نمکی گفت: سال گذشت ١٠ میلیون نفر در دنیا به فشارخون و عوارض آن مبتلا شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های بهداشتی و توسعه نظام ارائه خدمات، در ترویج استفاده از شیر مادر و مراقبت از کودکان دستاورد‌های خوبی در سطح جهان داشتیم و به عنوان اولین کشور شرق مدیترانه در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و زنان مدال گرفته ایم.

وی افزود: با مشارکت سازمان‌های مربوطه ۶ بیماری مهلک و مسری قابل پیشگیری با واکسن را تنها با پنج دلار ریشه کن کرده ایم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ٢٩ سال پیش اداره کل مبارزه با بیماری‌های های غیر واگیر را راه اندازی کردم تا مبادا گرفتار بار بیماری‌ها شویم، اما این اداره تعطیل شد.

نمکی ادامه داد: در سازمان برنامه بودجه درخواست کردم که دوباره این اداره راه اندازی شود و آنچه ما در نظام سلامت به منابع تخصیص دادیم سهم ۶ درصد از درآمد ناخاص ملی در دولت یازدهم به بالای ٩ درصد در پول دوازدهم رسید که بیش از این هزینه از منابع کشور در حوزه سلامت ممکن نیست و باید دانست که متوسط کشور‌های منطقه در این رقم ۶.۵ است.

وزیر بهداشت گفت: باید سراغ کیفی کردن خدمات و استفاده کیفی از منابع سلامت برویم و در این راستا پیشگیری باید نسبت به درمان در اولویت قرار گیرد و به چالشی مانند فشار خون بیشتر توجه کنیم.

١۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون در کشور داریم

نمکی به آمار مبتلایان به فشارخون در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ١٠ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به فشارخون و عوارض آن در دنیا مبتلا هستند و در ایران ١۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون داریم و اینکه ۴٠ درصد از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند که این موضوع به نوعی زنگ خطر است و این بیماران زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که دچار سکته‌ها و نارسایی قلبی و کلیوی شده اند.

برخی پزشکان اصلا فشارخون بیمار را اندازه نمی‌گیرند

نمکی ادامه داد: فشارخون یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت و قاتلی خاموش است، متاسفانه برخی پزشکان اصلا فشارخون بیمار را اندازه نمی‌گیرند، مردم باید بدانند از ۳۰ سالگی فشارخون خود را به طور مداوم اندازه بگیرند.

وزیر بهداشت سه اولویت اصلی وزارت بهداشت در بسیج ملی فشارخون را برشمرد و گفت: سیاست پیشگیری بر درمان اولویت اول، اولویت دوم توسعه درمان سرپایی بر بستری و سومین اولویت ما شیوه زندگی مناسب برای استمرار حیات است و باید دانست که تغذیه و مصرف نمک در ایجاد فشارخون موثر خواهد بود.

۳ اولویت وزارت بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون/ ١۵ میلیون فشارخونی در ایران / اگر ٣٠ درصد نمک مصرفی را کم کنیم موفق هستیم

وی ادامه داد: ایران ۲۵۴ روز آفتابی است و من که فرزند کویرم می‌دانم که کشاورزی در آفتاب و تعریق چقدر زیاد است و مردان و زنان ما در گذشته معرض آفتاب بودند و به همین دلیل سدیم از دست می‌دادند،‌از این رو ایرانی‌ها به سمت مصرف نمک برای جبران سدیم رفتند و فرزندان این نسل که دیگر کمتر زیر افتاب سوزان کار می‌کنند، گرفتار عوارض مصرف نمک شدند.

به‌جای حذف نمکدان از سفره، نمک غذا را کم کنیم

وی ادامه داد: اگر ۳۰ درصد نمک مصرفی ایرانی‌ها را کم کنیم موفق هستیم و در این مرحله باید سراغ رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها برویم و شعار ما امسال هر خانواده یک پایگاه سلامت است و از اول نگوییم نمکدان را از سفره حذف کنید بلکه نمک غذا را کم کنیم.

نمکی به تعریف فشارخون پرداخت و گفت: فشار خون حاصل برون ده قلب و مقاومت عروقی است و این با بالا رفتن فشار خون تفاوت دارد فشارخون را یک مکانیسم سریع در قوس آئورت کنترل می‌کنند و یک مکانیسم طویل الاثر هم برای کنترل فشار خون داریم.

وی ادامه داد: پرفشارخون زمانی است که از حداقل و حداکثر بالا برود که بیش از ٩۵ درصد به دلیل ارث، تغذیه و بی تحرکی در آن نقش دارند و کمتر از پنج درصد فشارخون‌های ثانوی به دلیل بیماری زمینه ای، چون تومور فوق کلیوی و مغز یا مصرف قرص بارداری بروز می‌کند که با درمان این بیماری‌ها از بین می‌برد.

نمکی بیان کرد: بهداشتی‌ها پیشگامان عرصه سلامت هستند و خط مقدم خدمت هستم؛ این بدان معنا نیست که پرستاران و ماما‌ها کار پیشگیری نکنند، اما اولویت با بهداشتی هاست، البته ممکن است برخی فارغ التحصیل‌های بهداشتی که بیمار هستند تجربه کمتری دارند باید آموزش ببیند و بعد در این کمپین به کار گرفته شوند.

باید روی کیفیت آرد کار کنیم

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه غذا کم کار کرده ایم و اگر در مملکت روی آب و غذا و هوا و خاک خوب کار کنیم، هیچ مشکلی نداریم، ۵٠ درصد نمک نان تا سال ٩٧ کم شده اما به نظرم هنوز نمک نان بالا بوده و علت آن سست بودن آرد است و باید روی کیفیت آرد کار کنیم، از طرفی قوت قالب مردم به دلیل بالا رفتن قیمت برنج نان شده است و باید روی کیفیت نان کار کنیم و کیفیت طبخ و جداسازی سبوس را ارتقا دهیم.

نمکی گفت: مشکل کمبود منابع در کشور نداریم مشکل مدیریتی منابع است و وزارت بهداشت حداقل تاثیر را در پیشگیری دارد ما باید به مدارس و خانواده برویم و کودکی که روزانه چیپس و پفک می‌خورد و به غلط خانواده هزینه می‌کنند و اعتقاد من این است که مملکت را با همین منابع مدیریت کنیم و هنر مدیران این است با منابع محدود مملکت را اداره کنند.

با پول ۸ بیمارستان ۴٠٠ خانه بهداشت عشایری راه اندازی کردیم

وزیر بهداشت افزود: ما با پول هشت بیمارستان ۴٠٠ خانه بهداشت عشایری راه اندازی کردیم تا نگران سلامت زنان باردار و واکسیناسیون کودکانشان نباشند و بیش از سه هزار تخت بیمارستانی با ضریب اشغال ١۵ تا ٣٠ درصدی داریم که شاید می‌توانستیم این هزینه را در بهداشت صرف کنیم.

۳ اولویت وزارت بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون/ ١۵ میلیون فشارخونی در ایران / اگر ٣٠ درصد نمک مصرفی را کم کنیم موفق هستیم

وی درباره تبلیغات کالا‌های مضر سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات باید بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شوند، من به عنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی حرف نمی‌زنم؛ چراکه وزیر بهداشت مردم ایران اعم از اصول‌گرا و اصلاح طلب، مسیحی و کلیمی و همه اقشار هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی‌زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خودم را دارم، بنابراین حرفی که درباره صدا و سیما می‌زنیم حزبی نیست، بلکه ملی است و در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل‌ها باشد، حتما تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می‌دهیم و ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می‌بریم.

پالم به طور کلی از لبنیات حذف شده است

وزیربهداشت درباره موضوعات واردات پالم در کشور گفت: یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد و همکار ما چند سال پیش موجب وحشت مردم از مصرف لبنیات شد، جنجال بر سر پالم در لبنیات هیچ پیام بهداشتی نداشت و همکاران من در برابر واردات پالم ایستاده اند و در ایام نوروز علاوه بر فعالیت همکاران در سازمان غذا و دارو، سه هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت موادغذایی فعال بودند و باید بگوییم که واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به طور کلی پالم از لبنیات حذف شده است.

یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد

وی ادامه داد: روغن‌های پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان ده و مخرب نیست و بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک‌تر است و متاسفانه جمعیت بالایی از کشور از پوکی استخوان رنج می‌برند.

نمکی گفت: متاسفانه غولی از کلسترول ساختند که مردم از مصرف موادی، چون تخم مرغ فرار می‌کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم امریکایی هاست اکر تحرک مناسب داشته باشیم روزی یک تا ۲ عدد تخم مرغ مضر نیست.

وی درباره فعالیت مسئولان فنی کارخانه‌های غذایی و دارویی گفت: اگر مسئول فنی از وظایف خود عدول کند، با او برخورد خواهد شد و حتی او را به دادگاه می‌فرستیم، البته در حال تدوین طرحی هستیم که به گونه‌ای مسئولان فنی حقوق بگیر وزارت بهداشت شوند، اما حقوق آن‌ها از کارخانه‌ها به حسابی در وزارت بهداشت ریخته شود تا به نوعی حقوق بگیر وزارت بهداشت محسوب و از بروز تخلف جلوگیری شود.

۳ اولویت وزارت بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون/ ١۵ میلیون فشارخونی در ایران / اگر ٣٠ درصد نمک مصرفی را کم کنیم موفق هستیم

نمکی درباره افزایش قیمت مواد غذایی و تاثیر منفی آن بر سلامت مردم گفت: اینکه افزایش هزینه‌های موادغذایی موجب بالارفتن هزینه‌های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن‌ها شده است، بیراه نیست و در این زمینه بنده این موضوع را به عنوان وزیر بهداشت در دولت مطرح کردم و قرار شد برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه‌ای حمایتی داده شود.

فرهنگ ما، فرهنگ مراقبت از مردان نیست

نمکی درباره وضعیت فشار خون در مردان مطرح کرد: زنان برخلاف مردان به طور مداوم سلامت خود را ارزیابی می‌کنند، اما سلامت مردان در کشور‌هایی مانند ما مغفول مانده است چرا که فرهنگ ما، فرهنگ مراقبت از مردان نیست.

وزیر بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمپین ملی کنترل فشارخون گفت: در این پویش، اصل کار برعهده استان‌ها گذاشته شده است و قرار نیست دست ‏دانشگاه‌های علوم پزشکی را ببندیم تا بتوانند با شیوه‌های خود و با زبان قابل درک مردمان همان منطقه کار کنند و در نتیجه تشخیص ‏اولویت‌ها بر عهده استان‌ها قرار دارد و از طرفی استان‌ها نباید از حد و مرز‌های استاندارد فراتر بروند و مدیریت مسئله بر عهده ستاد ‏است. ‏

نمکی درباره مضوع کمبود دارو برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا اظهار کرد: مشکلی که برای داروی والزارتان در درمان بیماران مبتلا به فشارخون بالا پیش آمد، ‏مشکلی جهانی بود و امروز کمبود دارو‌های فشار خون بالا در کشور نداریم و اگر مصرف این دارو‌ها بالا برود، آمادگی ‏کامل در این زمینه وجود دارد و اگر قرار باشد بیمار تا آخر عمر دارو مصرف کند و بیماری او کنترل شود باز هم هزینه مصرف داروی او به اندازه سه شب بستری در آی ‏سی یو نخواهد بود.

پایگاه‌های اندازه گیری فشارخون در ١٢۴١ شهر کشور

در ادامه مراسم رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار کرد: در هزار و ٢۴١ شهر پایگاه ثابت و سیار داریم که در نهایت تعداد پایگاه‌ها حدود ٢ هزار و ۶٠٠ پایگاه ایجاد خواهم شد و ١۶ هزار و ۵٠٠ نفر پرسشگر آموزش‌دیده از حوزه بهداشت و درمان هستند که ٢ ساعت آموزش ببیند تا با یک واحد همه فشارخون را اندازه بگیرند و از اهداف بسیج ملی کنترل فشارخون باخبر شوند و از همه ارگان‌ها کمک گرفته ایم و امیدوارم با پتانسیلی که داریم به اهدافمان برسیم.

وی ادامه داد: فشارسنج‌های استاندارد با همکاری معاونت درمان تهیه شده است و سامانه‌ها طراحی کرده ایم که از گوشی هوشمند و تبلت و سامانه‌های بهداشتی برای ثبت بر خط اطلاعات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شورای بسیج ملی فشار خون با دستور وزیر بهداشت و متشکل از هفت کارگروه تشکیل شده و اقدامات اصلی این کمپین بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و روسای دانشگاه‌ها به عنوان رئیس ستاد، فعالیت خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های این کمپین این است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها با ما مشارکت دارند و بسیاری از گروه ها‌ی مختلف مرتبط با سلامت برای حضور در این کمپین اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه اقدامات کمپین کنترل فشار خون از هفته دوم اردیبهشت‌ماه و مصادف با هفته سلامت کلید خورده است، گفت: تا هفته دوم خرداد ماه موضوع آگاه‌سازی مردم جامعه در زمینه کنترل فشار خون انجام خواهد شد و از نیمه خرداد برنامه عملیات اجرایی شروع می‌شود و تا پایان هفته دوم تیر ماه ادامه خواهد یافت و پس از آغاز عملیات، پایش تا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد و در هفته اول مهر ماه که روز جهانی قلب است، نتایج کمپین گزارش می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: هدف ما پایش فشار خون ۲۰ میلیون ایرانی است و حدود ۲۶ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت در سراسر کشور داریم که به عنوان زیرساخت اصلی برای اندازه‌گیری فشار خون در این کمپین استفاده می‌شوند.

وی توضیح داد: در ۱۰۰۲ بیمارستان کشور، ایستگاه‌های سنجش فشارخون ایجاد می‌شود و در ۱۲۴۱ شهر پایگاه ثابت سلامت سیار ایجاد خواهیم کرد که تعداد کل پایگاه‌های برآورد شده به حدود ۲۶۰۰ خواهد رسید.

رئیسی افزود: برای افرادی که دارای فشار خون هستند ۲ فرم ارجاع فوری و ارجاع غیر فوری پیش‌بینی شده است و اگر فردی فشار خون بالا داشت، به صورت فوری ارجاع داده می‌شود و فرم‌های غیر فوری برای افرادی است که بعدا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

لیست کالا‌های آسیب رسان بر سلامت به صدا و سیما داده می‌شود

رئیسی همچنین درباره کالا‌های مضر سلامت و تبلیغات آن‌ها در صدا و سیما گفت: لیست کالا‌های آسیب رسان بر سلامت با امضای وزیر بهداشت به صدا و سیما داده می‌شود و معمولا صدا و سیما آنهارا تبلیغ نمی‌کند و اگر در مواردی تبلیغات صورت گیرد به آن‌ها تذکر می‌دهیم.

همچنین در این مراسم مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره حضور پرستاران در کمپین بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: با توجه به رو به پیری رفتن جامعه ایرانی و از آنجایی که ۹/۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و طی ۳۰ سال آینده در جامعه از هر چهار نفر یک نفر پیر خواهد بود، باید توجه ویژه‌ای به سبک زندکی صحیح افراد شود تا در پیری با مشکلات کمتری مواجه باشند و یکی از این موضوعات مهم مصرف نمک و کنترل فشار خون در جوانان فعلی جامعه است.

وی ادامه داد: حدود ۱۵۰ هزار پرستار و ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری در هزار بیمارستان و ۱۸۴ کلینیک آماده خدمت رسانی در حوزه آموزش و گرفتن فشار خون می‌توانند کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار