وجود ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو درشهرستان مرند

مدیر جهاد کشاورزی مرند از وجود ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،رحمانی مدیر جهاد کشاورزی مرند گفت: تغییر شرایط آب و هوایی، بروز خشک‌سالی در منطقه، کاهش آب‌های زیرزمینی و کاهش دشمنان طبیعی از قبیل دارکوب و مورچه‌ها و سن‌های شکاری باغی، موجب طغیان آفت کرم خراط در این منطقه و خشک شدن ساقه درختان گردو شده است.

وی افزود: عدم جمع آوری دقیق و کامل چوب‌های آلوده، عدم آبیاری غیر اصولی، طولانی شدن امر امحا چوب‌ها و تغذیه نامناسب درختان از دیگر عوامل وجود کرم خراط در درختان گردو است که خسارات زیادی به باغات وارد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی مرند با بیان اینکه سطح زیر کشت گردو در این شهرستان ۹۰۰ هکتار است، اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش بارش‌ها، وضعیت باردهی در تمامی مناطق گردو خیز شهرستان مناسب است.

وی تاکید کرد: ضروری است کشاورزان جهت جلوگیری از ایجاد کرم خراط در باغات گردو اقداماتی از قبیل آبیاری صحیح، تغذیه مناسب درختان، هرس شاخه‌های دارای آلودگی زیاد و آتش زدن آن‌ها برای نابودی لارو‌های درون چوب و عدم نگهداری آن‌ها در کنار باغ به عنوان قیم، پوشاندن دالان‌های فعال لاروی با خمیر‌های سمی، استفاده از سمومی مثل اتریمیفوس متیل و یا کلرپیریفوس و استفاده از خمیر سمی، استفاده از سیم‌های مفتولی در داخل دالان و کشتن لارو‌های در دسترس که بیشتر بر روی تنه درختان گردو و یا سیب دیده می‌شوند، انجام دهند.

کرم خراط یا پروانه چوبخوار فری از جمله آفاتی است که به دلایل مختلف، جمعیت آن به شدت افزایش یافته و به صورت طغیانی در حال خسارت زدن است. این حشره چوبخوار که خسارت خود را در مرحله لاروی و با تغذیه از چوب درختان، به میزبان وارد می‌کند، باعث پوک شدن شاخه‌ها شده و در نتیجه موجب شکسته شدن شاخه‌ها می‌گردد.

مناسب‌ترین میزبان‌ها از بین درختان مثمر در ایران، سیب، گلابی، بِه، آلو و گردو می‌باشند. درخت سیب نسبت به این آفت بسیار حساس است و خیلی سریع از بین می‌رود. درخت گردو نسبت به سایر میزبان‌ها، در برابر این آفت مقاوم‌تر است، ولی تراکم بالای جمعیت کرم خراط، خسارت زیادی به این درخت وارد می‌کند.

درختان گردو میزبان مناسبی بعد از سیب برای کرم خراط هستند این آفت، زمستان را به صورت لارو، در داخل تنه و شاخه‌های اصلی درختان سپری می‌کند. تغذیه لارو‌ها از چوب تنه و شاخه‌ها بوده و در اثر تغذیه، فضولات قهوه‌ای و نارنجی رنگ از خود به جای می‌گذارند. وجود فضولات بر پای درخت و خاک اره و شیره گیاهی که از سرشاخه و تنه درختان بیرون زده‌اند، از مشخصه‌های وجود این آفت است.

 

انتهای پیام/ش

سطح زیر کشت گردو در شهرستان مرند ۹۰۰ هکتار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.