علیرضا آشناگر گفت: از ظرفیت علمی متخصصان و کارشناسان در روند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بهره گیری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علیرضا آشناگر استاندارسمنان در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان گفت: از ظرفیت علمی متخصصان و کارشناسان بخش بهره برداری از آب در روند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بهره گیری شود.

وی با اشاره به برخی مسائل در خصوص ضرورت اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان افزود: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال با ۱۶۰ هزار شاغل و ۶۶۰ واحد معدنیدر استان سمنان به دلیل منابع محدود آبی، تاکنون توسعه نیافته است.

آشناگر بیان کرد: متوسط بارش در کشور ۸۴۰ میلیمتر و در استان سمنان ۱۲۰ میلی متر است، تغییر اقلیم و تشدید خشکسالی باعث گسترش بیابان و تخلیه روستا‌های استان شده است.

وی ابراز داشت: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و محدودیت منابع آب‌های سطحی سبب شده توسعه استان سمنان تهدید شود و جبران نشدن کسری آب توسعه استان را به چالش می‌کشد و چشم انداز جمعیت در این استان را دچار مشکل می‌کند.

آشناگر با اشاره به ضرورت طرح انتقال آب از خارج از استان به سمنان، گفت: اکنون استفاده از آب دریا در جهان برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مطرح است و کشور‌هایی مثل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت عملکرد مطلوبی در زمینه شیرین سازی آب دریا و بهره مندی از آن دارند.

وی تاکید کرد: فعالان زیست محیطی سمنان و استان‌های شمالی نسبت به مطالعه عمومی و طرح ملی در زمینه تأمین آب توجه خاص داشته باشند.

استاندار سمنان با اشاره به نوسان‌های آب دریای خزر که در دوره‌های مختلف دستخوش تغییر بوده است، تصریح کرد: سطح آب دریای خزر در سال‌های اخیر افزایش یافته و برخی دانشمندان معتقدند تا ۲۰۰ سال آینده پیشروی آب وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به این استان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها، انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.

انتهای پیام / م

انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت

 

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.