امید گفت: نظام مدرک سالاری در کشور ما حاکم است و این موضوع عامل ورود مسقیم دانشجویان به رشته‌های کارشناسی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در نشست خبری این دانشگاه که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نسخه‌های حل مشکل بیکاری کشور و ارتقای میزان اشتغال، آموزش‌های مهارتی است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در قانون ششم توسعه مهارت آموزی ذکر شده است، اما هنوز همچنان این دوره‌ها مغفول مانده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به تعداد دانشجویان گفت: متاسفانه تعادل دانشجویان مهارتی کشور در دو دانشگاه علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای کمتر از ۶۰۰ هزار نفر است.

قادریم که نیاز کشور به دانشجویان مهارتی را برطرف کنیم

امید اظهار کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی قادر هستیم که نیاز کشور به دانشجویان مهارتی را برطرف و تمام یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه گرایش داوطلبان به رشته‌های مهارتی کم است، گفت: همچنان نظام مدرک سالاری در کشور ما حاکم است و این موضوع سبب می‌شود دانشجویان ما مستقیما به رشته‌های کارشناسی بروند.

ارزان‌ترین دانشگاه کشور هستیم

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی ادامه داد: ما ارزان‌ترین دانشگاه کشور هستیم، اما باز هم دانشجویان برای آموزش مهارتی باید ۵ میلیون تومان را خودشان پرداخت کنند و با وجود آنکه از مجلس و دولت خواسته‌ایم که بخشی از بودجه آموزشی را بدهد، اما هنوز موفق نشده‌ایم ما از آن‌ها خواستیم ۳۰ درصد مبلغ آموزش دانشجویان مهارتی آن هم عده خاصی از دانشجویان که در رشته‌های مورد نیاز دولت و در مناطق محروم تحصیل می‌کنند را بدهند.

امید با بیان اینکه در چند دهه اخیر گرایش جوانان به کار‌های نظری بیشتر شده است، گفت: رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی به مهارت احتیاج دارد، اما ما می‌توانیم از ۳۰ درصد دانشجویی تعیین شده در قانون هم پیش‌تر برویم و ۵۰ درصد دانشجویان مهارتی مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

وی گفت: دوره‌های مخصوص برای سربازان را تدوین کرده‌ایم تا بتوانند وارد رشته‌های مهارتی شوند، اما هنوز در این رابطه با ستاد نیرو‌های مسلح به نتیجه نرسیده‌ایم.

تعداد مراکز نوآوری کشور به ۱۲۹ عدد رسیدند

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه توسعه کیفی دانشکاه در دستور کار است، اظهار کرد: تعداد مراکز نوآوری کشور به ۱۲۹ عدد رسیدند و اغلب آن‌ها فعال هستند، در نقاط مختلف کشور رویداد‌های فناورانه مختلفی برگزاری شده است و با هدف هر مرکز علمی و کاربردی یک مرکز فناوری پیش می‌رویم.

امید ضمن اشاره به برگزاری آزمون متمرکز گفت: برخی از دروس دارای آزمون متمرکز شدند و ما آن را بصورت پایلوت در استان البرز پیش بردیم، و در راستای توسعه این برنامه در استان آذربایجان شرقی، قم، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و دو استان دیگر آزمون متمرکز برگزار شد و در نیم سال اول ۹۸-۹۹ در تمام کشور این طرح اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: در راستای برگزاری آزمون متمرکز سرفصل‌های درسی دیده شدند و تعداد۲۰ کتاب به عنوان منبع درسی شناخته شده‌اند و بر اساس توافق دانشگاه علمی و کاربردی و مرکز نشر دانشگاهی کتاب‌هایی مختلف بصورت نرم افزاری و رایگان در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به نیم سال اول ۹۸-۹۹ گفت: از یک سال پیش ساماندهی مدرسان را دستور کار قرار دادیم و تقریبا این برنامه انجام شده و از ابتدای مهر ۹۸ تنها مدرسانی قادر به همکاری با ما هستند که مسیر جذب را در هیئت‌های اجرایی طی کرده باشند.

ساماندهی مدرسانی که نیروی استخدامی دانشگاه نیستند

امید ادامه داد: با تصویب آیین نامه اجرایی جذب مدرسانی که البته نیروی استخدامی دانشگاه نیستند هم ساماندهی می‌شوند و کد مدرسی مخصوص به خود را دریافت می‌کنند؛ مدرسان قبلی هم تا پایان تیر ماه فرایند بررسی وضعیت آن‌ها به اتمام می‌رسد و از مهر ۹۸ تنها مدرسانی که صلاحیت داشته باشند جذب خواهند شد.

وی درباره محیط کار مناسب اظهار کرد: شرط یادگیری آموزش مهارتی محیط کار است، اما در گذشته برخب از مراکز محیط کار نداشتند و به همین دلیل از این به بعد تنها دستگاه‌هایی که محیط کار داشته باشند می‌توانند تقاضای دانشگاه علمی و کاربردی داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: تا مهر ۹۸ این مراکز مهلت دارند با دستگاه‌هایی که محیط کار داشته باشند قرارداد امضا کنند.

در سال جدید ۱۵ درصد آزمون ها متمرکز می‌شوند

امید تصریح کرد: در سال جدید حداقل ۱۵ درصد آزمون‌های ما متمرکز می‌شوند، مراکز دارای محیط کار می‌شوند، مدرسان صلاحیت دار جذب می‌شوند و ارتقای کیفیت دانشگاه درحال نشان دادن خود است؛ در گذشته و بر اساس نظرسنجی انجام گرفته متوجه شدیم تنها ۲۰ درصد فارغ التحصیلان ما شغل مرتبط دارند، اما اکنون این میزان به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد رشته‌های ما زیاد است اظهار کرد: انتظار ما این است که دانشجویان براساس علاقه شغلی که دارند رشته خود را انتخاب کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در باره ارزیابی مدرسان گفت: تنها ۲۰ درصد ارزیابی اساتید باقی مانده است که آن هم تا پایان این ماه به اتمام می‌رسد و بر اساس آمار متوجه شده‌ایم که ۳۰ درصد مدرسان نتوانستند حد نصاب مورد توجه دانشگاه را کسب کنند.

وی تصریح کرد: تعداد مراکز آموزشی ۶۰۰ عدد است و برخی از مراکز منحل شدند، برخی دیگر خودشان علاقه به ادامه کار نداشتند و برخی را هم خودمان منحل کردیم و کمتر از نیمی از آن‌ها محیط کار کامل ندارند.

امید با اشاره به سطح بندی مراکز علمی و کاربردی گفت: سال حدود ۵۰۰ مرکز در ۴ سطح رتبه بندی شدند و آن‌هایی که در رتبه ۴ قرار گرفتند یکسال مهلت داشتند تا ایرادات خودرا بر طرف کنند و رتبه بندی دوم اکنون درحال برگزاری است، اگر ۷۰ مرکزی که سال گذشته در رتبه ۴ قرار داشتند بازهم در این رتبه بمانند از چرخه آموزش عالی خارج می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی ادامه داد: سال گذشته مرکز سطح یک نداشتیم، اما امسال مراکز سطح یک هم معرفی می‌شوند و آن‌ها امتیازاتی دریافت می‌کند و آن‌ها بالاسری ۱۵ درصدی را پرداخت نمی‌کنند و ۱۰ درصد آن را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آیین نامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم گفت: هرسال جذب مدرسان داریم و این کار تا شهریور انجام می‌شود و اگر تا این زمان مدرسان جذب نشوند دی ماه این کار را انجام می‌دهیم.

امید با اشاره به اساسنامه مراکز علمی و کاربردی بیان کرد: اساسنامه این مراکز روز‌های پایانی خود را طی می‌کند و سری اول مراکزی که باید اساسنامه دریافت می‌کردند به تایید شورای گسترش وزارت علوم رسید و می‌توانند از امتیازاتی که دولت برای آن‌ها قرار داده است، استفاده کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: حدود ۲۸۰ مرکز خصوصی وجود دارد و ۲۷۰ مرکز برای اساسنامه اقدام کردند.

وی درباره مراکز فناوری گفت: از سال ۹۶ بحث فناوری در اولویت کار ما قرار گرفت و برای امجه مراکز در بحث نوآوری و کارآفرینی کار کنند از وزارت علوم مجوز گرفته شد و بر اساس آخرین آمار ۱۲۹ مرکز فناوری وجود دارد.

ورود به عرصه فناوری در رشته‌های فرهنگ و هنر و خدمات جا نیفتاده  است

امید ادامه داد: هدف گذاری ما از سال ۹۷ آغاز شد، اما متأسفانه هنوز ورود به عرصه فناوری در رشته‌های فرهنگ و هنر و خدمات جا نیفتاده است و بخش زیادی از کار را امسال ادامه می‌دهیم

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی درباره جذب در این مراکز گفت: دانشجویان مراکز علمی و کاربردی ایده‌های خودرا در مراکز نوآوری ارائه می‌کنند و اکنون حجم قرارداد‌های ما در این مراکز بالا رفته است.

۳۲۰ مرکز وابسته تا پایان شهریور تعین و تکلیف می‌شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: مراکزی که بر اساس قانون به آن‌ها مهلت داده شد که تا پایان شهریور ماه تعیین و تکلیف کار خود را انجام دهند و اگر شرایط واگذاری را پیدا کردند واگذار می‌شوند، در غیر این صورت مراکز منحل می‌شوند و دانشجویانشان به مراکز معین منتقل می‌شوند و تعداد مراکز ۳۲۰ عدد است.

امید درباره رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی بیان کرد: فراخوان داده‌ایم که تمام مراکز، دستگاه‌های دولتی و صنوف درباره رشته‌های دانشگاهی ما نظر بدهند که کدام یک باید منحل شوند و در بهمن ۹۸ رشته‌ها بر اساس طرح جدید دانشجو می‌گیرند.

در سال تحصیلی جدید رشته‌های پر متقاضی را اعلام می‌کنیم

وی افزود: در سال تحصیلی جدید رشته‌های پر متقاضی را اعلام خواهیم کرد و اگر گرایش به رشته‌های فنی بیشتر شود اشتغال زایی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به بحث بین المللی شدن داشنگاه بیان کرد: سال گذشته به دلیل تحریم‌های موجود نتوانستیم در بحث بین الملل سازی وارد عمل شویم و امسال بار دیگر با کشور آلمان و در مرکز کیش در رشته‌های مهندسی و گردشگری بحث بین المللی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ تير ۱۳۹۸
دانشگاه علمی کاربردی یکی از مراکزی هست که مدرک محوری رو در کشور زیاد کرد فرد بدون کنکور با هیچی سواد وارد دانشگاه میشه یه مدرک میگیره و بعد در محیط کار کسی که با زحمت مدرک گرفته رو برای افزایش دستمزد به علت مدرک توی دردسر میندازه و برای سمت گرفتن هم مدعی هستند