هر سال با فرا رسیدن فصل سرما، شاهد برپایی جلساتی در راستای کاهش آلودگی هوا هستیم و این جلسات و همایش ها در هفته هوای پاک به اوج رسیده و در سایت ها و خبرگزاری ها، بیشتر از آنها خواهیم شنید به این امید که 29 دی ماه و در روز هوای پاک شهروندان تهرانی بتوانند آلاینده های کمتری را وارد ریه های خود كنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با شروع هوای پاک، در روز گذشته تهرانی ها توانستند پس از مدت ها هوای سالم استشمام کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان محیط زیست نسبت به وضعیت نامناسب هوای تهران در سال جاری هشدار داده اند ولی مسئولان محیط زیست کشور کماکان بر این باورند که امسال وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.
محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز بارها گفته که آمارهای ارائه شده از آلودگی هوا نشان از کاهش آلاینده ها به خصوص آلاینده های منو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد دارد و در عین حال تنها به لحاظ آلاینده ذرات معلق امسال در شرایط ناطلوبی قرار داریم.
وی همچنین معتقد است اگر سال گذشته هم آلاینده ذرات معلق را اندازه گیری می کردیم به مراتب وضعیت بدتری داشتیم حال آنکه مسئولان و کارشناسان محیط زیست با بزرگ نمایی آلودگی هوا را بدتر جلوه می دهند.

محمدی زاده همچنین می گوید امسال از ابتدای سال جاری با اقدامات موثری که خودرو سازان وزارت نفت در ارتقای استانداردها انجام داده اند وضعیت آلودگی ها به لحاظ آلاینده های اصلی مناسب و مطلوب است در کمتر روزی شرایط آلودگی هوا به دلیل شاخص آلاینده های منواکسید کربن به دی اکسید گوگرد بوده است.
در روز گذشته نیز اجرای طرح معاینه فنی سیار در خیابان ایران شهر با حضور مسئولان مربوطه صورت پذیرفت تا در اولین روز هوای پاک اقدامی ملموس در این زمینه انجام شده باشد گر چه تا وقتی زیر ساخت های لازم اصلاح نشود، مشکلی از هوای نامطلوب شهر مرتفع نخواهد شد.
*80 درصد آلودگی تهران از خودرهاست
یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این باره با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای پایتخت بسیار نامطلوب است گفت: براساس آمارهای سنجیده شده از ابتدای سال جاری تا 25 دی ماه تنها 2 روز تهرانی ها هوای پاک تنفس کرده اند و 108 روز هوای سالم، 187 روز هوای ناسالم و 3 روز هوای بسیار ناسالم وارد ریه های خود كرده اند.
یوسف رشیدی با بیان اینکه در طول سال گذشته پایتخت 14 روز هوای پاک، 274 روز سالم، 103 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم سپری کرده است افزود: این آمار نشان می دهد با توجه به اینکه هنوز تا پایان سال حدود 2 ماه باقی است اما تعداد روزهای ناسالم افزایش چشمگیری داشته است.
وی همچنین یادآور شد: در عین حال آمار ارائه شده در سال گذشته بدون احتساب آلاینده ذرات معلق است چرا که سال گذشته در آبان ماه سنجش آلاینده ذرات معلق در دستور کار قرار گرفت و باطبع اگر این آلاینده در سال گذشته هم اندازه گیری می شد این ارقام بسیار بالاتر از اینها بود.
رشیدی با پرداختن به اینکه سوخت خودروها بیشترین تاثیر را درآلودگی هوا دارند، گفت: خودروها، 80 درصد آلودگی هوای تهران نقش دارند. امسال تنها به مدد باد و باران های آبان ماه شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته داشتیم و اندکی دیرتر شرایط پایداری جوی بر شهر حاکم شده اما در عین حال تعداد روزهای آلوده و ناسالم هم افزایش داشته است.
وی با تاکید بر این که کیفیت هوای تهران در 10 ماه ابتدایی سال 90 در مقایسه با مدت مشابه 2 سال گذشته در وضعیت بسیار نامناسب تری قرار دارد، تصریح کرد: بی توجهی به کیفیت سوخت مصرفی و استفاده از خودروهای با استاندارد پایین بر آلودگی هوا دامن زده است. در عین حال تعلل خودرو سازان در ارتقا استانداردهای خودروها و بعضا اقدام برخی از خودرو سازان در حال حذف برخی قطعات خودرو که بر آلایندگی سوخت مصرفی می افزاید هم درتشدید آلودگی هوا موثر است.
رشیدی با پرداختن به اینکه براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که در گذشته تدوین شده بود باید تاکنون وضعیت هوای کلان شهرها به حد مطلوب و مناسب رسیده باشد، گفت: این امر که محقق نشد اما انتظار می رود حداقل حالا با به کار بستن راه کارههای عملی بتوانیم اقدامی کنیم که تا 2 سال آینده وضعیت بدتر از سال گذشته نشود چراكه اين شهروندان هستند که سلامت شان تهدید می شود. /ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار