مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور گفت: بتازگی عملیات اجرای طرح اصلاح نژاد ۲۰۰ هزار راس دام مولد در روستا‌های کشور آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،مرتضی حسینی مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور اظهار داشت: برنامه اصلاح نژاد دام سبک در ۱۵ استان کشور در ۳۰۰ روستا با همکاری سازمان‌های زیر مجموعه جهاد کشاورزی و همچنین استانداری‌ها به مدت سه سال اجرا می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه اصلاح نژاد زمان بر است افزود: این طرح با مدل شبکه سازی و آموزش و ترویج در روستا‌ها اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: بهره برداران خرد به علت نداشتن مجوزو تعداد کم دام از برنامه‌های مشوقی، حمایتی و تسهیلات نیز بی بهره هستند و همین عامل نیز باعث غیر اقتصادی بودن فعالیت آن‌ها شده است.

وی بر بالا بردن درآمد روستاییان و دامداران تاکید کرد و افزود: بهره برداران روش‌های علمی و اصولی را به کار بگیرند که در تعداد کم دام نیز سودکنند.

حسینی افزود: هم اکنون برنامه اصلاح نژاد دام، چند قلوی زایی و بهبود تغذیه دام در روستا‌ها را در دستور کار قرار دادیم که این امر باعث رونق تولید خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ رأس دام سبک مولد در کشور ۷۵ بره تولید می‌شود که این میزان تولید غیر اقتصادی است.

مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور باتوجه به اینکه در برخی از روستا‌های سطح کشور که طرح اصلاح نژاد و برنامه‌های آموزشی اجرا شده است گفت: تولید از ۷۰ درصد به ۱۲۰ درصد رسیده است وبا وجود برنامه‌های اصلاحی تولید مناسب نیست و باید به ۱۷۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: با وجود افزایش ۵۰ درصدی تولید بره در برخی از گله‌ها در بین بهره برداران خرد فضا برای آموزش و ترویج و بالا بردن راندمان وجود دارد.

حسینی گفت:با وجود اینکه افزون بر ۴۰ میلیون رأس دام در کشور وجود دارد که از این تعداد باید سالانه افزون بر ۶۰ میلیون رأس دام تولید کنیم.

منبع/ ایرنا

انتها پیام/م

اجرای طرح اصلاح نژاد ۲۰۰ هزار راس دام مولد آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.