مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به پایان فصل اول مرمتگران بدون مرز گفت: در این فصل و فصل دوم کاخ تچر و شورا مرمت می‌شود.

مرمت کاخ تچر و شورا در تخت جمشیدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایان یافتن فصل نخست کار مرمتگران بدون مرز بر اساس تفاهم‌ نامه منعقد شده ۲ سال پیش در پایگاه تخت جمشید آغاز شد، که این همکاری براساس تفاهم‌نامه ۵ ساله است.

وی با بیان اینکه در فصل نخست و فصل دوم کاخ تچر و شورا مرمت می‌شود، تصریح کرد: در این فصل بخشی از کار انجام شد و ادامه کار فصل دوم در مهر و آبان ماه امسال انجام می‌شود که انتظار می‌رود در پایان فصل دوم کار مرمت این ۲ کاخ به پایان برسد.

فدایی با اشاره به مطالعاتی که یک سال قبل بر روی لایه‌های سنگ انجام شده ادامه داد: اگر این لایه‌ها، لایه‌های اورجینال یا رنگ باشد در زمان هخامنشیان بر روی سنگ قرار گرفته و از این رو دارای ارزش است که در این فصل نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: پاکسازی رسوباتی که احتمال می‌رفت، درونشان رنگ باشد با استفاده از دستگاه لیزری که در داخل ایران وجود داشت، انجام و برای نخستین بار لایه‌هایی از رنگ تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه بخشی از همکاری این فصل درباره مستند نگاری ۲ کاخ تچر و شورا بود، افزود: این کار با ابزار دقیق تصویربرداری  انجام شد که پیش از آن نیز کار فتوگرامتری انجام شده بود.

فدایی با تاکید بر اینکه آسیب‌نگاری بخش دیگر کار این فصل مرمتگران بدون مرز بود، اضافه کرد: انجام این کار مستلزم وجود یک کارگاه مطمئن و مجهز است و باید داربست و سقفی ایجاد شود که گروه بتواند هم در ارتفاعات مختلف و هم در سطح زمین کار مرمت و مطالعه را انجام دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر انجام کار‌های حفاظتی در این فصل اظهار کرد: در موضوع حفاظت، ابزار و مواد از ایتالیا وارد شد و کار‌های استحکام بخشی لایه‌های سست نیز با تزریق مواد مرمتی در کاخ تچر و شورا انجام شد.

وی با اشاره به وجود گلسنگ‌ها در تخت جمشید بیان کرد: در این فصل بر روی بخشی از گلسنگ‌ها مطالعات انجام و بخش‌هایی نیز پاکسازی شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

مرمت کاخ تچر و شورا در تخت جمشید توسط مرمتگران بدون مرز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.