های گوناگون دامی خبر داد .

 عندلیبی کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: واکسیناسیون دقیق و دوره‌ای دام‌ها باعث پیشگیری و کنترل بیماری در دام می‌شود. 

وی با اشاره اینکه یکی از بیماری‌های مهم و مشترک بین دام و انسان بیماری بروسلوز یا تب مالت انسانی است افزود:  همزمان با تست سل  خونگیری انجام می شود و در صورت تشخیص این بیماری به علت نداشتن راه درمان دام مورد نظر کشتار و غرامت آن به دامدار پرداخت می‌شود .

 عندلیبی بیان کرد: دام‌های سبک شامل (بز بزغاله بره) در فصل بهارهمچنین در برابر بیماری ابله و شاربن (سیاه زخم) واکسینه می‌شوند.

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در ادامه از واکسینه‌ی دام‌ها در برابر بیماری قانقاریا خبر داد و گفت: به علت آسیب شدید کبد و مرگ ناگهانی دام در این بیماری واکسیناسیناسیون منظم و استفاده از دارو‌های ضد انگل بهترین راه کنترل این بیماری می باشد.

 عندلیبی عنوان کرد: دام‌های استان در سه نوبت در ماه‌های خرداد، مهر و بهمن به صورت سراسری در کل کشور در برابر ویروس تب برفکی مایه کوبی می‌شوند .

وی افزود: با توجه به رویش گیاهان در فصل بهار و تنوع غذایی و امکان پرخوری دام و تغییر جیره ان‌ها واکسن انتروتوکسمی سرخ روده) به دام تزریق می‌شود تا در برابر این بیماری مقاوم شوند.

انتهای پیام / ط ا

دام‌های استان در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم هستند

برچسب ها: واکسیناسیون ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.