خردمند گفت: در حال حاضر 25 درصد از تولید ناخالص ملی صرف حوادث انسان‌ ساز و ترافیکی می‌شود.

هزینه‌کرد ۲۵ درصدی از تولید ناخالص ملی برای حوادث انسان‌ساز و ترافیکی/ راه‌اندازی رشته سلامت در حوادث و بلایا در ۱۰ دانشگاه کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عرب خردمند رئیس نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا در نشست خبری این کنگره که در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موضوع سلامت در حوادث و بلایا یکی از مقولات مهم در دنیا محسوب می‌شود که در این زمینه مدیریت بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه در کشورمان مغفول مانده است.

وی ادامه داد: مدیریت بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه مسئول و متولی خاصی ندارد، همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در زمان بروز  حوادث و بلایای طبیعی می‌شود.

خردمند تأکید کرد: جامعه بسیج پزشکی کشور همواره همیار مردم در دوران  جنگ و هنگام وقوع حوادث طبیعی است و خدمات قابل توجهی به کشور و مصدومان ارائه کرده‌اند.

تشکیل سازمان مدیریت کشور در مرداد ماه سال ۸۴ 

رئیس نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا بیان کرد: در چند سال قبل پیشنهاد تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به معاون اولریاست جمهوری داده شده بود که این پیشنهاد منجر به لایحه تشکیل سازمان مدیریت کشور در اوایل مرداد ماه سال ۸۴ شده است.

وی ادامه داد: با موافقت وزارت بهداشت رشته مدیریت سلامت درحوادث و  بلایا راه‌اندازی شد و در حال حاضر این رشته در ۱۰ دانشگاه کشور در مقاطع کارشناسی و  کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

سالیانه ۱۰۰ میلیارد صرف حوادث و بلایای طبیعی می‌شود

در ادامه مراسم خانکه دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی صرف حوادث انسان‌ساز و ترافیکی می‌شود و این بدان معنی است که سالیانه ۱۰۰ میلیارد صرف حوادث و بلایای طبیعی می‌شود.

وی افزود: امروز منابع زیادی صرف حوادث و بلایای طبیعی می‌شود و با ارائه راهکار‌های علمی می‌توان از هدررفت برخی از این هزینه‌ها پیشگیری کرد.

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا بیان کرد: مسئولان و مردم باید نسبت به موضوع خطر آگاهی کافی را داشته باشند تا در هنگام بروز خطر با مدیریت بحران آسیب کمتری به کشور وارد شود.

میانگین مطلوب آب ۷۵ درصد از  سد‌های کشور پس از سیل

وی بیان کرد: سیل اخیر علی رغم خسارات زیادی که به کشور وارد کرد، اما میانگین آب ۷۵ درصد از  سد‌های کشور وضعیت مطلوبی را پیدا کرده‌اند و اگر ما مسیر رودخانه‌ها را حفظ می‌کردیم، دچار آسیب کمتری می‌شد و من معتقدم که مدیریت خطر ما در سیل اخیر دچار نقص‌هایی بود.

 تحصیل ۱۰۰ دانشجو در رشته سلامت در حوادث و بلایا

خانکه گفت:  در حال حاضر ۱۰۰ نفر در رشته سلامت در حوادث و بلایا مشغول به تحصیل هستند و من معتقدم که موضوعات مطرح شده در کنگره‌ها می‌تواند زمینه ساز برنامه‌ریزی‌های خوبی برای مقابله با حوادث و کاهش  آسیب‌ها داشته باشد.

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا  گفت: تا به امروز ۳۰۰ مقاله به دبیر خانه نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا ارسال شده است که از این تعداد ۱۵۰ مقاله به صورت پوستر و تعداد محدودی به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: در این کنگره کارشناسانی از کشور‌های کانادا، آلمان، ترکیه و ایتالیا حضور دارند و آمریکا کارشکنی‌های زیادی در زمینه حضور استادان آمریکایی کرده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار