نخستین همایش ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی دیشب با حضور ورزشکاران و مرشدانی از سراسر کشور در پارک سلامت سبزوار برگزار شد.

برگزاری همایش ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کشور در سبزواربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی نقیب زاده سرپرست هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار در این همایش گفت: شهرستان سبزوار از قطب‌های رشته ورزشی زورخانه‌ای و پهلوانی کشور است و تاریخ این رشته ورزشی در این منطقه به زمان نهضت سربداران می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون  ۳۰ مرشد برجسته در سبزوار حضور دارند که برخی از آن‌ها در سطح کشوری و بین المللی هستند افزود: در سبزوار ۳۰۰ ورزشکار پهلوانی و زورخانه‌ای در رده‌های سنی نونهالان تا پیشکسوتان در شش زورخانه این شهر فعالیت دارند.

سرپرست هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار گفت: ورزش زورخانه‌ای با اقتدا به حضرت علی (ع) جایگاه والایی در ترویج فرهنگ پهلوانی دارد و ورزشکاران این رشته علاوه بر قدرت جسمانی، به صفات اخلاقی توجه داشته و از نظر تقوا، سخاوت و بخشش سرآمد هستند.

نقیب زاده افزود: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه‌ای از زمان نهضت آزادیبخش سربداران در برابر مغولان در این منطقه ریشه دوانیده و 'عبدالرزاق' مؤسس نهضت سربداران که خود پهلوانی نامدار بود در آن زمان ورزشگاه‌هایی برای تمرین، آمادگی و پرورش روح و جسم سپاهش برای رزم در مقابل عناصر بیگانه ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: حرکاتی همچون گرز، کمان و سپر، میل و ضرب، شنو، پازدن و چرخ زدن نماد‌های ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی است.

در پایان این مراسم از ورزشکاران و مرشدان پیشکسوت و قهرمان شهرستان سبزوار قدردانی شد.
 
انتهای پیام//ا.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.