این که جز چند روزنامه و نشریه زرد انگلیسی، کسی در بریتانیا چندان معترض توهین رئیس‌جمهوری آمریکا به عروس آمریکایی خاندان سلطنتی نشد دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده به انگلستان، فارغ از همه جنجال‌های به وجود آمده، نکته‌ای که از نظر‌ها دور ماند و روی آن مانور چندانی داده نشد، توهین ترامپ به عروس آمریکایی خاندان سلطنتی یعنی مگان مارکل بود.

زوال خاندان سلطنتی از ادوارد تا هری!


بیشتربخوانید: گستاخی مگان مرکل باعث بروز مشکلات برای خانواده سلطنتی شد


ماجرا از این قرار است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده قبل از سفر به لندن طی گفتگو با یک نشریه انگلیسی از همسر شاهزاده هری انتقاد کرده و مگان مارکل را بابت این‌که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ٢٠١٦ به او لقب زن ستیز داده بود، «حال به هم زن» توصیف کرد. اما واکنش‌ها به این توهین چه بود؟ تقریبا هیچ!

کاهش حساسیت روی ملکه و مابقی

این که جز چند روزنامه و نشریه زرد انگلیسی، کسی در بریتانیا چندان معترض این توهین رئیس‌جمهوری آمریکا نشد، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، اما قطعا یکی از مهمترین آن‌ها را باید کاهش حساسیت مردم، رسانه‌ها و حتی سیاستمداران انگلیسی روی خاندان سلطنتی ارزیابی کرد. زمانی بود که در انگلستان حتی صحبت‌کردن از اعضای خاندان سلطنتی و نام‌بردن از آن‌ها تابع آدابی خاص بود و کسی نمی‌توانست یا به خود اجازه نمی‌داد شأن شاه، ملکه، پرنس‌ها و پرنسس‌ها را مورد خدشه قرار دهد، اما به نظر می‌رسد این حساسیت رفته‌رفته زایل شده تا جایی که امروز توهین به ملکه هم دل کمتر انگلیسی‌ای را به درد می‌آورد، چه برسد تحقیر و استهزای اعضای درجه دو و سه خاندان سلطنتی! اگر بخواهیم مقصر این وضع را پیدا کنیم، قطعا خارج از محدوده اعضای این خاندان نباید دنبال کس دیگری بگردیم.

معامله تخت سلطنت بریتانیا با عشق

ازدواج شاهزاده هری با مگان مارکل، بازیگر بیوه آمریکایی که از قضا ٣سالی هم از جناب شازده بزرگتر است، اگر ٥ دهه قبل اتفاق می‌افتاد، ممکن بود باعث بروز یک جنگ داخلی در قلمرو بریتانیا شود، اما امروز انگلیسی‌ها از آن با خنده یاد می‌کنند. پس بی‌دلیل نیست که اظهارنظر ترامپ و توهین او به عروس ملکه هم باعث برآشفتگی کسی نمی‌شود، چه آن‌که ظاهرا دیگر کسی در انگلستان برای این فامیل پرمدعا تقدسی قایل نیست.

حالا شاهزاده هری امروز را بگذارید مقابل ادوارد هشتم پادشاه انگلستان که از قضا امروز زادروز اوست. ادوارد هشتم که ١٢٥‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٢٣ ژوئن ١٨٩٤ در ریچموند به دنیا آمد، ٨٣‌سال پیش در پی مرگ پدرش جرج پنجم بر تخت سلطنت نشست. اما تمایل او برای ازدواج با یک بیوه آمریکایی (درست مثل پرنس هری) آشوبی در انگلستان برپا کرد که فقط دو راه پیش‌پای شاه جوان باقی ماند: ترک معشوق یا ترک سلطنت! و شاه ادوارد دومی را برگزید. پس از او برادرش جرج ششم (پدر ملکه فعلی) بر تخت نشست و ادوارد تا پایان عمر تنها با عنوان فرمالیته «دوک ویندسور» به زندگی ادامه داد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.