حل مشکل جاده های کهگیلویه و بویراحمد در گرو تامین اعتبار است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کوهستانی بودن جغرافیای استان و هزینه بالای راهسازی گفت: حل مشکل جاده های آن در گرو تامین اعتبار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،محمد حسین نصیری راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزینه ساخت جاده فرعی در استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد چهار برابر استانی مانند اصفهان است و از طرفی هزینه نگهداری از جاده‌های کوهستانی نیز نسبت به سایر جاده‌ها بیشتر است چنانچه هنوز ماشین آلات راهداری درگیر بازگشایی برخی محور‌هایی هستند که در سیل فروردین ماه آسیب دیده اند.

وی با اشاره به رانش کیلومتر ۲۵ جاده یاسوج به شیراز در بارندگی‌های فروردین ماه گفت: این مسیر با تلاش ۳۰ نیروی راهدار و با سه هزار و ۵۰۰ نفر ساعت در ۱۰ روز زیر بار ترافیک رفت.

نصیری افزود: با اینکه پس از تثبیت مسیر، مجبور به آسفالت آن شده ایم و به رغم اینکه تمامی تمهیدات ایمنی در این ۲۰۰ متر رعایت شده، اما از نظر ما مسیر استاندارد لازم را ندارد و همچنان شاهد تصادفاتی در آن هستیم.

وی ادامه داد: برای عملیات خاکبرداری این مسیر بیش از ۱۵ میلیارد ریال و برای ساخت پل، دیوار حائل و سایر بخش‌های فنی که دچار رانش شده بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

نصیری راد تاکید کرد: جاده یاسوج شیراز برای ترافیک سبک طراحی و پیش بینی شده بود و طرح مطالعاتی نداشته است و در حال حاضر مسیر ۱۵ کیلومتری پریکدان تا گنجگان در این جاده هر لحظه مستعد رانش است.

اعتباری بابت جبران خسارت سیل تخصیص داده نشد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه این نشست با تشریح میزان خسارت سیل فروردین ماه به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ریالی بابت جبران خسارت ناشی از سیل تخصیص نشده است.

نصیری ادامه داد: در سیل امسال به بیش از هزار کیلومتر راه استان، یک هزار ابنیه فنی، خسارت وارد و ۱۰ دهنه پل نیز تخریب شد.

وی اضافه کرد: راه ارتباطی ۲۱۰ روستای استان و بیش از ۷۰ دهنه پل بازگشایی شد که هزینۀ اجاره ماشین آلات راهداری برای انجام این عملیات بالغ بر ۵ میلیارد ریال شد، اما تا کنون هیچ اعتباری به این حوزه اختصاص داده نشده است.

نصیری راد تاکید کرد: در صورتی که در فصل کاری اعتبارات تزریق نشود در فصل بارش، استان با مشکل جدی مواجه می‌شود.

کاهش آمار فوتی در ۲ ماهه اول سال

وی گزارشی از فوتی‌های ناشی از تصادفات در کشور و استان ارائه کرد که بر اساس آن فوتی‌های ناشی از تصادفات در کل کشور ۱.۲ افزایش داشته است که استان کهگیلویه و بویراحمد در جاده‌های درون شهری کاهش ۱۹.۳ درصد، در جاده‌های روستایی ۴۵.۲ درصد کاهش و در مجموع راه‌های برون شهری و روستایی در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن نیز ۱.۳ درصد کاهش داشته است.

به گفته نصیری راد کهگیلویه و بویراحمد در ۲ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش فوتی داشته است که استان در کاهش تصادفات برون شهری در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، در ردیف ۱۲ کشوری و در کاهش تصادفات درون شهری در رتبه ۷ کشوری قرار گرفته است.

رفع نقاط حادثه خیز در گرو تأمین اعتبار

نصیری راد با اشاره به موقعیت کوهستانی استان گفت: هزینه احداث هر کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد چهار برابر یک کیلومتر راه در استان اصفهان است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کوهستانی، نقاط حادثه خیز زیادی در استان است که اعتبار حذف نقاط حادثه خیز باید از محل اعتبارات تملک دارایی‌ها تأمین شود؛ اما تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

نصیری راد گفت: با وجود اینکه اعتباراتی پرداخت نشده از سال ۹۲ تا ۹۷، تعداد ۱۰۳ نقطه پرهزینه دیربازده با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و ۳۱۱ نقطه کم هزینه زودبازده رفع و اصلاح شده است.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۸۰ کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان ۱۸۹ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۳ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار ۲۹۲ کیلومتر روستایی است.

نصیری راد افزود: امسال ۶۷ نقطه حادثه خیز پرهزینه دیربازده در سطح راه‌های استان از سوی پلیس راه مشخص و اعلام شده که برای رفع آن‌ها حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

راهداری تقصیری نداشت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تصادف آب حیات که منجر به فوت ۸ نفر شد، تاکید کرد: طبق گزارش پلیس راه، سهم تقصیری به راهداری داده نشده است.

وی گفت: این محور، راه فرعی درجه یک است که دارای شیب و پیچ‌های زیادی است و برای ایمن سازی آن در بسیاری از نقاط علاوه بر نصب گاردریل از خاکریزی استفاده شده است.

نصیری راد گفت: محور  یاسوج- چرام  بر اساس مطالعات اصولی و کارشناسی اجرا نشده است و به علت واقع شدن در حریم خط فشار قوی گاز امکان بازگشایی و اصلاح و ایمن سازی اصولی وجود ندارد.

ناوگان سواری عمومی فرسوده است

وی افزود: ۱۰۲۶ دستگاه کامیون باری عمومی با میانگین عمر ۱۱،۱۱ سال، ۷۲ دستگاه اتوبوس با میانگین عمری ۷.۹۶ سال، ۹۲ دستگاه مینی بوس با میانگین عمری ۲۲.۴۷ سال، یک هزار ۹۲۷ دستگاه ناوگان باری کار جابجایی و انتقال بار و مسافر استان را انجام می‌دهند که این ناوگان استان جوان‌تر از ناوگان کشوری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۷۱۰ دستگاه خودروی سواری عمومی با میانگین عمر ۱۰،۱۳ سال فعالیت دارند که یکی از مشکلات استان در حوزه تصادفات، فرسودگی و بالا بودن عمر این ناوگان نسبت به میانگین کشوری است.

نصیری راد اضافه کرد: میانگین عمر ماشین آلات راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۳۰ سال است و برای راه اندازی بخشی از تجهیزات و ماشین آلات بیش از ۱۳ میلیارد ریال اعتبار لازم است به گونه‌ای که برای خرید لاستیک خودرو‌های راهداری استان مشکل وجود دارد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.