نشست خبری مستند مسابقه «خانه ما» امروز سه شنبه ۲۸ خرداد با حضور عوامل این مجموعه در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین افشار تهیه‌کننده مستند مسابقه «خانه ما» در ابتدای این نشست بیان کرد: یک دهه از عمر تولید و پخش این برنامه می‌گذرد و این ماندگاری از سناریونویسی خوب تیم عوامل برنامه است.

وی اضافه کرد: در طول این سال‌ها استودیوی مجزایی به نام استودیوی نوین راه‌اندازی شد که در حوزه مستند-مسابقه فعالیت دارد و کار‌هایی مثل «فرمانده» و «ضدگلوله» هم در آن ساخته می‌شود. سال ۸۹ که فرمانده به عنوان اولین پروژه واقع‌نمایی شروع شد فقط یک تیم داشتیم، ولی با همت و آموزش نیرو‌های دیگر تیم‌های متعددی در استودیوی نوین در حال کار هستند.

مدیرخانه مستند انقلاب درباره «خانه ما» گفت: این مستندمسابقه امسال به فصل هشتم رسید و اکنون عوامل در حال پیش تولید فصل جدید در مشهد هستند. این مهمترین سندتاریخی اجتماعی است که در هر دوره به آن نگاه می شود و شناخت دقیق و درستی از وضعیت مردم را ایجاد می کند. ما در فضای رسانه‌های تصویری تا این میزان به زندگی مردم نزدیک هستیم.

افشار افزود: «خانه ما» سعی دارد زندگی واقعی مردم را در قالب یک سناریو به نمایش بگذارد که در یک نگاه دراز مدت می‌تواند خیلی هم استراتژیک باشد.

وی درباره ساخت مجموعه در شهر‌های مختلف عنوان کرد: تیم تولید این زحمت را به خود می‌دهد تا به شهر‌های مختلف برود و به زودی به مشهد و شیراز هم می‌رود.

این تهیه کننده با اشاره به شرایط اقتصادی شرکت در مسابقه گفت: خانه ما یک سند اقتصادی هم هست، چون ایده آن این بود که با توجه به شرایط جامعه تولید شود. «خانه ما» در سال ۹۲ با کارت هدیه ۵۰۰ هزارتومانی شروع شد و به کارت هدیه ۲ میلیون تومانی رسید و از طرفی جایزه مسابقه هم به ۶۰ میلیون تومان رسید.

افشار همچنین اضافه کرد: خانه ما فرمت ایرانی امیدبخشی است در وضعیت جامعه‌ای که در شرایط روز دلخوری‌های به حقی دارد و اینکه بتوانیم خوب زندگی کنیم یک ویژگی است.

وی با اشاره به پیشنهاد خرید کپی‌رایت این مجموعه از طرف پخش‌کننده‌های خارجی تصریح کرد: شاید فروش این کار خیلی به درد مردم دیگر دنیا نخورد، ولی اکنون پیشنهادی برای خرید فرمت این برنامه وجود دارد و یک فرمت ایرانی بین‌المللی شده است.

افشار در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ساخت برنامه با حضور سیاستمداران عنوان کرد: حضور سیاستمداران در این برنامه آن را به برنامه‌ای دیگر تبدیل می‌کند و ما در «خانه ما» معمولاً سه دسته خانواده از نظر اقتصادی داریم، ولی در نهایت با مردم عادی پیش می‌رویم. 

وی اضافه کرد: کشور ما استعدادهای متنوعی برای لذت بردن دارد و مهم ترین شاخصه برنامه این است که فرمتی از جنس فرمت ایرانی امیدبخش و رویاپردازانه دارد تا به ما انگیزه زندگی بهتر را بدهد. فرمتی که بین المللی هم هست و برای مردم فارسی زبان منطقه جذابیت دارد. بنابراین به جایی رسیده که می خواهند این فرمت را از ما خریداری کنند.

افشار در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این موضوع گفت: اخیرا دو سه پخش کننده بین المللی سراغ ما آمده اند و خواسته اند دفترچه راهنمای این برنامه را از ما بگیرند، مثل فیلمنامه که در عرصه فیلم و سریال خرید و فروش می شود، پخش کننده های عرصه رئالیتی شو نیز سراغ دفترچه راهنمای برنامه ما آمده اند و در خصوص واگذاری رایت و خرید و فروش آن امسال به نتیجه اجرایی می رسیم.

از خانه ما تا خانه آقازاده ها

تهیه کننده «خانه ما» در پاسخ به اینکه ساخت «خانه ما» از زندگی سیاست مدارها تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر، توضیح داد: ما در اتاق طراحی برنامه این موضوع را به اشتراک گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین کاری «خانه ما» را به یک برنامه دیگر تبدیل می کند. ما اینجا با مردم عادی طرف هستیم و مهم ترین ویژگی همین عادی بودن خانواده ها است اما آنگونه از فرمت اصلی خود فاصله می گیریم. شاید به برنامه دیگری نیاز داریم که مثلا خانه آقازاده ها نام داشته باشد و در آن به چنین امری بپردازیم.

در ادامه عمادی کارگردان برنامه با بیان اینکه ادعای ما این است که مهمانان ما سفارشی نیستند و خودشان هستند، تاکید کرد: گاهی از حضور خانواده ها، نحوه صحبت کردنشان، شوخی هایشان و... تعجب می کنیم که چطور اینقدر مقابل دوربینی که بنا است به واسطه آن میلیون ها نفر آنها را ببینند، اینقدر راحت هستند. گاهی خود ما آنقدر به حریم خصوصی آنها نزدیک می شویم که در پخش مجبور به ممیزی می شویم اما علی رغم تمام محدودیت ها بدون لطمه زدن به ارزشها جلو آمده ایم.

وی افزود: ما برخلاف رئالیتی شوهای خارجی در نمونه ایرانی حریم خانواده ها را رعایت می کنیم که این یکی از مهم ترین دستاوردهای «خانه ما» است که با همه محدودیت های فرهنگی، ملی و مذهبی کار را برای جامعه ای که حیا برای همه بسیار با ارزش است بدون لطمه زدن به این ارزش ادامه داده ایم.

این مستندساز ادامه داد: ما دوربین برنامه را به آشپزخانه می بریم، شوخی عروس و مادرشوهر را نمایش می دهیم و جزئیات دیگر زندگی خانواده ها را مقابل دوربین می آوریم.

حسام اسلامی نیز در خصوص میزان واقعی بودن حضور خانواده ها مقابل دوربین بیان کرد: واقعی بودن یک امر نسبی است و در همین جلسه خودمان به صرف حضور عکاسان ممکن است کاملا خودمان نباشیم. بنابراین اینکه همیشه دوربین رفتار را تغییر می دهد، نمی شود انکار کرد اما ما موفق شده ایم از این مرحله عبور کنیم.

افشار در این زمینه گفت: یکی از مهارت های بچه های استودیو این است که می دانند چگونه رفتار کنند تا دوربین ضایع نباشد و به چشم نیاید که ما حریمی را شکانده ایم و وارد زندگی مردم شده ایم.

«خانه ما» آیینه ای از شهرها و قومیتها

عمادی یادآور شد: ما همواره تلاش می کنیم شخصیتها مقابل دوربین راحت باشند و خودشان را به نمایش بگذارند، همچنین هر کدام از آنها به شکلی منعکس کننده سبک زندگی اقلیم و قومیت ها هستند و «خانه ما» را می توان آیینه ای از شهرها و قومیتها دانست.

وی افزود: اخیرا دوستی که خودش خوزستانی ساکن تهران است می گفت برای من جذاب ترین بخش این برنامه این است که یک تبریزی چطور مهمانی می دهد و مدل سفر کردن یک شیرازی چگونه است. به ویژه که من امکان معاشرت با این افراد از نزدیک  ندارم و «خانه ما» این فرصت را به ما می دهد.

امکان تحقق بخشیدن به «اگر می شود»

این کارگردان با اشاره به دو فصلی که خانواده ها ماموریت نجات دنیا را داشتند، ادامه داد: در این فصل ایده های جالبی به ما رسید و خانواده ها فرصت داشتند به «اگر می شودها» تحقق ببخشند؛ مثلا مشت و مال دادن آدمها در پارک، شستن قبرهای قبرستان یا زندگی کردن در غار و دوری از تکنولوژی اتفاقاتی نیست که در زندگی روزمره با آنها روبرو باشیم.

اسلامی تاکید کرد: یکی از کلیدواژه های خانه ما فرهنگ عامه است و سراغ زندگی آدمهایی می رود که به نظر می رسد جز جرأت ثبت نام در برنامه ویژگی عجیب و غریبی ندارند و در یک ماه بخش زیادی از زندگیشان ثبت می شود. مدل آشپزی، رابطه پدر و مادر، نوع مهمانی گرفتن و.. آنها ثبت می شود که خود این تصاویر می تواند منبع پژوهش باشد.

وی یادآور شد: ما برای سری قبل دوست داشتیم اختتامیه را وسط شهر بین مردم بگیریم اما امکان این کار به وجود نیامد. اما این بار در تلاش هستیم با برنامه ریزی جدی حتما اختتامیه فصل شیراز که البته جزئیات آن بعد از پخش برنامه و جمع آوری آرای مردمی مشخص خواهد شد، در بین مردم برگزار شود.

«خانه ما» قصه جذاب زندگی معمولی ترین آدمها را بیرون می کشد

عمادی در بخش پایانی سخنان خود گفت: طبیعی است آدمها ترجیح بدهند محمدرضا گلزار یا امین حیایی را در تلویزیون ببینند اما برنامه با شیوه به تصویر کشیدن خانواده های کاملا معمولی که نه اعضایش رتبه برتر کنکور هستند نه بلد هستند تمساح بگیرند، پربیننده شده و «خانه ما» قصه جذاب زندگی معمولی ترین آدمها را بیرون می کشد که این جزو سخت و جذاب ترین بخشهای کار است.

وی افزود:«خانه ما» آدمهای معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل کرد اما می بینیم این برنامه به خاطر فقدان ستاره از سوی رسانه ها کمتر موردتوجه قرار می گیرد و اهالی رسانه هم دنبال کسانی هستند که اصطلاحا لایک خورشان بیشتر باشد اما امیدوارم اصحاب رسانه به موج ستاره پروری دامن نزنند.

افشار گفت: ای کاش مسئولان دغدغه داشته باشند که به مردم نزدیک شوند. اگر از سرمایه خوبی برخوردارند به فکر مردم هم باشند و کسب و کاری برایشان راه بیندازید نه اینکه فقط دلالی کنند. هرچه آنها دارند از مردم و به خاطر مردم است و طبیعتا باید دغدغه بیشتری نسبت به مردم داشته باشند.

گفتنی است فصل جدید مستند مسابقه پرمخاطب «خانه ما» از 30 خرداد در ۱۰ قست ۵۲ دقیقه ای پنجشنبه شب‌ها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم سیما روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مستند ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۸ دی ۱۴۰۰
خیلی حس خوبی بهم میده این برنامه و وقتی نگاهش میکنم احساس میکنم که واقعا بیش خانواده ها هستم و خوشحالم همیشه برای عوامل و خانواده های این برنامه دعای خیر میکنم که این برنامه رو ساختند از همینجا به تمام عوامل مستند مسابقه خانه ما خداقوت و خسته نباشید میگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
خیلی دوست دارم این مسابقه رو