به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که هنوز ۱۵۰ هزار ماشین نصفه و نیمه در پارکینگهای ایرانخودرو منتظر قطعه هستند تا کامل شده و به بازار عرضه شوند و از طرف دیگر شرکتهای خودروسازی چالشهای زیادی با قراردادهای پیشفروشی که قبلا امضا کردند دارند، معاون وزیر صنعت از داخلیسازی یک خودرو جدید به عنوان پژو ۳۰۱ خبر داده است. یک خودرو فرانسوی که برای بازارهای ضعیف مثل آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای غربی طراحی شده و دو سال پیش قرار بود به صورت مشترک بین ایرانخودرو و پژو تولید شود.
حالا که پژو میز معامله را ترک کرده، وزارت صمت میگوید قرار است پژو ۳۰۱ ایرانی به زودی رونمایی و به بازار عرضه شود. خودرویی که احتمالا ۸۰ درصد قطعات آن توسط ایرانیها تولید میشود. در این گزارش به شش روایت از پژو ۳۰۱ که شش سال از عرضه آن در بازار جهانی میگذرد و شش ویژگی مهم و کلیدی دارد پرداختهایم.
شش روایتی که تا حالا از پژو ۳۰۱ شنیدهایم
به گزارش فرارو؛ هنوز مدتی از خبرساز شدن روهام نگذشته که خبرها از رونمایی قریبالوقوع یک خودرو دیگر روایت میکنند. شنیدهها در این مورد زیاد است، اما هنوز خود شرکت سازنده جزئیاتی از مهمان جدید کارخانههای ایرانی اعلام نکرده است.
روایت اول: کدام شرکت خودروسازی پژو ۳۰۱ را تولید میکند؟
پژو ۳۰۱ جز خودروهای پسابرجامی به حساب میآید و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود. بعد از اینکه شرکت پژو از ایران خارج شد، تولید پژو ۳۰۱ هم به حالت تعلیق درآمد و حالا ایران خودرو دست به کار شده و قرار است به تنهایی سراغ تولید پژو ۳۰۱ در ایران برود. این خبری است که فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت اعلام کرده و هنوز جزئیاتی توسط مسئولان ایران خودرو اعلام نشده است.
روایت دوم: پژو ۳۰۱ کی به بازار میآید؟
آنطور که معاون وزیر صمت میگوید نمونهسازی پژو ۳۰۱ انجام شده و برنامهریزیهای لازم برای تولید انبوه این محصول صورت گرفته است. مقیمی میگوید پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجراست و این خودرو به زودی رونمایی خواهد شد.
روایت سوم: قیمت پژو ۳۰۱ چقدر خواهد بود؟
آن زمان که شرکت فرانسوی پژو هنوز پای میز معامله بود، قیمت پژو ۳۰۱ برای بازار رقمی حدودی ۶۰ میلیون تومان برآورد شده بود. حالا بیش از یک سال از آن زمان گذشته و در این مدت بازار خودرو حسابی به هم ریخته، طوری که قیمت محصولات ایران خودرو در سال ۹۸ و ۹۷ به اندازه کافی بالا رفته است.
با این وجود دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو میگوید به خاطر استفاده از قطعات تولید داخل به جای قطعات مونتاژی سی کی دی یا همان منفصله، قیمت پژو ۳۰۱ با هزینه کمتری نسبت به برنامهریزی اولیه تمام خواهد شد.
با توجه به اینکه در برنامهریزی اولیه قیمت پژو ۳۰۱ حدود ۶۰ میلیون تومان براورد شده بود، احتمالا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو رقمی پایینتر از ۶۰ میلیون تومان برای قیمت پژو ۳۰۱ متصور است. این در حالی است که قیمت روز دنا پلاس به عنوان خودرو ملی در بازار حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.
دو سال پیش زمانی که قرارداد تولید مشترک پژو ۳۰۱ بین ایرانخودرو و پژو امضا شد، قیمت پژو ۳۰۱ وارداتی در بازار ۹۵ میلیون تومان بود و قرار بود قیمت مدل ایرانی آن رقمی بین ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان باشد.
روایت چهارم: پژو ۳۰۱ خودرو ملی میشود؟
ایران خودرو و پژو قرار بود شریکی پژو ۳۰۱ را به سهم ۵۰ درصد برای هر دو طرف در ایران تولید کنند، اما اخیرا معاون وزیر صمت از پروژه داخلیسازی پژو ۳۰۱ پردهبرداری و تاکید کرده که این محصول بدون حضور خودروساز فرانسوی در ایران، تولید خواهد شد.
با اینکه ایران خودرو نظری درباره سهم ایرانیها در تولید پژو ۳۰۱ نداده، دبیر انجمن سازنده قطعات میگوید تا حالا دستیابی به خودکفایی و داخلیسازی ۸۰ درصدی پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر بعضی زیرساختهای مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.
این درحالی است که همین حالا حدود ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو منتظر قطعه هستند تا تکمیل شده و روانه بازار شوند.
روایت پنجم: پژو ۳۰۱ در دنیا با چه قیمتی فروخته میشود؟
پژو ۳۰۱ در امارات با قیمت ۶۰ هزار درهم عرضه میشود و اگر هر درهم را سه هزار و ۶۰۰ تومان در نظر بگیریم، میبینیم اماراتیها برای پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۹ رقمی حدود ۲۱۶ میلیون تومان هزینه میکنند که تقریبا برابر با قیمت آن در داخل است. پژو ۳۰۱ وارداتی در حال حاضر با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان در بازار فروخته میشود.
روایت ششم: چرا ایران خودرو سراغ پژو ۳۰۱ رفته است؟
دو سال پیش زمانی که ایران خودرو با پژو سر تولید اشتراکی پژو ۳۰۱ به توافق رسید، این خودرو در بین ماشینهای اقتصادی برای بازارهای ضعیف قرار داشت و شاید دلیل اینکه ایرانخودرو برای تولید ماشین جدید سراغ پژو ۳۰۱ رفته همین اقتصادی بودن آن باشد.
شش سال با پژو ۳۰۱ از ۲۰۱۳ تا حالا
تولید اولین پژو ۳۰۱ به دهها سال قبل بر میگردد. سال ۱۹۳۲ شرکت پژو یک خودرو خانوادگی بزرگ را به نام پژو ۳۰۱ به بازار عرضه کرده بود که هیچ شباهتی به پژو ۳۰۱ فعلی ندارد. پژو ۳۰۱ فعلی در سال ۲۰۱۲ طراحی و رونمایی شد و از سال ۲۰۱۳ در خیابانها مشاهده شد. در این شش سالی که از ساخت پژو ۳۰۱ میگذرد، سه کشور مشتری پروپاقرص آن شدند و سراغ مونتاژ پژو ۳۰۱ در کشور خودشان شدهاند. اسپانیا اولین تولید کننده پژو ۳۰۱ بود و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ پایش به کارخانههای چینی باز شد. سال ۲۰۱۴ نیجریهایها دست به کار شدند و خط تولید پژو ۳۰۱ را در کشورشان راهاندازی کردند.
پژو ۳۰۱ از همان اول برای بازارهای ضعیف و در حال توسعه طراحی شده بود و برای همین به بازار کشورهای غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی وارد شد. اولین کشور غرب آسیا که پژو ۳۰۱ را وارد کرد، ترکیه بود که در همان ابتدای تولید پژو ۳۰۱ توسط اسپانیا این ماشین را به خیابانها آورد.
ماههای پایانی سال ۲۰۱۲ که پژو ۳۰۱ به صورت محدود تولید و عرضه میشد، حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول در سطح دنیا تولید شد. سال ۲۰۱۳ آمار تولید پژو ۳۰۱ به ۷۷ هزار دستگاه رسید و در سال ۲۰۱۴ رکورد تولید پژو ۳۰۱ محقق شد. طوری که ۱۰۷ هزار دستگاه در این سال روانه بازار جهانی شد. سال ۲۰۱۵ با ۱۰۳ هزار پژو ۳۰۱ و سال ۲۰۱۶ با ۱۰۲ هزار پژو ۳۰۱ دیگر در دنیا تولید شد.
پارسال شرکت ایران خودرو سراغ عرضه پژو ۳۰۱ وارداتی رفت. این اولین حضور پژو ۳۰۱ در ایران بود و آن زمان قیمت پژو ۳۰۱ وارداتی حدود ۹۵ میلیون تومان بود و حالا به رقمی بالای ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
شش ویژگی مهم پژو ۳۰۱ که میتوانیم روی آن حساب باز کنیم
ویژگیهای مثبت پژو ۳۰۱ کم نیستند. هرچند معلوم نیست مدل ایرانی پژو ۳۰۱ هم بتواند چنین ویژگیهای مثبتی داشته باشد و باید منتظر باشیم تا ببینیم پژو ۳۰۱ ایرانی چقدر با نمونه فرانسوی آن شباهت دارد.
اولین ویژگی مهم پژو ۳۰۱ این است که از همان اول برای بازارهای ضعیف طراحی شده. فرانسویها در طراحی پژو ۳۰۱ سعی کردند قیمت تمام شده آن پایین باشد و برای همین پژو ۳۰۱ در کشورهای غرب اروپا حضور چشمگیری ندارد و بیشتر در کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین و غرب آسیا مشتری دارد. پژو ۳۰۱ وارداتی این روزها در بازار با قیمت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.
دومین ویژگی پژو ۳۰۱ به عنوان یک سدان سایز متوسط، ایمنی بالای آن است. در تست ایمنی که موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۴ بر روی این خودرو انجام داده، پژو ۳۰۱ توانسته سه ستاره ایمنی را به دست آورد. از جمله مهمترین سیستمهای ایمنی و امنیتی پژو ۳۰۱ میتوان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، سیستم هشدار هوشمند، کمربند ایمنی سه نقطهای، ایزوفیکس و سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر اشاره کرد.
سومین ویژگی آپشنهای متنوع است. وقتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای یک ماشین خرج کنید، حتما انتظار امکانات متنوعی از آن دارید. از جمله مهمترین تجهیزات پژو ۳۰۱ میتوان به فرمان هیدرولیک، غربیلک فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع، تهویه مطبوع اتومات، رادیو با نمایشگر LCD، تیونر، چهار بلندگو، دکمههای کنترل روی فرمان، صندلیهای راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، صندلی عقب تاشو، آینههای جانبی برقی مجهز به گرم کن، آینههای بغل و دستگیرهها همرنگ بدنه، شیشههای برقی جلو و عقب، شیشه عقب با گرمکن، چراغهای هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، سیستم کنترل پایداری، فرمان اسپرت (دی کات)، سنسور باد تایر و صندلی تاشو عقب دوتکه اشاره کرد.
چهارمین ویژگی پژو ۳۰۱ کابین شیک و جادار آن است. طراحی داشبورد پژو ۳۰۱ بسیار زیبا و مدرن است و مهمتر از همه، ارگونومی خوبی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت کابین پژو ۳۰۱، فضای جادار آن است. عرض زیاد پژو ۳۰۱ باعث شده سرنشینان صندلی عقب مشکلی از بابت جا نداشته باشند.
پنجمین ویژگی سواری نرم روی خیابانهای پر چاله است. کیفیت سواری پژو ۳۰۱ مثل بقیه سدانهای ساختهشده توسط شرکت پژو، کاملا نرم و بدون تنش است. پژو ۳۰۱ در چرخهای جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب هم به سیستم تعلیق نیمهمستقل با میله پیچشی مجهز شده است. همین مورد باعث شده لرزش چرخها به خوبی گرفته شود و سرنشینان پژو ۳۰۱ احساس راحتی داشته باشند.
ششمین ویژگی گیربکس شش دنده اتوماتیک است. این گیربکس خودکار که از قابلیت تعویض دنده دستی یا همان تیپ ترونیک برخوردار است، عملکرد خوبی داشته و هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه خودرو دارد. گیربکس پژو ۳۰۱ از دو حالت اسپرت و برفی برخوردار است که در حالت اسپرت، تعویض دندهها در دورهای بالاتری انجام میگیرد و در حالت برفی نیز انتقال قدرت به چرخها با شدت کمتر و به آهستگی انجام میشود تا مانع لغزش خودرو در جادههای برفی شود.
منبع: فرارو
انتهای پیام/