عادلی گفت:هم اکنون ۸۳۰ مرکز عرضه قلیان در استان قم فعالیت دارند که هیچ کدام مجوز ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛عادلی رئیس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات استان قم با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در کشور به ویژه استان قم گفت: هم اکنون ۱۵ درصد از مردم، انواع مختلف دخانیات را مصرف می کنند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش سن استعمال دخانیات و همچنین گرایش خانم‌ها به مصرف انواع دخانیات افزود: مصرف دخانیات در شخص و اطرافیان باعث بروز آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی می‌شود و در حوزه سلامت خطرات بهداشتی به همراه خواهد داشت.

عادلی در ادامه گفت :شایع‌ترین مرگ ناشی از سرطان، مربوط به سرطان ریه است که رابطه مستقیم با مصرف دخانیات دارد و مشکلات قلبی و عروقی اولین علت مرگ در دنیا است که این بیماری در میان مصرف کنندگان انواع دخانیات شایع‌تر است.

رئیس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات استان همچنین از دیگر مضرات استعمال دخانیات به بیماری‌های تنفسی اشاره کرد و افزود:سومین علت مرگ در دنیا بیماری بسیار خطرناک تنفسی به نام copv است که در نتیجه مصرف مواد دخانی بروز خواهد کرد.

وی همچنین با توجه به باور پذیری مضرات دخانیات در میان مردم عنوان کرد: هنوز میزان باور مردم نسبت به آسیب‌هایی که دخانیات به بدنه جامعه و سلامتی وارد می‌کند تقویت نشده و این معضل در کشور‌های در حال توسعه بیشتر نمود می کند.

عادلی با اشاره به قانون بازدارندگی استعمال دخانیات گفت :باید شرایط مصرف دخانیات دشوارتر شود و به راحتی در دسترس نباشد و همچنین بسته بندی‌ها به گونه‌ای نباشد که فرد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تشویق به مصرف دخانیات شود.

وی تصریح کرد: در ایران قوانین بازدارنده مصرف دخانیات به خوبی رعایت نشده و تیم‌های نظارتی بسیار ضعیف عمل کردند و همه دستگاه‌ها باید دخالت کنند تا قانون‌های بازدارنده به صورت صحیح اجرا گردد تا از بروز آسیب‌های اجتماعی وفردی جلوگیری شود.

عادلی  یادآورشد:چرخش بزرگ اقتصادی دخانیات روند بازدارندگی آن و اجرای قوانین را کمک کند کرده و مبارزه با این امر به یک عزم ملی نیاز دارد و هم اکنون سلامت مردم در گرو تلاش ودخالت دستگاه‌های اجرایی برای مبارزه با مصرف دخانیات است.

ایزانلو رئیس مرکز بهداشت استان نیز در تماس تلفنی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مصرف روزانه قلیان در کشور افزود :هم اکنون ۸۳۰ مرکز عرضه قلیان در استان قم فعالیت دارند که هیچ کدام مجوز ندارند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قهوه خانه‌ها و عرضه قلیان توسط سفره خانه ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها افزود: دستگاه‌های نظارتی بایستی با جدیت بیشتری در زمینه صدور مجوز پیگیری کنند.

ایزانلو در پایان بیان کرد: در استان بیش از ۲ هزار سوپر مارکت وجود دارد که تنها ۴۶۱ واحد آن عاملیت فروش دخانیات دارند که متاسفانه دیگر واحد‌ها نیز انواع دخانیات را عرضه می کنند.

همچنین با بیان موانعی در پیش روی برخورد با مراکز عرضه قلیان افزود:سخت گیری بیش از حد در برابر این واحد‌ها منجر به ایجاد قهوه خانه‌های زیر زمینی می شود.

همچنین احمدلو رئیس اتاق اصناف استان در ارتباط تلفنی گفت: برخورد‌های اتاق اصناف بازدارنده نیست و درصورتی که کمیسیون نظارت برخورد مناسب و بازدارنده تعریف کند، اتاق اصناف آماده رسیدگی است.

انتهای پیام/ح

۸۳۰ قهوه خانه بدون مجوز در استان قم در حال فعالیت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار