جان‌بابایی گفت: یکی از مشکلات جدی ما مدیریت تخت‌های بیمارستانی است، مدیر یک مرکز درمانی باید هفته‌ای یک بار از تخت‌های بازدید کند.

اگر ستاد‌های دانشگاهی را لاغر نکنیم چرخ بیمارستان‌ها به خوبی نمی‌چرخد/ مدیریت تخت‌های بیمارستانی یکی از مشکلات جدی ماستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: سالنامه درمان کشور در اردیبهشت ماه آماده شده است که در آن وضعیت اشغال تخت‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی مشخص و تعیین شده است.

وی ادامه داد: برخی مسائل در ستاد‌های دانشگاهی باعث بروز مشکل در بیمارستان‌ها می‌شود که معتقدم اگر ستاد‌های دانشگاهی را لاغر نکنیم چرخ بیمارستان‌ها به خوبی نمی‌چرخد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: متاسفانه برخی از بیمارستان‌های کوچک تشکیلاتشان به اندازه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است و امروزه دانشگاه‌ها طلب ۱۷ ماهه از بیمه ها دارند، ۱۰ ماه بدهی بیمارستان‌ها پرداخت شده است که در این چنین شرایطی اداره بیمارستان‌ها بسیار سخت می‌شود.

با تغییر رئیس دانشگاه، مسئول بیمارستان و مدیر مالی  نباید عوض شوند

جان‌بابایی ادامه داد: من معتقدم نباید با تغییر رئیس دانشگاه مسئول بیمارستان و مدیر مالی عوض شود.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی ما مدیریت تخت‌های بیمارستانی است و من معتقدم مدیر یک مرکز درمانی باید هفته‌ای یک بار از تخت‌های بازدید کند و از نحوه رسیدگی بیماران مطلع شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان تاثیر منفی در کاهش درجه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها دارد.

تدوین سند سطح بندی نیروی انسانی و خدمات

جان بابایی افزود: در حال حاضر ۱۰۰۲ بیمارستان در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۶۲۴ بیمارستان دولتی هستند و ۴۷ درصد از آن‌ها زیر ۱۰۰ تخت دارند که شامل مراکز درمانی دولتی، خصوصی و حتی تأمین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: میزان منابع در بیمارستان‌های دولتی باید کنترل شود و امروزه فعالیت بیمارستان‌های زیر ۱۰۰ تخت مقرون به صرفه نیست و در بخش خصوصی علی رغم برخی اقدامات مشکلاتی در این مراکز درمانی وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: سند سطح بندی تخت‌های بیمارستان در سال گذشته تدوین شده است که البته اصل سند قبلاً نوشته شده بود و امروزه کار بازنگری بر روی آن انجام گرفته است که در این سند توسعه تخت‌های بیمارستانی مدنظر قرار دارد.

انجام سطح بندی نیروی انسانی با هدف رفع کمبود نیروی متخصص

جان بابایی با اشاره به اینکه نسبت نیروی انسانی به بیمار در بیمارستان‌های کوچک به هم ریخته است، ادامه داد: سطح بندی نیروی انسانی در حال انجام است و این کار با هدف کمبود نیروی متخصص در برخی از مناطق کشور انجام می‌گیرد و افرادی که تعهد آموزشی دارند نباید از مراکز درمانی خود قبل از پایان تعهد ۱۲ ساله‌شان خارج شوند، زیرا اگر این کار صورت بگیرد مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور در مناطق محروم دچار کمبود نیروی متخصص می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که دارای تعهد آموزشی هستند نباید به هیچ عنوان جابجا شوند و اگر ما در این زمینه کوتاه بیاییم دیگر نمی‌توان سایر نیرو‌های متخصص را در مناطق محروم و کمتر برخوردار نگه داریم، زیرا عملاً این افراد به مراکز استان‌ها مهاجرت می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مردم به بیمارستان‌های کوچک که دارای نیروی متخصص طرحی است اعتماد کمی دارند، زیرا آن‌ها بعد از گذراندن طرحشان سریعاً به مراکز استانی یا کلانشهر‌ها مهاجرت می‌کنند.
ضرورت ایجاد زیرساخت برای اداره زنجیره‌ای بیمارستان‌های کوچک

جان بابایی با اشاره به اینکه من معتقدم بیمارستان کوچک باید زیر چتر حمایتی مراکز درمانی بزرگ و به صورت زنجیره‌ای اداره شود، بیان کرد: اداره زنجیره‌ای بیمارستان‌های کوچک همراه با سطح بندی بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند و همه امکانات و زیرساخت‌ها برای اداره زنجیره‌ای بیمارستان‌های کوچک باید در کشور فراهم شود.

وی تأکید کرد: سند سطح بندی خدمت در حال تدوین است و این سطح بندی بر اساس استاندارد‌های خدمت نوشته می‌شود و امروزه متأسفانه خیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سهمیه ۳۰ درصد مناطق محروم خود را استفاده نمی‌کنند و همین مسئله باعث کمبود نیروی متخصص در برخی مناطق کم برخوردار شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اولویت‌های معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال الکترونیک اسناد به بیمه است که این کار از اول تیر ماه انجام می‌شود.

جان بابایی با اشاره به اینکه اعتباربخشی بیمارستان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، ادامه داد: برخی از سنجه‌های اعتباربخشی هزینه‌هایی بر حوزه سلامت تحمیل کرده‌اند که باید هر چه سریع‌تر به وسیله دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور حذف شود.

بانک‌ بیمارستان‌ها موظفند که پول گردشگران سلامت را به ریال تبدیل کنند

وی ادامه داد: امروزه بیمارستان‌هایی ویژه گردشگری سلامت راه‌اندازی شده است و وزارت بهداشت با تمام بانک‌ها برای تبدیل ارز تفاهم نامه امضاء کرده است به طوری که بانک‌های داخل بیمارستان‌ها موظف هستند که پول گردشگران سلامت را به ریال تبدیل کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه در برخی از بیمارستان‌ها راهرو و لابی بیمارستان دارای کف‌پوش است، اما اتاق‌های عمل جراحی کف‌پوش ندارد و یا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی آنها خراب است و بیماران از این موضوع رنج می‌برند.

جان بابایی گفت: یکی از اقدامات مهم ما اجرای طرح BRG است تا تحولی در فروش اسناد بیمه‌ای ایجاد شود، وزارت بهداشت بر اساس طرح BRG با صندوق‌های بیمه‌گر قرارداد امضاء کرده است.

وی گفت: یکی از چالش‌های جدی ما مدیریت تخت‌های بیمارستانی است و در مناطق درمانی باید بیماران ساماندهی شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اگر حادثه‌ای در بیمارستان اتفاق بیفتد و در آن رئیس مرکز درمانی پزشک بخش یا پرستار اطلاعی نداشته باشند این موضوع باعث کاهش درجه اعتباربخشی بیمارستان می‌شود.

وی یادآوری کرد: امروزه درمانگاه‌های بیمارستان‌ها درآمدزا هستند و باید توجه ویژه‌ای به خدمات درمانگاهی داخل مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور انجام شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار