ترامپ با وجود ساقط شدن پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری گلوبال هاوک، پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط را داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فقط دو روز کافی بود تا دونالد ترامپ پس از واژگون شدن پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک، به ایران پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط را بدهد؛ پیشنهادی معنادار و طعنه‌زننده به کسانی که راه پیشرفت کشور را نه در مقاومت بلکه در سازش و مذاکره می‌دانند. ادامه گزارش، کاوش در منطق مقاومت است؛ همانی که امروز ما را به مخاطب محترم جهان تبدیل کرده است.

میوه «منطق مقاومت» / شکاف در هیات حاکمه آمریکا


بیشتربخوانید: توئیت بازی ترامپ پس از تحقیر ارتش آمریکا / تقلای نافرجام آل سعود برای حمله انگلیس به ایران


از فشار آمریکا تا تعلل اروپا
بیش از یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام می‌گذرد. در این بیش از یک سال، آمریکایی‌ها با دست یازیدن به فشار‌های مختلف، سعی کردند مقامات کشورمان را در برابر خواسته‌های تمامیت‌خواهانه خود، سر به زیر کنند. آمریکایی‌ها با بازگرداندن تحریم‌ها علیه کشورمان و حتی تهدید ایران به جنگ، تلاش کردند ایران را به قول خودشان، به کشوری نرمال در نظم بین‌الملل تبدیل کنند. همه این‌ها در شرایطی بود که ایران با پشت کردن به آمریکا، راه خوشبختی را در سیاست مذاکره با اروپا جست‌وجو می‌کرد. ایران به محض خروج آمریکا از برجام، با نشستن پای میز مذاکره با گروه ۱+۴، تمام هم و غم خود را صرف کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا کرد. در این میان اروپایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی خود جدی نبودند و با تعلل و کارشکنی، زمان را به نفع خود پیش بردند. آن‌ها حتی در ایجاد کانال تبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» صادق نبودند و با عمل نکردن به تعهدات خود در زمینه تسهیل روابط بانکی و نفتی خود با ایران، علناً این کانال را از حیز انتفاع خارج کردند.

شبح مصنوعی جنگ
همزمان با چنین فضایی، آمریکایی‌ها جنگ روانی خود مبنی بر حمله به ایران را کلید زدند. آن‌ها برای متقاعدکردن ایران به بازگشت به مذاکرات و قبول بند‌های تکمیلی از جمله در حوزه موشکی، پروپاگاندای عظیمی را در احتمال حمله به خاک ایران تدارک دیدند. رسانه‌های پرطمطراق آمریکایی و اذناب آن در منطقه، هر روز از احتمال وقوع جنگی بزرگ با ابعاد نامشخص در منطقه سخن می‌راندند. آمریکا برای القای بیشتر فضای جنگی در منطقه و به‌ویژه در میان مقامات و مردم ایران، هزاران نیروی نظامی در غرب آسیا پیاده کرد.

شکاف در هیات حاکمه آمریکا
هیات حاکمه آمریکا در نوع مواجهه با ایران یکدست و یک‌داستان نبود و کماکان نیست. طیف تندروی کاخ سفید که پمپئو و بولتون آن را نمایندگی می‌کنند، در صدد حملات نظامی هر چند محدود به مواضع سرزمینی ایران برای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی بودند. ترامپ تاجرمسلک، اما با چنین ضرباهنگ تندی موافق نبود. او برخلاف مشی «گروه B» علقه بیشتری به امر مذاکره دارد؛ هر چند هدف او از مذاکره، نه مذاکره برای سازندگی و پیشبرد منافع دو طرف، بلکه تحمیل مطالبات یک‌طرفه واشنگتن بر گرده ایران بوده است.

سیاست بحران‌سازی
آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، برای ترویج هراس و کشاندن ناخواسته پای ایران به جنگ، سناریو‌های متعددی را طراحی کردند. یکی از این سناریوها، غائله انفجار در بندر الفجیره امارات بود. آمریکا تلاش بسیاری انجام داد تا ایران را مسوول این انفجار‌ها معرفی کند. ماجرای انفجار تانکر‌های نفتی در دریای عمان نیز با همین نیت مغرضانه، ساخته و پرداخته شد؛ هر چند ایالات متحده و متحدانش با وجود تلاش‌های متعدد، نتوانستند ایران را مسوول انفجار‌ها جا بزنند. آخرین ماجراجویی آمریکا برای آغاز اصطکاک مستقیم با ایران، به ارسال یک فروند پهپاد جاسوسی با نام «گلوبال هاوک» بازمی‌گردد. روز پنجشنبه، ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا از خاک امارات به پرواز درآمد، اما به محض ورود به فضای سرزمینی ایران در محدوده تنگه هرمز، با سامانه پدافند «سوم خرداد» مورد هدف قرار گرفت و واژگون شد.

شگفتی از اقدام ایران
ایران بلافاصله با انتشار بیانیه‌های مختلف، ضمن اعلام خطای صریح آمریکا در ورود به فضای سرزمینی کشورمان، مسوولیت خود در اصابت پهپاد آمریکایی را به عهده گرفت. این در حالی بود که آمریکا و مشخصاً ترامپ، اعلام کرد که ایران با اصابت این پرنده بدون سرنشین، دچار «اشتباه» شده است. مقامات ایران، از جمله ظریف و عراقچی از ارسال نامه شکایت جمهوری اسلامی به سازمان ملل به‌دلیل تهاجم پهپاد آمریکا به فضای سرزمینی کشورمان، سخن گفتند. وزارت خارجه همچنین کاردار سوئیس و امارات در تهران را احضار و مراتب شکایت خود را به آن‌ها ابلاغ کرد. محافل رسانه‌ای غربی، شگفتی خود را از اقدام ایران در ساقط کردن این پهپاد که واجد آخرین تکنولوژی و فناوری آمریکا بود، نشان دادند.

یک بام و دو هوای آمریکا
نکته مهم در این‌باره، عدم موضع‌گیری چهره‌های تندرو و به‌شدت ضدایرانی بود. هیچ‌یک از چهره‌های رادیکال کاخ سفید که در یک سال گذشته از هیچ موضع‌گیری تندی علیه ایران دریغ نکرده بودند، در قبال واژگونی پهپاد گلوبال، سکوت سنگینی در پیش گرفتند. نه پمپئو و نه بولتون هیچ‌یک، موضع درخوری علیه ایران اتخاذ نکردند. نکته مهم‌تر از این، درخواست روز گذشته ترامپ برای ازسرگیری مذاکره با ایران، بدون هیچ پیش‌شرطی بود. این در حالی است که رییس‌جمهوری آمریکا، همزمان با پایان یافتن سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در ایران، در پیامی توییتری، ضمن تشکر از مقام ژاپنی برای انجام مأموریت محوله، صراحتاً اعلام کرد که «آمریکا برای مذاکره با ایران آمادگی ندارد».

جادوی منطق مقاومت
چیزی که مبرهن است، از جادوی مقاومت کشورمان در یک‌سال گذشته در برابر جبهه غرب حکایت دارد. ایران با در پیش گرفتن مشی مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و متحدانش، و نیز با در پیش گرفتن افق دید بلندمدت به تحولات جهانی، معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تاکنون به نفع خود پیش برده است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در مراسم سی‌امین سالگشت ارتحال امام‌خمینی در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، با اشاره به مساله «منطق مقاومت»، با بیان اینکه «مقاومت، واکنش طبیعیِ هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی است»، فرمودند: «مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود، بر خلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می‌آید؛ بدون تردید». شخص ترامپ امروز با وجود نابودی پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری گلوبال و نیز واردشدن خدشه به حیثیت بین‌المللی ایالات متحده، نه‌تن‌ها بار دیگر به ایران پیشنهاد مذاکره داده بلکه به دلیل هدف قرار ندادن هواپیمای جاسوسی با سرنشین آمریکایی از ایران قدردانی کرده است. این نمودی بَین از فرمایشات رهبری است که مقاومت را عامل عقب‌نشینی دشمن ارزیابی کردند. جمهوری اسلامی ایران به واسطه توسعه توان دفاعی خود به‌ویژه در حوزه موشکی، موفق شد توان بازدارندگی خود را به رخ جهانیان بکشد؛ توانی که تا امروز بار‌ها و بارها، سوژه غالب قدرت‌های جهانی برای تهدید علیه ایران شده است.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: ترامپ ، پهباد جاسوسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.