معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره علل تغییر و تحولات در آموزش و پرورش و علل کمبودها در این وزارتخانه توضیح داد.

معادله‌های چند مجهولی در مباحث مدیریتی عامل تغییرات در آموزش و پرورش/ چرا انتصابات داخلی با نظر دستگاه‌های سیاسی است؟حجت‌الاسلام و المسلمین تیمور علی‌عسگری معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل تغییر و تحولات اخیر وزارتخانه و  خداحافظی بطحایی اظهار کرد: استعفای آقای بطحایی یک جنبه قانونی و اخلاق مدارانه داشت که به دلیل انتخابات استعفا دادند این درخواست هم پذیرفته شد، اما اگر به کُنه قضیه برویم و انتخابات و تعیین وکیلی در کار نباشد موضوع خدمت در نظام جمهوری اسلامی را مطرح می‌کنیم که بهترین نوع خدمت فعالیت در دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: برای فعالیت در این دستگاه باید اختیار و اعتبار وجود داشته باشد تا این امر مهم به ثمر برسد، برداشت بنده این است که معادله‌های چند مجهولی در مباحث مدیریتی و از طرفی برخی مداخلات موجب این اقدام شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌عسگری بیان کرد: سال‌هاست بخشی از معوقات فرهنگیان پرداخت نشده است از طرفی ایجاد انگیزه در معلمان برای حضور با نشاط معلم بر عهده ماست که با وجود چنین شرایطی امکان پذیر نیست و هیچ جای دنیا این گونه فعالیت نمی‌کنند.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در برخی از کشور‌های دنیا مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد و بهترین افراد را برای معلمی انتخاب می‌کنند، گفت: بهترین برنامه‌ها برای نشاط و انبساط خاطر دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود تا آنها خواسته‌ها و مسائل زیرزمینی و معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر کشور‌هایی در دنیا مانند فنلاند به عنوان پیشرو و توسعه یافته شناخته می‌شوند به دلیل اهمیت به موضوع آموزش و پرورش است، البته در کشور ما امام خمینی (ره) به تمرکز و توجه ویژه  به دوره ابتدایی تأکید داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌عسگری ادامه داد: درست است که اکنون خیرین برای مدرسه سازی وارد عمل می‌شوند و وقف دانش هم برجسته است، اما سهم دولت و حاکمیت در ارتباط با آموزش و پرورش نباید این گونه باشد یعنی اکنون آموزش و پرورش و موارد مالی مربوط به آن را به چشم هزینه نگاه می‌کنیم، این در حالی است که به تعبیر مقام معظم رهبری این موضوع سرمایه گذاری است.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین پارامتر توسعه، موضوع نیروی انسانی است، گفت: در آموزش و پرورش درباره نیروی انسانی تعیین کننده یعنی معلمان درست عمل نکردیم، آیا صحیح است که معلم برای گذران زندگی مشاغل چند منظوره در نظر بگیرد و از آنها انتظار نقش موثر در تعلیم و تربیت داشته باشیم.

بهترین برنامه‌های نشاط آفرینی در مدارس را داریم

وی اظهار کرد: بهترین برنامه‌های نشاط آفرینی و مدرسه محور را داریم و روش تربیتی مناسب برای دانش آموزان یعنی سند تحول بنیادین وجود دارد، اما همه این‌ها اکنون معطل اجراست و باید اعتبار ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌عسگری تصریح کرد: بعد از استعفای آقای بطحایی اعلام شد که ۲ هزار میلیارد برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است یا آنکه اعتبار قابل توجهی به مدارس کشور تخصیص داده می‌شود، اما فارغ از این تعهدات اگر از کسی چندین سال طلب داشته باشیم و هنوز هم حق مسلم را پیدا نکرده باشیم، رفتن از سمت واکنش طبیعی است؛ اولویت باید پرداخت معوقات فرهنگیان و تأمین معیشت آنها باشد.

اما و اگرهای دخالت در انتخاب مدیران کل آموزش و پرورش استانی 

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره انتصابات مدیران کل استانی اظهار کرد: انتخاب مدیرکل استانی چرا باید با نظر دستگاه سیاسی باشد؟ یا استاندار و فرماندار در این مورد اعمال نظر داشته باشند?؛ هرچند که اکنون این موضوع به بخشدار هم کشیده شده است علاوه بر این موضوع مداخلات غیررسمی دیگری هم وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌عسگری با اشاره به اینکه پرداخت حقوق معلمان خرید خدمت که در بخش‌های دور دست کشور فعالیت می‌کنند، به موقع انجام نمی‌شود، اظهار کرد: فارغ از سال ۹۷ که دولت تخصیص ۱۰۸ درصدی به آموزش و پرورش داد، در سال‌های گذشته توجه کافی به پرداخت معوقات نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Romania
بینام
۱۳:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
چرا اینقدر خود خواهانه کناره گیری کردند جناب وزیر ؟
به بهانه ی نمایندگی مجلس ، مگر ایشون به سمتی که در حال حاضر داشتند پایبند بودند که حالا توقع داشته باشند به عنوان نماینده مردم به ایشان اعتماد کنند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
jam
۱۱:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
با ارزوی روزی که وزیری داشته باشیم که فقط آموزش وپرورشی باشد، وسیاستی که اموزش وپرورش رااساس وپایه پیشرفت کشور بداند.
آخرین اخبار