به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به محتوای آموزشی هماندیشی با اساتید دانشکدههای علوم تربیتی اظهار کرد: تمام نظرات و پیشنهادات اساتید را یادداشت کردم و از فردا موارد را بهطور حوزهای به معاونتهای مربوطه ارجاع خواهم داد.
وی افزود: هدف از تشکیل جلسه هماندیشی با صاحبنظران علوم تربیتی استفاده از دانش و تجربه اساتید است و در همین راستا در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس با ٧٠ استاد از دانشکدههای معماری کشور جلسه داشتیم و توانستیم از نظرات علمی و مهارتی اساتید استفاده کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه معتقدم با حضور صاحبنظران میتوانیم به کیفیت دست پیدا کنیم، تصریح کرد: اساتید معماری در خصوص فضاهای آموزشی، نشاط در مدارس و کالبد مدرسه با توجه به تمام ساحتهای سند تحول بنیادین صحبت کردند و قرار شد ۵ تن از اساتید، رابط دانشگاهها با سازمان نوسازی مدارس باشند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه در حال حاضر شکافی وجود دارد که البته روزبهروز کم میشود، گفت: معمولاً صاحبنظران، مدیران را افراد کم اندیشه و تنها اجرایی میشناسند و برعکس مدیران، صاحبنظران را فرشته و آسمانی با تئوری محض میدانند.
حسینی بابیان اینکه شاگردی صاحبنظران علوم تربیتی را در حوزههای پژوهشی و آموزشی کردم، اذعان کرد: باید واقعیتها را ببینیم و در مدیریت طوری عمل کنیم که به زمین نچسبیم و اگر باتجربه و دانش خود، یک کار را برای ما مدیران اجرایی مشخص کنید در همان مسیر اقدام خواهیم کرد و با این منابع میتوان به کیفیت و بهرهوری رسید.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: در حال حاضر از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم ۱۲۹۰۰ ساعت آموزشی داریم که در مقایسه با میانگین جهانی که ۸۰۰۰ ساعت بوده، بسیار زیاد است؛ در کشورهای دیگری این فاصله ۸۰۰۰ ساعت تا ۱۲۹۰۰ ساعت را با برنامههای مهارتی مانند نقاشی، شادی و غیره برنامه ریزی میکنند.
حسینی تأکید کرد: اگر در مدارس برنامههای مهارتی و تربیت تمام ساحتی را نداشته باشیم، نظام آموزشی با سند تحول بنیادین پیش نرفته است و البته در حال حاضر کلاسهای مدارس باتربیت تمام ساحتی فاصلهدارند و متأسفانه کنکور زدگی را داریم و دانشآموز در برابر آموزش مقاومت میکند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: در علوم اجتماعی مفهومی به نام سرمایه تاریخی داریم، اما در حال حاضر این سرمایه را نداریم و از آن استفاده نمیکنیم و مدام در نفی همدیگر هستیم.
حسینی بیان کرد: تصمیم داریم که با کمک شما صاحبنظران، مدیریت تصمیمگیری مبتنی بر دانش را راهاندازی کنیم چراکه در حال حاضر سازمانها اینگونه نیستند آنقدر گرفتاری و مشکلات زیاد در سر راه دارند که فرصت اندیشه کردن ندارند.
وی آموزشوپرورش را فرا وزارتخانه دانست و گفت: آموزشوپرورش با انبوهی از مشکلات مواجه است و از شما میخواهم که در طراحی ساز وکار نظام مدیریت تصمیمگیری مبتنی بر دانش به ما کمک کنید.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه در آموزشوپرورش کارگروههای مختلفی داریم، اذعان کرد: معتقدم که پژوهش جدید انجام نگیرد هرچند که پژوهش لازم است، اما در حال حاضر باید پژوهش خوانی داشته باشیم و از پژوهشها اصول مدیریت را استخراجکنیم و پژوهشها را به کارگروههای مختلف ارجاع و ارتباط دهیم تا هر پژوهشی که انجام میگردد یک خلاصه مدیریتی داشته باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: از صاحبنظران میخواهم نکاتی را که در آموزشوپرورش کمتر توجه کردهایم و جهتگیریها و خلأهایی که ازنظر شما اولویتدارند را به ما نشان دهید؛ در حال حاضر آموزشوپرورش از ظرفیت علمی خوبی برخوردار است؛ دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم و در دانشگاه شهید رجایی ۲۰۰ رشته فنی حرفهای و کاردانش داریم که این دانشگاه متولی تأمین منابع نیروی انسانی در این رشتهها است.
حسینی تأکید کرد: شورای تحقیقات آموزشوپرورش خیلی مؤثر بوده است و تلاش میکنیم این شورا دوباره زنده و شروع به کار کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش در پایان اظهار کرد: شایداین به نظر برسد که نشست هم اندیشی جلسهای نمادین است، اما باید در نظر داشته باشیم که برای رشد و توسعه در جامعه سه مرحله نیاز است در مرحله اول نمادینه سازی که در آن ما به صاحبنظران نیاز داریم؛ در مرحله دوم ستادینه سازی است که رویهها، ستادها و روشهای نظامند را پیدا میکنیم و در مرحله سوم نهادینه سازی اتفاق میافتد تا تفکر نهادینه شود.
انتهای پیام/
مثلا هنوز دانش آموز شنيدن و حرف زدن انگليسي رو ساد نگرفته املا و ديكته يادش ميدن انگار كه بچه آدم اول ديكته و املاي كلمات رو ياد ميگيره بعد حرف زدن و جواب دادنو